Savageről kicsit másképp.
A Magyarországon kapható monsterek közt az egyik legnépszerűbb autó. A legtöbb modell az úgynevezett alapból a Savage 25 rtr-ből fut.
Ezt az autót szeretném kicsit más szemszögből is bemutatni. Az én autóm is egy Savage 25 rtr-ként került le a polcról..... azóta kicsit átalakult.
Nézzük meg ezt az autót két szemszögből is. A hobby szintű használat, és a verseny körülmények közti tapasztalatok oldaláról.
Az írás a saját tapasztalataimon, és a velem modellezők tapasztalatain alapul.
Hobby használat:
Az autón kívül az induláshoz szükségünk van , izzítóra, akkumlátorokra (12db AA-s ceruza akku és egy 7,2-es pack a rotóba),
és az üzemanyagra 20-as tornádó nekem nagyon bejött.
Bejáratás előtt ellenőrizzük a foghézagot a spúr, és a kuplung harang közt, ha megfelelő, akkor vegyük ki egyesével a motorbak tartó csavarokat,
és csavarrögzítővel rakjuk vissza. Érdemes az első használat előtt csavarrögzítővel rögzíteni a fémbe fogó csavarokat.
Motortartó lemez felfogatását, váltó, difi kihajtást rögzítő menetes stifteket.Aztán jöhet a bejáratás.
Erről nem írnák külön, mert ennek már „szakirodalma” van.
Ha megtörtént a bejáratás, akkor nézzük, mint is tud az autó.
A gyári motor 2 tűs, egyszerűen karburálható, rendkívül tartós 2.5hp-s motor.
Van aki 50 liter nitró elfüstölése után is dicséri.
A karburátor rögzítésekor figyeljetek, mert túlhúzás esetén a karburátort „nyakát” könnyen összeroppanthatod.
A motor erejére nem lehet panasz, jól gyorsítja az autót 110-130 fok közt járatva, megfelelő tapadás mellett elemeli az autó az elejét.
Ha többet szeretnéd a levegőben látni az autó orrát, akkor a spúrt kell 49-ről 52-re cserélni, amitől a gyorsulás javul de a végsebesség kisebb lesz.
Természetesen, ha gyorsabb autót szeretnél, akkor jöhet a kisebb spúr (47-es) vagy a dobozban található 18-as kuplung harang.
Ha betonon használod a kocsit, akkor arra nagyon figyelj, ha a kocsi kigyorsításkor hanyatt dobja magát , akkor a motor blokk,
vagy a motortartó bak könnyen megjárhatja. Minden fórumon található ilyen „balesetről” kép.
Ha szerencséd van, akkor csak az eloxálás kopik meg a hűtőborda tetején, ha nem akkor motort cserélhetsz.
A légszűrő elég kicsi, és könnyen koszolódik, javaslom nagyobb „tunning” légszűrő beszerzését a biztonságos használat érdekében.
A légszűrőt minden esetben rögzítsük gyorskötözővel a karburátorhoz, és tisztítsuk rendszeresen.
Az eredeti kipufogó tartós darab, a hangja jellegzetes szerintem szép.
De ha a motor rendszeresen jár túlzottan magas hőfokon, akkor „nyakban” hajlamos megolvadásra.
Az úgynevezett „hurkás” tunning rezónak csak esztétikai szerepe van tapasztalatom szerint teljesítmény növekedést nem okoz.
A gyári kuplung 3 pofás és általában jól fog. De sajna néha csúszik, ha egy kuplungpofa egyszer megcsúszik, akkor annak az anyaga,
a keletkező hőtől megváltozik és többé nem lesz az igazi. Cserélni kell, javaslom az alu pofákat, melyek nagyon beváltak a monstereknél.
A harang előtt lévő kis réz gyűrű a használat során átdolgozza magát a rögzítő csavaron, érdemes időnként ellenőrizni
a kellemetlen meglepetés elkerülése érdekében, csapággyal helyettesíthető.
A roto hátlapban található egy szabadonfutó mely egy hatszögbe van préselve, ha a motorban sok az üzemanyag,
és ha gy próbáljuk indítani, az könnyen tönkreteheti a szabadonfutót.
Elrepedhet a hatszög, vagy megcsúsznak a görgők, esetleg beég a roto start kapcsolója.
Ha érzed hogy sok az üzemanyag a motorban ne tekertesd tovább, vedd ki a gyertyát, és úgy forgasd ki a felesleget.
Na akkor nézzük a váltót. A váltó könnyen szabályozható, de az időjárás változására érzékeny lehet.
Ha korán vált zárjunk a rugót nyomó hernyócsavaron, ha későn vált, vagy nem akar 2.-ba váltani akkor nyissunk.
A spúrt rögzítő anyát érdemes teljesen meghúzni, a megcsúszás elkerülendő.
Sajna a váltóval sok problémánk volt, de ezeket egyetlen alkatrész meghibásodása okozta.
A hiba az hogy a váltóban lévő középső tengely 3. fogaskerekéről mely a váltásért felel, elszabadul a rácsavarozott lemez.
Ez a lemez rögzíti a stifteket melyben elakad a kilincs, a lemezt 2 db mini lemezcsavar rögzíti. Ez a két csavar indul el kifelé, elkezdi kidolgozni a váltóházat belűről,
még a fék rudat is képes megrágni. Ha a csavar elakad, akkor befeszül a váltó, cserére szorul a váltóház, a kilincs a fogaskerék, és a fékrúd.
Már kapható az erősített fogaskerék, melynek fém a belseje és 3 metrikus csavar tartja. Érdemes ránézni a váltóra.
Ha nem akarjuk cserélni a fogaskereket akkor bele kell ragasztani. Pillanatragasztó és hézagkitöltő csodákat művel, de én azért ajánlanám a cserét.
Más probléma, húzós használat mellett sem jött elő a váltóban.
Az autó futóműve elnyűhetetlen, eltört lengőkarról csak a masszív betontömbök tudnak mesélni.
A lengés csillapítok is megfelelők, a fekete rugó dinamikus terepen, és pályán is. Ha ültetni szeretnéd az autót akkor vedd ki az előfeszítőket a rugók alól.
A stabilitás egyből megnő kanyarban, de az óriási ugrásokat előfeszítés nélkül kerüld.
A nagy ugrások közben az autó a gáz, és a fék használatával szépen irányítható, kevés gyakorlással is látványos ugrásokra lehetsz képes.
A kerékcsapágyak jó minőségűek, de érdemes időnként ellenőrizni mert a por, és a nedvesség megteszi a hatását.
A gyári gumi szinte minden talajra jó, betonon, terepen, és hóban is jó választás lehet. Szinte nem is kopik, elnyűhetetlen.
A ragasztását azért érdemes időnként ellenőrizni. Ha hóban használod akkor ki kell utána szárítani, mert a szivacs magában szívja a vizet és elkezd málni.
Az egy helyre összegyűlt víz üt is menet közben. A GT 5-ös felni melyre a gumi van ragasztva szintén nagyon tartós, és krómozva mutatós is.
A kerék rögzítő anyákat mindig jól meg kell húzni, mert különben a lelazuló felniben elfordul a hatszög, elmegy a hajtás, és cserélhető a felni.
Esetleg bele lehet ragasztani a felnibe a hatszöget de ez nem tartós megoldás.
Dirt bronz gumi kipróbálását javaslom, ha terepen használod az autót, sokat javít az autó tapadásán és kanyarodási képességén.
A hajtáslánc egy prolémás pontja lehet az autónak, de viszonylag egyszerűen orvosolhatók a felmerülő hibák!
A „fekete” féltengelyek gyári motorhoz tökéletesen megfelelnek, de azért néha fogy egy-egy belőle.
A 2005-ben értékesített autók difije már kereszt tengelyes, ez a difi bírja a kemény megpróbáltatásokat is, de ha az autódban még szimpla tengelyes van,
akkor érdemes megnézni az állapotát. A difiben lévő szimpla tengely az erő hatására elfordul, és összetörnek a fogaskerekek.
Érdemes megelőzni a bajt. A difiházba cserélhető a szimpla tengelyes difi kereszttengelyesre.
Előfordul még hogy a difin lévő tányérkerék, és a kúpkerék foghézaga megváltozik, ilyenkor lefogazódik valamelyik, esetleg mindkettő.
Ez is megelőzhető, a tányérkeréken lévő csapágy alá kell hézagoló alátétet tenni, így csökkenthető a foghézag.
Arra figyelni kell, hogy a foghézag körben megmaradjon, ha nincs foghézag vagy helyenként eltűnik az sem jó!
A kihajtásokat a kúpkerékre, és a váltóra is csavarrögzítővel kell felrakni, különben kieshet a rögzítő menetes stift, és elmegy valamelyik hajtásunk.
A használt műanyagok tartósak, ez sajnos nem mondható el a bennük lévő menetekről.
Ha már nem tökéletesek érdemes pillanatragasztóval segíteni a rögzítést.
Az eredeti szervók kicsit gyengék de használhatók! Hosszú távon érdemes a kormányszervót (SF 2) berakni gáz-fék szervónak,
helyette pedig beszerezni a kormányzáshoz egy legalább 8-9 kilós fém fogaskerekest
A fék ha kap egy kicsit erősebb Pl: (SF 2) szervót tökéletesen betölti a funkcióját véleményem szerint a dual fék felesleges.
Kormányzás:
A 2005-ben értékesített autókat már állítható rugós szervó védővel szerelték, ami nagyon hasznos. Gyári beállításban elég puhára van állítva a szervóvédő.
Ha azt szeretnéd hogy az autó jobban kanyarodjon nagyobb sebességnél, és terepen is akkor jobban elő kell feszíteni a szervóvédőt.
Gyári szervó használatakor az előfeszítés szervó törést eredményezhet!
A kocsi kanyarodási képeségét más módon is tudjuk javítani.
Ha az első kerekek széttartását megnöveled, akkor is jobban fog az autód kanyarodni. Ez nagyon sokat segített a szűk fordulok bevételében.
A rádió TF-4 (AM) amit az autóhoz kapunk a hobby célú használatnak tökéletesen megfelel. 3 csatornás így egy plusz lehetőséget felkínál a használónak.
Ez lehet pl a hátramenet.
Ha rendelkezel FM-es rádióval akkor javaslom belső antenna készítését. A belső antenna készítését a verseny tapasztalatoknál részletesen leírom.
Összességében szerintem ez az autó nagyszerűen megfelel a hobbi célú Rc off-raod-ra.
Nagyszerű élmény vele mind pályán mind keményebb terepen az autózás. Mi egyéb problémákkal nem találkoztunk még húzós használat mellett sem.
Remélem tudtam segíteni hogy még megbízhatóbbá, tudjátok tenni az autótokat. És könnyen elhárítsátok, vagy megelőzzétek a felmerülő meghibásodásokat.
Hamarosan elkészítem a verseny tapasztalatokról is az összefoglalót, mely reményeim szerint segíteni fog felkészíteni a következő szezonra,
vagy a keményebb használatra szánt autókat.
Thief
_________________ TESCO
|