A kondenzátorok a kefeszikrázást csökkentik.
A hagyományos kefés egyenáramú motoroknál a szénkefék létesítenek villamos kapcsolatot a forgórész tekercsek kivezetéseivel (kommutátor szegmensek).
A kefés egyenáramú motor működése közben a kefék szegmensről lefutó éle szikrázik. Ez nagyon kedvezőtlen esetben akkora lehet, hogy a két kefe között körtűz jön létre, ekkor a motor gyakorlatilag működésképtelen. Az RC motoroknál használt kis feszültség miatt teljes körtűz általában csak extrém esetekben jön létre.
A szikrázásnak két oka van:
Az egyik ok az armatúrareakció. A motor működése közben a keféken keresztül adja át az energiát a forgórész tekercseinek. Amiatt, hogy a kefék a kommutátoron forgás közben legalább két szegmenset átérnek, ilyenkor azokat rövidre zárják. A rövidre zárt tekercsekben a forgás közbeni mágneses tér változásának hatására feszültség keletkezik, ami a kefe alól éppen távozó kommutátor szelet áramának megszakadásakor a szegmens és a kefe között villamos ívet hoz létre. A létrejövő ellentétes irányú feszültség mértéke a tekercsen átfolyó áramtól és a motor fordulatszámától függ.
A másik a kommutáció. Ha a kefén keresztül a forgórész tekercsekben áram folyik, akkor a keféről lefutó szegmens áramot szakít meg. A megszakított áram szikrázást okoz.
Modellmotorok esetén mindkettő szikrázást kiváltó tényező elég jelentős, ezért a szikrázást csökkenteni kell.
A szikrázás csökkenti a kefék és a kommutátor élettartamát, rontja a motor hatásfokát.
A keféken létrejövő szikrák a rádióspektrum széles tartományában sugároznak zavarjeleket az éterbe. A zavarjelek gondot okozhatnak a táv és a vevő közötti kapcsolatban, a szabályzóban és a közelben lévő más elektronikai áramkörökben.
A kefeszikrázást nagymértékben csökkenteni lehet a motor áramkörbe megfelelően elhelyezett kondenzátorokkal és/vagy diódákkal. A „gyári” kondenzátorok jó közelítéssel a motorhoz vannak méretezve, tehát kiváltásuk csak azonos paraméterekkel rendelkező alkatrésszel ajánlott. A 3db kondenzátort a fényképen látott módon kell a motor kivezetések és a motortest közé forrasztani. A kondenzátorok feladata a motor működése közben létrejövő kefeszikrázást okozó feszültség tüskék felemésztése.
Az elektronikus kommutációjú BLDC (brushless DC) motorok a kefés motorok sok hibáját kiküszöbölik, ezért egyre elterjedtebb a használatuk az RC világában is.
|