Sziasztok,
a hétvégi pécsi futamon kipróbáltuk a Novarossi P5XL motorját.
A standard gyertyás változatot.
Ami engem leginkább érdekelt, az a gyári leírás szerinti elképesztően
könnyű karburálhatósága és nagyon alacsony fogyasztása.
Egyébként mind a két fícsörnek az "alacsonyra" helyezett kipuffogó rés
(késői kipuffogó nyitás) a műszaki magyarázata. (Emellett egyébként
egy meglehetősen "szélesre" nyitott motor, mert fordulat és erő is van
bőségesen.)
A motor egyébként gyárilag a legnagyobb, 8-as venturival érkezik.
Tapasztalatok: A pécsi pályán először 9:10 másodpercet ment el a
buggymban. (8-as venturival!)
Ezt először nem akartam elhinni. Másnap reggel megint
lemértem, de akkor direkt arra koncentráltam, hogy annyira toljam neki,
amennyit csak tud, de akkor is elment 8:45-öt. (Itt az autó végig driftelt,
csúszott, kapart, szóval a szélsőértéket akartam megnézni.)
Ezt később a baromi poros, csúszós, és komolyan nagygázas Szabacs-ringen
is megmértük, ahol szintén elképesztő, 8:30-as menetidőt tudott.
(Szabacson eddig nem igazán mentünk 6:30-6:40 fölé...! A Plus-4-el sem.
6-os venturival sem.)
Megbízhatóság, karburálhatóság: A motort utoljára csütörtökön állítottuk be
Szabacson. Utána végigcsinálta a teljes pécsi versenyt, 90-110 fok között.
Következő alkalommal tegnap állítottunk rajta.
Se leállás, se tekergetés, se egyéb nem volt. Alapjárata stabil pötyögés,
bármilyen körülmények között. Szóval elképesztően tartotta a beállítást,
és nagyon széles tartományban tudott tökéletes égést produkálni.
(Ennek is köze lehetett a jó fogyasztáshoz.)
Teljesítményben lineárisan a ToroNero alatt van egy kicsivel
(vagyis alul-felül lágyabb), de ez egyáltalán nem meglepő,
a Toro alul is, meg felül is eszement. (Még a Picco alapú motorok
brutál erősek, de azok kicsit on-off üzemmódban mennek. Vagyis
vagy teli, vagy semmi. Közötti nem az igazi. Igaz, teligázon tényleg bődület.)
A Plus4-nél alul egy hangyányit lágyabb (az alul elég vaskosat szól), talán kicsit nagyobb felső
fordulattartalommal. (Vagyis az egyenesekben talán egy fokkal jobb a P5.
Gondolom, ez az eredetileg on-road főtengely miatt van.)
Viszont nálam ez jobban fogyasztott, mint a Plus4, amit azért
nem értek, mert a Plus4-et kiáltották ki a csúcs-über-brutál-mega kisfogyasztású motornak... :S
Ez meg nálam simán rávert.
(Egy bokri eszmecseréből kiderült, hogy Oliver Simon gyári Novarossi pilóta
pontosan ugyanezt tapasztalta a P5-el. Drake, Bloomfield, meg a többi gyári fickó
meg mind Plus4 fan...)
Szóval röviden, abszolút tudta a gyári marketinget.
Egész pontosan én jobb motornak tartom, mint a 20eFt-al drágább Plus4-et. Merthogy kakaóban nagyon hasonló,
viszont a kisebb fogyasztása, über-mega-giga könnyű karburálni, és az ára is nagyon jó szerintem.
Hubi a hétvégén N21B09 motort vallatta. Ez a motor 2001-ben a Nova egyik meghatározó Off-Road motorja volt.
Mivel a konstrukciója nagyon eltalált, a Nova kisebb-nagyobb módosításokkal frissen tartja.
(És baromi sokat ad el belőle. 39eFt... )
Hubi mindenesetre hibátlanul megnyerte vele a versenyt...
De erről majd ő.
(Én meg hamarosan vallatóra veszem azt a motort is.
)
Áron