tg11 írta:
Én többek között sebességi körpályással kezdtem régen a modellezést.Ott az alap üzemanyag 20% tiszta ricinus(vagy szintetikus) és 80%metil alkohol. A nitrometán használata azonnali kitiltást jelent egy versenyen ugyanis tilos használni a nemzetközi versenyszabályzat szerint is. A motorok mégsem sokalnak, fulladoznak és nyektetődnek hanem ha majdnem pontosan jól tudom akkor a világrekord már 330km/h felett jár és ott is üvölt a motor mint az rc-k ben.
üdv és bocs a vitatkozásért
Szia tg11!
Neked is üdv!
Nem veszem vitatkozásként a hozzászólásodat, mert amit én írtam, lényegében ugyan az:
SYL írta:
A sebességi és műrepülőket kivéve, a repülősök legtöbbször kb. kétharmad gázon rotyogtatva repülnek, ellentétben az autókkal, ahol visítósra állítjuk a motort.
Ha már szóbahoztad a sebességi motorokat, egy-két gondolat.
Gondolom egyetértesz velem abban is, hogy az általad említett körpályás modelleknél a cél nem a gyorsulás, hanem a végsebesség!
Ezt a komoly sebességet nagyon hosszú idő (és út) alatt érik el ezek a motorok, igen sokszor a modellező "húzza" a drótnál fogva, hogy végre elérje azt a minimális fordulatszámot, amelynél már megszólal a rezócső.
Innentől fogva, mint egy turbós motornak, megjön a teljesítménye.
De addíg bizony még ezek a motorok is lesokallva erőlködnek, mert a porlasztón az üzemanyag mennyisége a végsebességhez tartozó motor fordulathoz van beállítva és menet közben nem változtatható.
A komoly teljesítménynövelőket, mint pl. a nitrometán, nitrobenzol, kénsav, stb., mind komoly ajzószerek voltak annakidején ebben a sportban, mígnem betiltották őket és csak az alap üzemanyagot engedték.
Ha nem tiltották volna be, akkor Te is használtad volna (muszály lett volna) ezeket az anyagokat ha a versenyeken eredményesen akartál volna szerepelni.
Soha nem szabad összehasonlítani egy sebességi modellt vagy motort egy R/C -vel, hiszen teljesen más a vezérlésük, a kompresszíóviszonyuk, a porlasztójuk, a légtorkuk mérete, a rezonátoruk stb.
A sebességiben pontosan méretezett hosszú, hangtompító nélküli rezócső dolgozik, az R/C-ben egy helyhiány miatt agyon torzított, hangolhatatlan és ezért szinte semmit nem érő hangtompítós rezócsőnek csúfolt csődarab van
Az egyik a magas nitrometán tartalomhoz, a másik a 0% nitróhoz van belőve "gyárilag". Természetesen valahogy működnek, ha a "nitrósnak" nem adunk, a másiknak meg adunk nitrometánt. A Trabant is elpöfögött a mosóbenzinnel.
Más körülmények között vannak használva és teljesen mást várunk el tőlük.
Egy sebességi (pl. autós) csúcsmotor élettartama pár start, utána nagygenerál.
Ha ezt üzemidőben mérjük, az legjobb esetben negyed óra, illetve pár deci üzemanyag.
Nem várjuk el tőle, hogy a start után 3 másodpercen belül teljes fordulaton menjen, nem is képes rá.
Egy R/C motortól viszont elvárjuk, hogy 10, 20, esetleg még több liter üzemanyagot eljátszhassunk vele, azt is elvárjuk tőle, hogy ha álló helyzetben tövig húzom a gázt, elkaparja a kerekeit.
Még egy gondolat, de ez már csak a saját véleményem és nem bántónak szánom:
Én azokat az autómodelleket tartom jó konstrukciónak, amelyek nagy gázadásra elindulnak, nem pedig hanyatt esnek.
Akkor tudnád igazán összehasonlítani a motorod teljesítményét kevés nitróval és mondjuk 16%-al, ha rábírnád az autódat, hogy tapadós talajon ne vágja hanyatt magát, hanem gyorsuljon állóról a végsebességig.
Esetleg indulj el egy apaji versenyen, a fél órás döntőben igen sok kört kapnál csak az üzemanyagod miatt is a hasonló típusú, de nitróval bőven itatott modellektől.
Konklúzió:
Csoda nincs, nitrometán=plusz teljesítmény.
Nyilván az élettartam is fordítottan arányos ezzel.
A mai jó minőségű versenymotorok 25% nitroval, 12% olajhányaddal 20-40 litereket is elmennek versenykörülmények között.
Akinek ez kell, az használja, akinek nem ér annyit, nem használja a nitrometánt, vagy csak kevés százalékban.
A körpályás sebességi versenymodelleknél a motor igénybevétele igen nagy, az élettartamuk nagyon rövid, pedig nem kapnak nitrót és 20% olajjal mennek.
Tehát akkor hol is az igazság?
Baráti üdvözlettel:
SYL