Bemutatkozás | Hírek | Tagság | Taglista | Alapszabályzat | Versenyszabályzat | RCOR Ring Apaj | Támogatóink
MyModell | Cikkek | Leírások | Fotók | Videók | Versenyek | Rendezvények | Média ajánlat | Kapcsolat
           
Pontos idő: 2024.03.28 18:47:46

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 5 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Elektromotorok a modellekben
HozzászólásElküldve: 2010.05.30 07:36:40 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
Ebben a topic-ban az elektromotorok kiválasztásához, használatához, beállításához próbálok segítséget nyújtani. Az elkészült részek folyamatosan kerülnek majd fel, ha felmerülnek kérdések, ne fogjátok vissza magatokat, nehogy kimaradjon valami fontos.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.05.30 07:39:19 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
A legutóbbi 30 év alatt a modellek elektromos meghajtása lényegi fejlődésen ment át. Akkoriban csak játéknak számított a nagy teljesítményű robbanómotorok mellett, manapság azonban az elektromos meghajtás képes a legnagyobb teljesítményre, minden téren és a rendszerek árának csökkenése lehetővé teszi az elektromotorok gazdaságos használatát, egyre nagyobb modell kategóriáknál. Ez a fejlődés részben a korszerű akkumulátor típusok megjelenésének köszönhető, ez tette lehetővé az elektromos meghajtás tömeges elterjedését, ami maga után vonta a motorok fejlődését és nagyon széles választékának megjelenését.
A széles választékban nehéz választani, ebben kíván segíteni ez a cikk, ismertetve a különböző, alapvető típusok jellegzetességeit, tisztázva a motorok paramétereinek jelentését és útmutatót adva néhány modell kategória igényeit illetően.



Elsőre, fussunk végig egy elektromotor adatlapján, egy konkrét példa kapcsán. Ez viszonylag sok adatot tartalmaz, sajnos, általában ennél jóval kevesebb adatot találunk a motorokról. Szándékosan meghagytam az angol eredetit, az interneten leggyakrabban így találkozunk ezekkel az adatokkal. A sorszámozással én egészítettem ki az adatlapot.

Specification:
1. Nominal voltage: 7.2 V
2. Operating voltage range: 4.8 ... 12 V
3. Revs. / Volt (kV) approx. 5400
4. Winding count: 12T delta
5. Current drain at max. efficiency approx. @ 7.2 V: 50 A
6. Current drain at max. power approx. @ 7.2 V: 115 A
7. Max. power at 7.2 V: 450 W
8. Max. power at 6 V: 320 W
9. Max. power at 4.8 V: 205 W
10. Permissible motor direction: R and L
11. No. of poles: 2
12. Max. permissed RPM: 65000 Revs/Min.
13. Overall length approx. 70 mm
14. Case length approx. 52.5 mm
15. Diameter approx. 35.8 mm
16. Free shaft length approx. 15 mm
17. Shaft diameter at output approx. 3.175 mm
18. Weight approx. 180 g
19. Recommended reduction ratio with six cells: 1:10 model cars, TW 1:5.0 - 1:7.5 2WD. Truck 1:10.5 - 1:13

1. Nominal voltage: 7.2 V:- Névleges feszültség, az a feszültség melyre a motort tervezték, működése ezen a feszültségen optimális, használata ezen a feszültségen ajánlott.
2. Operating voltage range: 4.8 ... 12 V:- Megengedett feszültség tartomány. A motor használata ebben a tartományban megengedett, normálisan fog működni, amellett, hogy az egyes feszültségeknél egyes fontos jellemzők (max. teljesítmény, hatásfok stb.) értéke más és más lesz, mint a névleges feszültségre megadott érték.
3. Revs. / Volt (kV) approx. 5400:- Fordulatszám/Volt. A motor fordulatszámát adja meg Volt-onként, ezen érték segítségével lehet kiszámítani, hogy a motor milyen fordulatszámot fog produkálni, adott feszültséggel táplálva azt. A konkrét példánkban, névleges, 7,2 V-os feszültségen az 5400 kV értékű motor fordulatszáma 38880 Ford/perc lesz. Ez az érték a terheletlen motorra vonatkozik, a terhelés növekedésével a fordulatszám csökkenni fog. Ennek mértékét a motor fordulatszám-nyomaték karakterisztikájának segítségével határozhatjuk meg, ennek részletezésére később még visszatérünk.
4. Winding count: 12T delta:- menetszám, illetve a tekercsek összekötési módja. A motor minden mágneses pólusán 12 menetet találunk, a tekercseket háromszögben kapcsolták össze. A tekercseket csillagba kapcsolva, az egyes tekercsekre eső feszültség és ezzel a fordulatszám Gyök3-mal (1,73) lesz kisebb. Adott méretű motorok összehasonlításakor alapvetően határozza meg a motor tulajdonságait.
Kefés motoroknál találkozhatunk ilyennel is: 17x2. Itt a 17 az egyes mágneses pólusokra tekercselt menetszámot, a 2-es a tekercseléshez használt párhuzamos huzalok számát jelenti. A több, vékonyabb huzallal jobban kitölthető a rendelkezésre álló keresztmetszet, így csökkentve a rézellenállást, ezzel együtt javítva a motor hatásfokát, teljesítményét.
5. Current drain at max. efficiency approx. @ 7.2 V: 50 A:- a legnagyobb hatásfokhoz tartozó áramerősség, névleges feszültségen. A hatásfok adja meg, hogy a befektetett elektromos teljesítmény hány százalékát kapjuk vissza mechanikai teljesítményként a motor tengelyén. A hatásfok is változik a motor különböző terheléseinél, ezt a változást írja le a teljesítmény-hatásfok görbe. Erre is visszatérünk még.
6. Current drain at max. power approx. @ 7.2 V: 115 A:- a legnagyobb teljesítményhez tartozó áramerősség, névleges feszültségen. Ez egy rövid időre vonatkozó adat, nem a tartós terhelés mértéke (ha utánaszámolunk több, mint 800 W), általában a mágneses kör telítési szintje határozza meg (ennél a szintnél feljebb hiába emeljük az áramot, az már nem a mágneses mezőt erősíti, hanem hővé alakul).
7. Max. power at 7.2 V: 450 W
8. Max. power at 6 V: 320 W
9. Max. power at 4.8 V: 205 W:- Különböző feszültségekhez tartozó maximális teljesítmény. Ez már átlagteljesítményre vonatkozik (általában 5 perc), a motor hosszabb távon is elviseli. Ennek a melegedés szab határt, az a teljesítmény, melynél a motor 5 perc alatt éri el a megengedett hőmérsékletet. Sajnos olyan adat, melynek megadásakor a gyártók ideális körülményekkel számolnak, ha azt akarjuk, hogy a motor hosszú életű legyen, hagyjunk bőséges tartalékot.
10. Permissible motor direction: R and L:- Motor forgásirány, ennél megengedett mindkét irány. Kefés motoroknál a rögzített időzítési szög, szenzoros Bl. motoroknál a kötött helyzetű Hall detektorok korlátozhatják a forgásirányt, csak az egyik irányba működnek jól ezek a motorok.
11. No. of poles: 2:- Mágneses pólusok száma
12. Max. permissed RPM: 65000 Revs/Min:- a megengedett legmagasabb fordulatszám. A motor tápfeszültségét növelve, elméletileg a fordulatszám is növelhető, de a motor mechanikailag – köszönhetően a túlzottan megnövekedett tehetetlenségi erőknek – már nem viseli ezt el.
13. Overall length approx. 70 mm:- teljes hossz
14. Case length approx. 52.5 mm:- a motor házának hossza
15. Diameter approx. 35.8 mm:- Átmérő
16. Free shaft length approx. 15 mm:- szabad tengelyhossz
17. Shaft diameter at output approx. 3.175 mm:- tengely átmérője: 3,175 mm=1/8 hüvelyk
18. Weight approx. 180 g:- a motor súlya
19. Recommended reduction ratio with six cells: 1:10 model cars, TW 1:5.0 - 1:7.5 2WD. Truck 1:10.5 - 1:13:- ajánlott áttételek, különböző kategóriájú modellekhez, névleges feszültség mellett. Ezek irányértékek, természetesen más modellekhez is használhatjuk a motort, amennyiben paraméterei alkalmassá teszik.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.05.30 19:04:29 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2006.03.09 10:32:30
Hozzászólások: 252
Tartózkodási hely: Pécs
Pár hónapja felraktam az oldalunkra egy elektromos motorokkal kapcsolatos írást. Akit érdekel olvassa el és talán pár kérdés is felmerül a témában.

http://rcoffroad.pecsielet.hu/?page_id=171

_________________
sala
http://rcoffroad.pecsielet.hu/


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.06.02 06:32:04 
Offline
Nitro pancsoló
Avatar

Csatlakozott: 2010.03.22 14:00:38
Hozzászólások: 135
Tartózkodási hely: Ajka
Sziasztok.

Azt magyarázzátok el nekem, hogy a 4 pólusú bl motor miben jobb a 2 pólusúnál.


Köszönöm B.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.06.03 05:18:37 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
Sala!

Köszönet a linkért, engedelmeddel ajánlom mindenki figyelmébe, nemcsak ezt a cikket, hanem a "Hasznos információk" menüpont alatt található többi ismertetőt is.

Yahher!

Türelem, odáig is eljutunk, hogy a 4 pólusú motor miben más, mint a két pólusú. Az ötlet jó, a továbbiakban párbajt fognak vívni a különböző felépítésű motorok, elsőként "Kefés vs. Brushless".


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 5 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség