Sziasztok
Vannak autók amelyek már eleve többszörösen hátrányos helyzetűnek születtek – a modellezés perifériáján, előítéletek és megbélyegzés közepette kénytelenek leélni életüket.
Pontosan ilyen az általam bemutatandó Ansmann Mad Rat (őrült patkány) is.
A valami magára adó autómodellező már eleve elhúzza a szája szélét az „elektromos” szó hallatán. Milyen autó az ami nem zajos és még füstölni sem füstöl? (egyáltalán autó az?)
Aztán itt van a méret is - 1:10, no az nem is méret…
A 2WD-ről már ne is beszéljünk…
Ráadásul mindez valami ismeretlen márkanévvel…
Az ára alapján meg valami papírmasé kell, hogy legyen…
Nekem is pontosan ilyen kétségeim voltak – mindaddig, amíg a kezembe nem került ez a „rágcsáló”.
Az elmúlt hetekben jó pár építőkészlet lelt új gazdára és a hamarosan megrendezésre kerülő rendezvényünkre készülve én is összeraktam két patkányt. A felmerülő kérdések megválaszolására és csak úgy, okulásképpen a második autó építését ledokumentáltam – íme:
Akár még azonos gyártó esetén is eltérhet az építőkészletek tartalma - a Mad Rad KIT a következőket tartalmazza:
- autó
- kerekek + gumik (ragasztani kell)
- difi zsír, teleszkóp olaj
- szénkefés motor
Amit nem tartalmaz – de szükséges a kocsihoz:
- szerszámok
- elektronika (szabályzó, szervó, táv, akksi, töltő)
- gumi és csavar ragasztók
Fontos még megjegyezni, hogy a hobbi kategóriás, 1:10-es, 2WD Ansmann modellek bronz-perselyekkel érkeznek. Mi általában azzal kezdjük – RTR és építőkészlet esetén is – hogy ezeket golyóscsapágyakra cseréljük. Szerencsére minden persely szabvány méretű, így a csere mindössze 16 golyóscsapágy ára. (~3.200 Ft)
Ezzel jelentősen meg lehet növelni az autó élettartamát, a gép jobban is fog menni és megszabadulunk a csúszó csapágyak folyamatos takarításától/kenésétől.
Aki még nem rakott össze autót építőkészletből, annak néhány jó tanács:
- Minőségi szerszámok és türelem nélkül senki ne álljon neki! Az autó 90%-ban M3-as, 2mm-es imbuszfejű (belső kulcsnyílású) csavarokat tartalmaz. Mivel ez egy műanyag autó, ezért ezek a csavarok – 4 kivételével – mind műanyagba mennek. Ezekbe a furatokba viszont alaphelyzetben nincs menet, ezt a csavar maga vágja bele az első behajtáskor. A csavarok behajtása nagyon izmos mutatvány! Az „imbuszkulcs” néven ismert eszközzel senki ne próbálkozzon. Ezzel, vagy egy rossz minőségű (elnyíródott) szerszámmal elég nagy kárt lehet okozni. A csavar fejének elnyírása bizony nem a csavar hibája és nem garanciális probléma. Kellő mennyiségű pót-csavar vásárlásával könnyedén meg lehet duplázni az autó árát. (a gyári csavarkészletek az autók szinte legdrágább alkatrészei)
Érdemes a műtétre egy M3-as menetfúróval is készülni. Ez ugyan nem kötelező, de adott esetben nagy segítség lehet először ezzel megjáratni a furatokat. A másik megoldás a csavarok szép lassú behajtása. Persze ez iszonyú türelemjáték 60-80 csavar esetén, de megéri. - Az e-gyűrűről általánosságban elmondható, hogy a méretével fordítottan arányos az a távolság, amire képes elrepülni. Miheztartás végett, a készletben található 2.3mm-es e-gyűrű legalább 3 métert tud ugrani. Erre mindenki legyen idegileg felkészülve! A patkány összerakásához ideális esetben 4 óra elegendő, de erre minden esetben rá kell számolni legalább 2 óra négykézlábas e-gyűrű keresgélést is. (jó, ha van mágnes a közelben)
Az összeszereléshez szükséges eszközök:
- 2mm-es imbusz csavarhúzó, vagy T kulcs (jó minőségű!)
- 1.5mm-es imbusz csavarhúzó, vagy T kulcs (kitűnő minőségű! – egy csavarhoz kell, de oda nagyon!)
- kereszthornyos csavarhúzó (kicsi – egyetlen ilyen csavar van az egész autóban)
- 7mm-es (kerékkulcs) és 5mm-es dugókulcs (ez utóbbi nem létszükséglet, de szebb ezzel, mint fogóval)
- valami fogó az e-gyűrűkkel való küzdelemhez
- tolómérő
- gumiragasztó
- 4 csepp csavarragasztó
A történet:
Az építőkészlet szokás szerint zacskókat tartalmaz, de ezek nincsenek felszámozva. Ettől függetlenül a csomagok könnyen azonosíthatóak.
Az első lépés az első felfüggesztés:
Az összeszerelés végtelenül egyszerű, szerencsére a rajzokon az alkatrészek könnyedén beazonosíthatóak. Ha minden jól megy, akkor az alapoknak így kell kinézniük a szerelés után:
Ide kell majd beépíteni a pindurka kormányművet, mely robbantva így néz ki:
Itt van egy kis probléma a dokumentációval, ugyanis a bal oldali tartó tengelyt a rajz fordítva ábrázolja. Kis logikázás és értetlenkedés után, azért rá lehet jönni a turpisságra. Ha minden jól sikerül, akkor a végén valami ilyesmit kell kapjunk:
A beszerelés után jöhetnek az első kerékagyak. Mivel itt hajtás nincs, ezért nem lesz nehéz dolgunk. Itt kerülnek be a golyóscsapágyak a perselyek helyére (4db). A kormányösszekötő gömbjeit az imbusz csavarhúzóval be lehet hajtani, nem kell fogóval összekaristolni:
Amíg nincs fent a kerék, addig nincs ami bent tartsa stifteket a tengelyben. Éppen ezért azokat most még nem érdemes berakni. Így viszont az egész tengely kicsúszhat hátra. Ezt megakadályozandó én felraktam a kerékhatszöget és kézzel ráhajtottam a kerékanyát. Így a tengely sem tud kicsúszni és feleslegesen nem járatja meg az ember az önzáró anyát.
Ezzel a kocsi eleje kész is volna:
Most jön az izgalmas rész – a hajtómű. Itt legalább már összezsírozhatja magát az ember!
Kezdjük a difivel. A rágcsáló egy kis egyszerű golyós difivel rendelkezik – ami teljességgel megfelel az adott célnak:
Szerencsére a kínai mérnök gondolt a krinolin ujjú európai modellezőkre és eggyel több golyót rakott a csomagba. Tehát egy golyó elröptetése a szobában még nem feltétlenül okoz katasztrófahelyzetet, ettől az autó még teljes lesz.
Ideális esetben a golyók (12db) behelyezése után maradnia kell egynek.
A behelyezés egyszerű – jól megkenni zsírral a golyóházat és egyesével beültetni a zsírba a golyókat. A difi belsejébe is két golyóscsapágy kerül – gyárilag itt is perselyek vannak. Fontos a difi zárásához használt pinduri talpcsapágy helyes beszerelése és zsírzása – az összeszerelés kellőképp igénybe veszi az ember idegrendszerét…
A hajtómű összeállítása során bekerül még 6 golyóscsapágy. Sajnos a készletben lévő zsír milligrammra ki van számolva. A difi és a hajtómű fogaskerekeinek megkenésére éppen csak elég – mi lenne, ha a perselyek kenését is meg kellene oldanunk…
Én, azért a fogaskerekekre raktam grafitos zsírt gazdagon, ezen ne múljon.
Fontos odafigyelni, hogy a kis zöld alumínium hézagoló karikát ne felejtsük ki a főtengelyről. Természetesen én ezt kihagytam, ami miatt később újra szét kellett bontanom a teljes hajtóművet.
A hajtóműnek a motortatóra történő felrögzítése az autó egyetlen fém-fém kapcsolata – ide kell 4 csepp csavarragasztó.
Ez után lehet nekiállni a hátsó felfüggesztésnek/kihajtásnak:
Rengeteg csavarozás és e-gyűrű keresgélés után az eredmény kezd autó formát ölteni:
Szerencsére minden pontosan oda passzol, ahova kell – csak szép türelmesen rakosgatni kell a dolgokat.
Ekkor következnek a teleszkópok. Ezek ugyan össze vannak szerelve, de olajjal nekünk kell feltölteni:
A feltöltésre sokféle okosságot olvastam. Én egész egyszerűen az alsó ponton hagytam a teleszkópot, nagyjából feltöltöttem olajjal, kipumpáltam a levegőt – megmozgattam a teleszkópot – majd hagytam állni pár percet, hogy a bubik feljöjjenek. Mikor kipezsegte magát, akkor csurig töltöttem, ráraktam a membránt – ez ahogy kitolja a felesleget gyakorlatilag légteleníti a teleszkópot – majd rácsavartam a kupakot. Ami kifolyt azt letöröltem és kész.
A készlethez adott 200-as olaj elsőre kevésnek tűnik, de a végén kiderül hogy bőven elég. Ez még igaz akkor is, ha az olaj egy része már eleve kifolyt a zacskóba – sajnos találkoztam ilyennel is.
A teleszkópok felszerelése után jöhet e legrázósabb rész –a motor. Pontosan nem is a motorral van a baj, hanem a pinion-nal.
A 21-es poinion egy M3-as hernyóval rögzül a motor tengelyén. Valamilyen oknál fogva viszont ez a hernyó kúposra sikeredett. Lehet, hogy szándékosan – esetleg, hogy ne kelljen ragasztani – mindenesetre a csavar behajtása nem egyszerű feladat. Mivel a hernyóba a legkisebb, 1.5 mm-es imbusz megy bele, ezért nagyon óvatosnak kell lenni. Iszonyatosan jó minőségű szerszám kell hozzá és nagyon lassan kell csinálni! Ha a szerszám már egy kicsit el van nyíródva, akkor neki se állj!
Nekem már áll a raktárban két motorom, amiről majd le kell operálni a pinion-t a széttépett hernyó miatt. Se le se fel…
Ráadásul, ha a műtét során a pinion is sérül, akkor az alaphangon 2.000 Ft…
Én a saját káromon tanulva inkább köszörültem az 1.5-ös imbusz csavarhúzómon a behajtás előtt és nagyon lassan, türelmesen ki-be járatva csináltam a dolgot.
Ha ezt sikerül megugrani, akkor jöhet a motor beszerelése és a fogaskerekek hézagolása. A hézagolást egy papír csíkkal lehet megejteni. A papírt a spur és a pinion közé kell tenni, úgy rögzíteni a motort.
Fontos!
A rosszul hézagolt spur, vagy a rosszul beállított kuplung a spur/pinion páros halálát eredményezheti – az pedig nem olcsó mutatvány!
Miután ez megvolt jöhet a gumik ragasztása.
Igazi profik ezt biztosan tudják úgy is csinálni, hogy ne ragadjon oda minden mindenhez. Nekem ez őszintén szólva nem sikerült – a procedúra végén volt egy pár dolog a kezemben, amit igazából megfogni sem akartam, mégsem tudtam elengedni. Már értem a ragasztott gumik előnyét…
Aztán, amikor végre sikerült levakarnom a rám ragadt dolgokat, valami ilyesmi látvány tárult elém – ami mindenért kárpótolt:
Persze, tudom – ez egy nagyon egyszerű jószág, de épp ebben az egyszerűségében van a varázsa.
Aki még nem csapatott ezzel a kis rágcsálóval – és ezzel így voltam én is – nem is tudja elképzelni, hogy a 2WD is lehet élvezhető. Az autó 4500-ös akkupakkal is kevesebb, mint 1.5 kg (ebből az akksi 450g). Ezt a tömeget a gyári szénkefés motor is élvezetesen meg tudja mozgatni – az említett pakkal, akár 30 percen át (!).
Az 1:10 méretarány és a két kerék hajtás sok esetben drága kompromisszumokra kényszerít. Számomra ilyen – bár ez világnézeti kérdés – az 1:10 short course 2 WD. Persze nem akarok senkit megbántani, de nekem az a kínlódás egy szárazfájdalom. Az az autó már túl nagy és nehézkes a 2WD-hez. Hiába az erősebb motor, az már csak kotor és szenved…
Ezzel szemben ez a kis szöcske még pont ideális. Ehhez a súlyhoz, termethez és felépítéshez pont megfelelő a hátsó kerekek hajtás, nem is kell ennél több. Ráadásul, ha jól van összerakva, akkor saját erőből gyakorlatilag elnyűhetetlen. Normál használat esetén, ha nem hajtunk vele vasoszlopnak, - dacára a kizárólag műanyag alkatrészeknek - szinte képtelen magában kárt tenni.
Nekem minden autó összerakása – legyen az bármilyen egyszerű is – nagy élmény. Ez is az volt.
Látva a barátaimat és a gyerekeiket, akik ezt a jószágot hajtják, az kell mondjam a használata is élmény.
Azt gondolom minden szempontból kiváló ár/érték arány, hiszen itt az élmény számít - végül is ez egy játék.
A következő napok feladata lesz a kocsik felszerelése szabályzóval és távval. Amint elindulnak, készítek egy-két videót arról, hogy a nagybetűs életben miképpen állják meg a helyüket.
Köszi a figyelmet!