Bemutatkozás | Hírek | Tagság | Taglista | Alapszabályzat | Versenyszabályzat | RCOR Ring Apaj | Támogatóink
MyModell | Cikkek | Leírások | Fotók | Videók | Versenyek | Rendezvények | Média ajánlat | Kapcsolat
           
Pontos idő: 2024.04.27 21:05:31

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 8 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Folyadékhűtéses FORCE 28 motor
HozzászólásElküldve: 2010.03.21 13:03:52 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2007.04.20 20:25:06
Hozzászólások: 310
Tartózkodási hely: Budapest IX. Haller 40.
Na, emberek. Itt egy téma, amit biztos sokáig fogtok nyúzni! :)
Találtam folyadék (desztilállt víz) hűtéses motort, melyet már hazánkban (!) is lehet kapni, nem is olyan rossz áron. ;)
Ezt nézzétek: :idea: :arrow:
http://www.conrad.hu/conrad.php?name=Pr ... ZrWkZPUT09
Szerintem én a nyár folyamán be fogok rá fizetni! Elsősorban a szívattyúmentes keringetésre vagyok kíváncsi.

_________________
-HPI SAVAGE XL SH28 motorral
-GS Vision drifter
-TowerPro MG996R szervók
-Futaba 2PL AM 40mHz
Tel: 0670 604 3736


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.21 16:54:40 
Offline
RC mániákus
Avatar

Csatlakozott: 2008.05.05 07:13:01
Hozzászólások: 533
Tartózkodási hely: Budapest XXI.
Hello

A szivattyúmentes keringetés, nem egy mai találmány, 1950 körül már sikerrel alkalmazták az Ifa F9-nél és utódjánál 900-as púpos Wartburgnál, un. thermoszifonos hűtés. Lényege, a zárt rendszer, és ugyanúgy működik mint a modellekben már megismert túlnyomásos üzemanyagrendszer. Leegyszerűsítve a forró víz térfogat-növekedésével túlnyomás keletkezik a hűtőközeg tartályban és az készteti keringésre a vizet, a tartályból az alsó kifolyón préseli ki az alacsonyabb hőmérsékletű hűtőközeget. Hátránya, amiért megszűnt a gyártása az 1:1 autóknál és helyét átvette a folyadékszívatyus hűtés, hogy megfelelő menetsebesség szükséges, hogy a menetszél hűteni tudja a hűtőközeget.

A motort elnézve azért nem bízták a teljes hűtést a folyadékrendszerre, ellátták hűtőbordákkal is. Kérdés persze, hogy az a kis méretű hűtő, mennyire bírja visszahűteni a hűtőfolyadékot.

Puding próbája az evés, így kíváncsian várom, majd a tapasztalatokat, bár véleményem szerint az egész csak egyszerű "parasztvakitás".

üdv: Z'

_________________
http://www.youtube.com/user/darusZoli


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.21 17:01:44 
Offline
RCOR Star
Avatar

Csatlakozott: 2006.06.01 14:46:32
Hozzászólások: 1140
Tartózkodási hely: Budapest
Engem is érdekelne.
Szerintem olyan hőleadó egységből akár be lehetne fűzni kettőt is.
Ha csak nagymértékben rásegít a hűtésre az már remek, szerintem.

_________________
Mugen MBX 6 ECO
Nanda e-NRB-3
Losi Micro Rally
Sanwa radio systems


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.21 17:18:21 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2009.02.07 13:22:20
Hozzászólások: 401
Tartózkodási hely: future
Én mondjuk körbetekerném alucsővel és abban nyomatnám a vizet, mint a hajóknál.

_________________
HPI Sprint 2 "PinkFairlady" drift 5.5t BL
Savage X LRP Z.28r spec3
HSP XSTR 15t


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.21 18:57:16 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2007.04.20 20:25:06
Hozzászólások: 310
Tartózkodási hely: Budapest IX. Haller 40.
Matyi írta:
Én mondjuk körbetekerném alucsővel és abban nyomatnám a vizet, mint a hajóknál.

Én is olyasmire gondoltam, hogy egy nagyobb "tekercselt" hűtőspirált kell rakni az elejébe.
Fejlemény viszont van: :shock:
Egy német webshop értékelésénél írták, hogy nem tökéletes a hűtés, csak bizonyos sebességhatártól. Ez az, amit Z' is írt!
Ezt a hőmersékletváltozás "vízhajtó" hatásának utána is nézek gyorsan, mert még gondoltam arra is, hogy hajómotor hengerfejet teszek fel a motoromra, ha még rámegy a borda akkor azt is (hosszabb csavar), és megnézem mi az eredmény. Csak ugye ha nem működik, akkor pénzkidobás a hengerfejért... :(
De hát "Puding próbája az evés"...

_________________
-HPI SAVAGE XL SH28 motorral
-GS Vision drifter
-TowerPro MG996R szervók
-Futaba 2PL AM 40mHz
Tel: 0670 604 3736


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.21 19:30:04 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2007.04.20 20:25:06
Hozzászólások: 310
Tartózkodási hely: Budapest IX. Haller 40.
Na találtam egy elvi vézlatot:
Kép
Viszont azt is láttam, hogy a hideg ágba a modellben egy visszacsapó szelep is van, ami csak a hideg áramlási rányában enged át.
Itt pedig a modell hűtő beszerelési leírása:
http://files.voelkner.de/225000-249999/ ... _fr_nl.pdf

_________________
-HPI SAVAGE XL SH28 motorral
-GS Vision drifter
-TowerPro MG996R szervók
-Futaba 2PL AM 40mHz
Tel: 0670 604 3736


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.23 22:38:01 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2006.03.09 10:32:30
Hozzászólások: 252
Tartózkodási hely: Pécs
Minek békára toll?

Már több mint száz éve kiválóan működnek a léghűtéses motorok. A technika túlbonyolítása a saját életünk bonyolítása.
A léghűtéses modellmotorok megfelelően használva és beállítva teljesen jól működnek elég széles környezeti hőmérséklet tartományban. A motor túlhűtése is káros lehet, ugyanúgy ahogy egy túlmelegedett motor.

Az ilyen szivattyúmentes hűtés működéséhez alapvető, hogy a hűtőközeg a megfelelő irányba és volumenben áramoljon. A meleg és a hideg hűtővíz fajsúlya különböző ezért indul meg a keringés.
A hűtőközeget két „motor” keringeti. Az egyik a hűtő a másik motor hője. A motorban a víz felmelegszik, a hűtőben pedig visszahűl. Az áramlást a hűtőközeg folyadékoszlopának magassága is befolyásolja. Minél nagyobb a motor és a hűtő közötti hőfokkülönbség, annál gyorsabb lesz az áramlás.
Az áramlás megindulásának kritériumai:
A meleg víz felfelé a hideg pedig lefelé áramlik, a hűtő magasabban kell legyen a motornál, ellenkező esetben nem indul be az áramlás.
Ha a hűtő nem képes megfelelően hőt leadni, vagy a motor hőt átadni, nem indul be az áramlás.
A rendszert légteleníteni kell, a légbuborékok akadályozzák, akár le is állítják az áramlást.

A modellmotorra áttérve:
A motoron a normál motorokhoz hasonlóan hűtőborda is van. Kicsit aggályosnak vélem azt, hogy a motoron lévő nagy hűtőborda miatt a rendszer akár megfordulhat és a motort nem hűti hanem fűti. A hideg oldali visszacsapó szelep ezt hivatott megakadályozni. A motor hűtőborda tetejénél általában már csak a szárny van magasabban, a hűtőt és a víztartályt elég nehéz ennél feljebb rakni. A hűtőt nem árt menetszélnek kitett helyre rakni, ami ugye szintén nem könnyű egy modellen. A leírásban ajánlják, hogy a nagyobb hűtőfelület érdekében az első toronyra erősítsük a hűtőt (a hűtőn körben levő bordák azon a kis felületen tök jól átadják a hőt a toronynak nem???). A hűtés hatásfokát még az is rontja, hogy sem a víztartály, sem a csövek nincsenek hőszigetelve.
A rendszert légteleníteni kell. Feltöltés, függőleges helyzetben megvárni még a levegő magától kijön a rendszerből a tartályba (ezt azért várhatjuk szerintem egy darabig). Majd a víztartály feltöltése és a folyamat ismétlése. Használat közben a víztartály szintet ellenőrizni, ha szükséges utántölteni. Hmmm… Persze, üzem közben biztos egy csepp víz sem fog elszivárogni, elpárologni. Az offroadban az autó sokszor nem igazán a működéshez megfelelő szögben közlekedik, repül, borul. A víztartályban lévő buborék könnyen a rendszerbe juthat és lenullázza a hűtést.

Hajós hengerfej: A hajóknál a hűtőrendszer nyitott. A hajócsavar mögé helyezett csőből jut be a hengerfejbe a hűtővíz, ami a hengerfejen átfolyva azonnal távozik is. Evvel a megoldással folyamatosan és korlátlanul érkezik a friss hideg víz a motorra. Ez a hűtés értelemszerűen teljesen másképp van méretezve, mint egy léghűtéses motornál.

Érdekességképpen érdemes ránézni a számítógépeknél és napkollektoroknál használt hőcsöves (heat pipe) technológiára. Magyarul is sok érdekes cikk és kép található a hálón.

_________________
sala
http://rcoffroad.pecsielet.hu/


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.24 17:42:30 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2007.04.20 20:25:06
Hozzászólások: 310
Tartózkodási hely: Budapest IX. Haller 40.
sala írta:
Minek békára toll?

Már több mint száz éve kiválóan működnek a léghűtéses motorok...


Király! A vízkeringetős rendszer működésének megértetése jó volt, erre voltam kíváncsi! ;)
Látom, sikerült lefordítani a modelles verzió beüzemelési lépéseit is. (gondolom a pdf alapján.) Ez nekem is sikerült, én németről fordítottam magyarra. :) De legalább így egyszerűen értelmezhetik a többiek is.
Továbbá:
Az én projektem a rendszer egy, a profilképemben szereplő buggy onroadosított verziójában fog, (vagy nem) helyet foglalni, így a hűtőközeg lötyögése már nem annyira intenzív... 8) (gondolom itt a buggykra értetted)
Fejlemény:
Az egyedi készítésű prototípusomat laboratóriumi (konyhában gáztűzhelynél :) ) körülmények közt teszteltem. Visszacsapószelep nélkül abszolút nem üzemel, csak a nyomás ledurrantja a csövet...
Szelep beiktatásával, + magasságok különbségének "beiktatásakor" már működött a rendszer, bár nem valami nagy hőkeringetésű...
Az onroad modellnél a magasságkülömbség pedig kivitelezhető, legalábbis az enyémben biztos... :-D
Meglátom még, mire jutok, de ha minden OK lesz, akkor viszontláthatjátok itt videó meg fotók formájában.

_________________
-HPI SAVAGE XL SH28 motorral
-GS Vision drifter
-TowerPro MG996R szervók
-Futaba 2PL AM 40mHz
Tel: 0670 604 3736


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 8 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 11 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség