Big írta:
Ramses írta:
Big írta:
Eszembe jutott még egy kérdés.
Elvileg minél kevesebb egy elektromotor tekercsszáma annál rosszabb a htásfoka és a nyomatéka de annál nagyobb a teljesítménye (persze csak
relatív viszonyításban). Szóval ha egy X11-es 3 körös lrp mocit tennék a gépbe,akkor meredekebb helyen ill. kigyorsításokkor nem lenne olyan jó mint mondjuk egy 6.5 körös?
Ez a kérdés nem hagy aludni (ugyhogy már nagyon fáradt vagyok
)!
Hi!
Ezt nagyon rosszul gondolod. Ha egy motornak kevesebb a tekercsszáma, akkor kisebb a belső ellenállása, nem beszélve arról, hogy a fránya gyártók még ráadásul vastagabb huzallal tekercselik a motorkat (kevesebből ugyanakkora helyen vastagabb is elfér), ami tovább javítja az ellenállását.
Ramses
Értem.Ezek szerint a kevesebb körös jobban pörög (ez tény) és az ellenállása is kisebb,tehát jobb a hatásfoka, ez utóbbiból viszont az kellene,hogy következzen,hogy a nyomatéka is jobb lesz. Ezek után mi szól a nagyobb körszámú modellek mellett? Hiszen az azonos típusú motorok ára egyezik.
Szia!
Minél nagyobb átmérőjű a forgórészre feltekert rézdrót, annál nagyobb a motoron átterelhető áram mértéke, és ezzel a motor nyomatéka, fordulatszáma és teljesítménye is. Sokszor láthatod, hogy egy motor mondjuk 23x2 körös. Ez azt jelenti, hogy 2 párhuzamos vezető szálat 23x tekernek fel a forgórészre, így ügye a viszonylag nagy átmérő mellet kevesebb holttér keletkezik, így nő a hatásfok.
Megpróbálom leegyszerűsíteni 2 példára 1 kevés és 1 sok körös motorra, hogy miként határozza meg a motor teljesítményét a tekercselés.
A eset: Vékony, de hosszú drótot sokszor tekersz fel, ekkor nagy lesz a villamos ellenállása a motornak pontosan az előbb leírt 2 tényező miatt, ennek az eredője a kis nyomaték és fordulatszám.
B eset: Vastag, de rövid drótot kevésszer tekersz fel, ekkor kicsi lesz a motor villamos ellenállása, ennek következtében nő a fordulatszám és a nyomaték.
Remélem idáig tiszta a dolog, mert most jön a lényeg.
A körszám csökkentésével, tehát a teljesítmény növelésével a hatásfok romlik!! Persze nem olyan arányban, mint amilyen mértékben a teljesítmény emelkedik. Tehát ha 23 körös motort lecserélsz egy 17esre, igaz, hogy rosszabb lesz a hatásfoka, de a teljesítmény növekedés összességében nagyobb mint a hatékonyságromlásból eredő teljesítményvesztés.
A hatásfok a melegedés szempontjából fontos, minél rosszabb egy motor hatásfoka, annál jobban hajlamos a melegedésre.
A kérdésedre válaszolva több dolog is szól a nagy körszámú motorok mellett. Az egyik a nagyobb hatásfok, aminek jótékony hatásait már leírtam. A másik a kisebb átmenő áram ill. pontosabban fogalmazva kevesebb felvett áram. Tehát tovább bírja az akkud.
Remélem így már érthető.
Üdv