Bemutatkozás | Hírek | Tagság | Taglista | Alapszabályzat | Versenyszabályzat | RCOR Ring Apaj | Támogatóink
MyModell | Cikkek | Leírások | Fotók | Videók | Versenyek | Rendezvények | Média ajánlat | Kapcsolat
           
Pontos idő: 2024.04.27 16:49:09

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 49 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3  Következő
Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2012.11.15 15:14:22 
Offline
RC mániákus
Avatar

Csatlakozott: 2008.12.27 19:00:49
Hozzászólások: 882
Tartózkodási hely: Balatonfűzfő
Üdv!

A modellező társadalomhoz való viszonyulásomat egy másik fórumon történ hasonló témához kötődő hozászolásom kitörlése, elégé feje tetejére állította. Igazából itt a tél és kedvet kaptam a témával kapcsolatos gondolataim, megosztására, csak éppen helye nem volt ott akkor és azzal a moderátorral szemben.

Mivel a fórumot üzemeltetető egyik moderátorjával, nem igazán jutottunk dűlőre sok-sok elvi kérdésben a hozzászólásommal kapcsolatban, ezért úgy döntöttem. Hanyagolom azt a fórumot és topic-ot.

Ekkor jött az ötlet, hogy inkább ott adom közzé a bennem felgyülemlett információkat, ahol azt szívesen látják és olvassák.
Az meg egyértelmű mindenkinek, hogy egy fórum attól válik nézetté és pörgőssé ha vannak témák, amiket egyesek olvasnak, mások meg meg töltenek tartalommal.

Eme manapság elég jellemző negatívumú bevezető után lássuk a medvét. :)

_________________
Team Durango DNX408 Norbi mod :)
Team Durango DEX408
Novarossi Bonito,HobbyWing
Sanwa MT4
Savox 1268,1267
VP-PRO Blade
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012.11.15 15:24:48 
Offline
RCOR Elnök
Avatar

Csatlakozott: 2004.03.28 19:44:48
Hozzászólások: 4838
Tartózkodási hely: Vác Tel: 30/9501-836
És lám, a medve meg is érkezett!

Kép

Bocsika, de ezt nem tudtam kihagyni! ;)

Üdv:

Gyuri


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012.11.15 15:33:36 
Offline
RC mániákus
Avatar

Csatlakozott: 2008.12.27 19:00:49
Hozzászólások: 882
Tartózkodási hely: Balatonfűzfő
A tartalomból:

-Mi is kell az elektromos autó modellezéshez!?
-Mi alapján állt össze a saját verseny E-Buggy-m konfigurációja.
-Hogyan érdemes beállítani, tölteni, vezetni.
-Miben más egy E-buggy Setup egy Nitros-tól.
-Mik azok a számok, az akksin, töltőn, motoron, szabályzón, szervon, kábelen, és a bankszámlámon. :)
-Mi az pin-ion és átételezés.
-Melyik csati a jó csati.
-Mi melekszik, mennyire és mit lehet vele tenni.
-Miért számít a súly, hiszen így is megy mint az állat!? :)
-Hogy is néz ki egy elektromos futam, mondjuk az RCOR Téli, vagy Nyári sorozatában.
- Mennyire költséges valójában versenyezni elektromos kategóriában!?

Én versenyzői szemmel nézek a modellezésre, de maximálisan keresem az ár/érték arány optimumot mindenben. Az ár adott, az érték viszont sok esetben változó. Ezt akarom megosztani veletek. Mint tapasztalt versenyző és nem mint kereskedő.
Tehát nem akarok reklámozni semmilyen terméket sem, csak a saját általam használt cuccokról mondom el a véleményem.

A fentiekben, vannak nekem is kérdéses pontok, remélem valaki meg mondja a frankót.

A szereplők:

Te, meg Te, meg Ő, meg Ő is. Szóval bárki hozzá szólhat. :lol:

_________________
Team Durango DNX408 Norbi mod :)
Team Durango DEX408
Novarossi Bonito,HobbyWing
Sanwa MT4
Savox 1268,1267
VP-PRO Blade
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012.11.15 18:45:02 
Offline
RC mániákus
Avatar

Csatlakozott: 2008.12.27 19:00:49
Hozzászólások: 882
Tartózkodási hely: Balatonfűzfő
Kezdjük a témát mindjár a végén. :)

Mitől is megy az elektromos modell !? -Hát a fűstől! (Mondaná egy villanyszerelő) 8)

De mi is okozhat füstöt a technikában.

Az akksi füst:

Pont a héten láttam a Discovery-n egy Bear Grylls részt. A csávónak volt egy mobil a kezében de "sajnos" telefonálni már nem tudott vele, mivel nem kapcsolt be. De mindenhez értő barátunk feltalálta magát. Fogott egy kést ami éppen volt nála :) és bele szúrta a lithium akksiba. Ezzel utat nyitott a lithiumnak az oxigén felé. Gyors oxidációba kezdett és ezzel hatalmas hőt termelt. Ezzel a kirobanóan nagy energiával meg gyújtott egy rakás gallyat, de egy kicsit túl is lőtt a célon mivel felrobant a farakás. :)

Ez történik ha egy külső tárgy belefúródik a LIPO aksidba.

Nem kevésbé híres, celeb, ismert barátunk Fagyi is előadta ezt a mutatványt a legutóbbi versenyen. De az ő mutatványa sokkal látványosabb volt mint a TV-ben HD-ben. :)

Elég volt a produkcióhoz annyi, hogy a hátsó hajtáshoz menő kardánban, lévő kereszt tengely kilazult, kicsúszott oldalra, és lassan felhasította az akksi burkolatát. A többit meg tudjátok, hiszen túlélő barátunk is Fagyit utánozta a sorozatban.

Másik út a zárlatos kábelezés, ezt sem nehéz kivitelezni. Offroad-ban vergődnek a kábelek és a vezetékek. Ezek aztán kicsiszolódnak, össze érnek, villám, aztán füstté válik minden ami oly drága volt nekünk. :roll:
De erre van egy olyan variáció is, hogy pl. 4-es hüvelyt használsz lengőbe az akksin és elszaródik a kontakt a csatiban. Ettől ellenállás képződik a csatiban, amin az áram feszültség esés okoz az meg az árammal összeszorozva fütő teljesítményt. Ez a forró csati pl. tud olyat, hogy kiolvad a forrasztás és ez okoz galibát. Vagy tettél rá egy zsugor csövet és az szétnyílik és máris ott van meztelen valójában AZ Áram.

Tanulság: tartsd tiszteletben a tárolt energiát, mert bár mikor rommá teheti az autód.

A Brusshless szabályzó:

Ez az elem tipikus példája annak, hogy ha egy elektromos eszköz jó akkor a határértékig terhelheted, de ha egy mA-is többet veszel ki belőle azt azonnal és végérvényesen meg bosszulja. Nincs olyan mint a robbanó motornál, hogy megfőztem, nincs már kompresszióm de még néha beindul. Viszont sok esetben javítható a kütyü, bár körülményes.
Itt a fázisonkénti kapcsoló félvezetők olyanok, hogy kiégnek. Ritkán a belső köri feszültséget előállító BEC füstől, ha mondjuk egy zárlatos szervóval vagy annak kidörzsölődött kábelével túlterheljük ezt az amúgy kis teljesítményű részt ez áll 5-6V/3-5A azzaz 15-30W.
Elő állhat az az eset is, hogy olyan nagy áramok folynak a +/- betáp vonalon, hogy belül zárlatosodik a cucc a megolvadt ontól és az elmozduló alkatrészektől. Ekkor elég nagy baj van mivel ez az a helyzet ami mindent visz. Viszont ez annyira nem jelemző meghibásodás, mint inkább a fázisonkénti FET sor kiégése. Ekkor a motor még pörög ha segítesz egy kicsit neki, csak éppen ereje nincs.

A Brusshless motor:

A motor nem szokott látványos füst jelekkel tönkremenni. Itt a kicsi is sok. Ezt Marie Curie néni találta ki mikor rá jött, hogy a mágneses dolgok eltudják hagyni magukat, ha túlzott hőt kapnak. Ezt hívják Curie pontnak. Mikor kicsi voltam érdekelt, hogy miért kattog a Weller forrasztópáka. Hát ezért, mert amikor elérte a mágnesezhető fém ezt a hőfokot akkor elengedte a kapcsoló elemet, ettől a fűtő betét nem kapott áramot és hűlni kezdett. Ekkor újra visszanyerte mágneses tulajdonságát és újra bekapcsolta a fűtő betétet. (Most már ezt is tudjuk. :) )
A modell motorokban viszont olyan erős neodynium mágneseket használnak, a kis méret nagy teljesítmény elérése érdekében, hogy ezek sajnos ezt nem tolerálják. Névlegesen javasolt, hogy 80C fok fölé ne melegedjen a motor a paláston mérve. 100C foknál vegyük elő a pénztárcánkat, számoljuk össze a benne lévő aprót, aztán irány a modell bolt új motorért. :)

A szervo:

Ezek elég alattomos cuccok. Itt is igaz ha elromlik akkor az tutira kuka. Megjegyzem én nem dobok ki semmit. Már több szervot visszahoztam az életbe némi ekecseléssel, és régi szervok donorként való felhasználásával. Itt is van füst forrás. A standard szervok DC kefés motorral vannak szerelve. Ez úgy működik, ha ráteszed a +/- t akkor egyik irányba megy fordítva másik irányba megy. Ehhez van egy pár kapcsoló félvezető a pozitívon meg a negatívon. Akkor van gáz amikor pl. a pozitív oldal zárlatos lesz aztán ellen kormányzól ekkor be kapcsol a negatív oldal. És kész a tökéleletes zárlat, és az ezt követő füst. Ez okozhatja a Brushless szabályzó végét is, mivel kiütheti a belső BEC áramkört.

A lényeg, hogy nagyon komoly energia van tárolva az akksikban, és ez addig biztonságos míg benne van. Onnét kezdve, hogy kivesszük belőle már kezd veszélyessé válni a helyzet, pl. elüthetjük az autóval a saját bokánkat is. :) De lényeg hogy a szigetelés nem vicc, szig.szalag, és más gyengén kivitelezett forrasztás csatlakozás nem játszik ekkora teljesítményeknél.

Ha összeraksz egy elektronikát, azt időnként ellenőrizd, mert a vezetéknek nem a látható oldala fog eldörzsölődni, hanem az amit nem látsz. Összerakásnál, ne az legyen a cél, hogy hamar-hamar elkészülj és mehessen a csapatás, inkább odafigyelve jó anyagokkal dolgozz. Maximálisan igaz, hogy túl kell méretezni. Ha nem vagy tisztában az elméletével akkor kérdez meg valakit aki azt állítja ért hozzá.
:twisted:

_________________
Team Durango DNX408 Norbi mod :)
Team Durango DEX408
Novarossi Bonito,HobbyWing
Sanwa MT4
Savox 1268,1267
VP-PRO Blade
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012.11.15 21:02:11 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2011.01.17 13:37:05
Hozzászólások: 206
Tartózkodási hely: Szolnok
Előre látva a topic fullos színvonalát, már most köszönetet mondok a belefeccölt energiáért a hozzám hasonló, "jóóó van az úgy, dobjuk be oszt csapassuk" elméletet követők nevében! eljen:

_________________
Team Durango DEX408 / Leopard 1800KV / Xerun 120A
Team Losi 8ight-e 2.0 EU / Leopard 1800KV / Xerun 120A
Traxxas Slash 4x4
Sanwa M11X


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: autó
HozzászólásElküldve: 2012.11.15 21:47:02 
Offline
Losi Pro Driver

Csatlakozott: 2009.03.08 12:37:10
Hozzászólások: 137
Tartózkodási hely: Vác
Szanyi látom megint ki tettél magadért! gratula!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012.11.16 22:34:29 
Offline
RCOR Star
Avatar

Csatlakozott: 2006.06.01 14:46:32
Hozzászólások: 1140
Tartózkodási hely: Budapest
Szia Norbi!

Valóban jó az olvasmány, de ezt a részt nem értem:

Idézet:
De erre van egy olyan variáció is, hogy pl. 4-es hüvelyt használsz lengőbe az akksin és elszaródik a kontakt a csatiban.


Hogy tud egy kontakt elzáródni?

_________________
Mugen MBX 6 ECO
Nanda e-NRB-3
Losi Micro Rally
Sanwa radio systems


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012.11.16 22:42:54 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2011.01.17 13:37:05
Hozzászólások: 206
Tartózkodási hely: Szolnok
reechee írta:
Szia Norbi!

Valóban jó az olvasmány, de ezt a részt nem értem:

Idézet:
De erre van egy olyan variáció is, hogy pl. 4-es hüvelyt használsz lengőbe az akksin és elszaródik a kontakt a csatiban.


Hogy tud egy kontakt elzáródni?


Úgy, hogy nem elzáródik, hanem elszaródik! :)

_________________
Team Durango DEX408 / Leopard 1800KV / Xerun 120A
Team Losi 8ight-e 2.0 EU / Leopard 1800KV / Xerun 120A
Traxxas Slash 4x4
Sanwa M11X


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012.11.16 22:51:37 
Offline
RCOR Star
Avatar

Csatlakozott: 2006.06.01 14:46:32
Hozzászólások: 1140
Tartózkodási hely: Budapest
Jogos.l, elnézést És azt hogy?
Ez pl a turnigy gyàri csatijàra vonatkozik?
Ha jòl tudim, az négyes..

_________________
Mugen MBX 6 ECO
Nanda e-NRB-3
Losi Micro Rally
Sanwa radio systems


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012.11.16 23:10:45 
Offline
RC mániákus
Avatar

Csatlakozott: 2008.12.27 19:00:49
Hozzászólások: 882
Tartózkodási hely: Balatonfűzfő
Üdv.

Egyszerű a képlet. Bele megy a pór vagy más mocsok, és az ott benn letelepedik. ezáltal csökken a vezetőképes felület (keresztmetszet) ezáltal a csatlakozó ellenállása megnő az áramkörben. Ohm bácsi meg megmondta hogy U=R*I (tegnap halottam DC-n hogy csak halála után ismerték el felfedezését, pedig most is ez a főtéma. :) ). Vagyis ha csökken a csati vezetőképessége akkor ott feszültség esik ez össze szorzódik az aktuális terhelő árammal, ami a motorhoz igyekszik, hogy azt jól megforgassa és az eredmény a fűtő teljesítmény ami hőenergiát jelent. P=(R*I)*I :)

Ezért fújd ki a csatit mielőtt összedugod. Ha kell időközönként cseréld. Nem nagy pénz.

_________________
Team Durango DNX408 Norbi mod :)
Team Durango DEX408
Novarossi Bonito,HobbyWing
Sanwa MT4
Savox 1268,1267
VP-PRO Blade
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012.11.17 08:12:38 
Offline
RC mániákus
Avatar

Csatlakozott: 2008.12.27 19:00:49
Hozzászólások: 882
Tartózkodási hely: Balatonfűzfő
Tipp:

Én 4-es dugókat használok amiket közvetlen az akksi házában lévő hüvelybe dugok. Így kevesebb a csatlakozási pont.
A szabályzón vannak kondenzátorok ezek kis mértékben tárolják az energiát, ezáltal besegítenek a hirtelen áram felvételeknél az akksinak. (Hidegítik a kábelezést). Ezeknek fel kell töltődnie mikor bedugom a csatit és ez hirtelen nagy árammal meg is történik. Ezt általában egy elektromos kisülés is kíséri ezen dugási aktust :) , ez pedig krátereket csinál a csatin. Ennek elkerülése érdekében mindig úgy szoktam bedugni a csatit, hogy először a dugó orrát oda érintem a hüvely felső pereméhez ekkor keletkezik a villám aztán dugom csak a helyére.

Másik, hogy lehet kapni átlátszó zsugorcsövet kis hazánk műszerész boltjaiba. Én ilyeneket használok mert így látható marad a forrasztás és ha gond van akkor egyből látszik.

Apróságoknak tűnek de segítik az ember életét.

_________________
Team Durango DNX408 Norbi mod :)
Team Durango DEX408
Novarossi Bonito,HobbyWing
Sanwa MT4
Savox 1268,1267
VP-PRO Blade
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012.11.17 19:16:47 
Offline
Nitro pancsoló

Csatlakozott: 2007.03.12 21:47:26
Hozzászólások: 199
Tartózkodási hely: Veszprém megye
Üdv!
Remek a téma ez engem is nagyon érdekel, különösen mert szeretnék én is nevezni a következő RCOR bajnokságra.
Elektromos az biztos, de hogy melyik kategória, az még képlékeny :)
Sok kérdésem van, hirtelen nem is tudom hol kezdjem,
de arra kíváncsi vagyok, hogy például mekkora brushless motort érdemes használni egy e buggyba, vagy egy e truggyba?
Sok minden tényezőtől függ, ezzel tisztában vagyok.
Szerintem egy kisebb teljesítményű motorral is lehet szépen eredményesen és dinamikusan róni a köröket.

Szanyin DEX408-án láttam, hogy ő arra törekszik, hogy minél kisebb legyen a kocsi tömege.
Ezt sokféle egyedi és ötletes megoldással sorra remekül meg is valósította(az autó igen pozitívan is reagált rá).
Eddig egy 1900KV értékü elektromotort használt a következő mod már lehet egy 1800-as lesz.
Megfelelő áttételezéssel versenyen elég lehet egy e truggyba is mondjuk egy 1800-as vagy egy 1900-as KV értékű elektromotor?
Remélem jó helyre tettem fel a kérdésemet és ehhez a topikhoz még fordulhatok a többivel is.
Ha értelmetlen, akkor kérem a moderátorokat, hogy töröljék.
Előre is köszönöm a választ! :-D


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012.11.17 20:03:57 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2011.01.17 13:37:05
Hozzászólások: 206
Tartózkodási hely: Szolnok
Szanyin kolléga segítségével pakolom össze első e-buggym elektronikáját, amivel jövőre indulok és pont az általad említett 1800kv-s motor lesz benne. Az 1800kv-s moci 5 milliméterrel hosszabb, mint az 1900kv-s, így nyomatékosabb (2000w az 1700w-hoz képest).
A súlytöbblet minimális, mindössze 16 gramm!
Sem e-buggyban, sem truggyban nincs gyakorlati tapasztalatom, de szerintem egy Truggy azért megkíván egy kicsit izmosabb motort.

_________________
Team Durango DEX408 / Leopard 1800KV / Xerun 120A
Team Losi 8ight-e 2.0 EU / Leopard 1800KV / Xerun 120A
Traxxas Slash 4x4
Sanwa M11X


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012.11.17 21:37:24 
Offline
RC mániákus
Avatar

Csatlakozott: 2008.12.27 19:00:49
Hozzászólások: 882
Tartózkodási hely: Balatonfűzfő
Üdv!

Az eddigi írásaimmal, szerettem volna felhívni a figyelmet pár végzetes hibára, ami tönkre teheti modellünket, elveheti a kedvünket, vagy éppen meg sérülhetünk tőle. Ezeket a figyelmeztetéseket tartsátok szemelőt mikor ezekkel a cuccokkal foglalkoztok. Senki sem sza..ja a pénzt, és nem két filléres cuccokról beszélünk. Ha elkapjuk a fonalat a témában, akkor, más dolgunk nem lesz mint töltögetni az akksikat és cserélgetni a kopott kerekeket. De ellenkező esetben egy felcserélt kábellel, túlmerített akksival, 0,1 másodperc alatt dobunk ki 20 eFt nagyságrendű összegeket. Ehhez képest az útszélén sokkal többet kapunk a pénzünkért az idő meg tőlünk függ. :)

A motor kiválasztásról később mivel, ez egy összetett és inkább szerencse kérdés. Mivel kínai gyártók által közzétett adatokra alapozzuk döntésünket, és hát lássuk be a vágott szeműek két dolgot szeretnek igazán, a nagy számokat és csöcsöket. :)

Vegyük sorra mire is van szükségünk az elektromos modellezéshez.

-Kell egy akkumlátor.
-Kell egy töltő.
-Kell egy táp
-Kell egy szabályzó.
-Kell egy motor.
-Kell egy pár db csati, kábel, zsugorcső, kábel kötegelő
-Kell egy kormány szervo
-Kell egy táv
-Kell egy alváz 4 kerékkel. :)
-Kell elektromos szereléshez szerszám.
-Kell tároló szállító láda.
-Kö pénz is? Na ná az is kell, de nem mindegy mire és menyit költünk.

_________________
Team Durango DNX408 Norbi mod :)
Team Durango DEX408
Novarossi Bonito,HobbyWing
Sanwa MT4
Savox 1268,1267
VP-PRO Blade
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012.11.17 23:22:07 
Offline
Nitro pancsoló

Csatlakozott: 2010.11.01 08:43:29
Hozzászólások: 107
Tartózkodási hely: Veresegyház
Én anno a 2250 kv-s motort választottam, hisz az "csak" a competiion ktegória olt a gyártó szerint, nem a szuper, s egyéb kategória. A gépem egy vizonylag nehéz truggy, de megfogta egyes verseny buggyt, visszafogva. A motor nem melegszik, s az egyszerű akival is jól megy. Szenzoros, s beutálisan jól gyorsít, még közepes agrasszivitás mellett is...
Elégedett vagyok a cuccal.

_________________
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012.11.17 23:33:15 
Offline
RC mániákus
Avatar

Csatlakozott: 2008.12.27 19:00:49
Hozzászólások: 882
Tartózkodási hely: Balatonfűzfő
Lássuk az akkumlátort!

Két irányba mehet a válaszátsunk. Egyik a játék idő, másik a súly. Ez két ellentétes irány a kapacitást illetően. Most nem beszélek a kapcitásból, és feszültség szorzatából kijövő watt óráról, mert 1/8 E-buggyt 4 cellával használjuk, az SCT-t 2 cellával. Ennyi se több.

A játék idő maximalizálása érdekében vegyünk minnél nagyobb kapacitású (mAh) akkumlátort. De Alonso sem akar még félórát körözni, ha le inteték a futamot ezért a Forma 1-ben is kiszámolják mennyi naftára van szükség meg egy kicsi. Minek többlet súlyt cipelni mint amennyire szükség van valójában.

Mire is megy el az aksiból az energia.
Amíg a motor a felvett teljesítményt mozgási energiává alakítja addig a hatásfok tökéletes és az aksiból a kerékbe kerülnek a Joule-ok. :)
Akkor van baj, ha a névlegesen meg engedett terhelésnél jobban terheljük. Ekkor az energia két irányba megy. Egy része a kerékhez, másik része a motort, kábeleket és az akksit melegíti. Ezek pedíg a levegőt, és máris olvadnak a jéghegyek a sarkokon. :)
Ilyenkor a kezdő modellező hűtéssel megy utána a melegnek. De ezzel nem oldotta meg az elpazarolt energiát.
De az offroad mást is jelent. A kerekek tapadása, is befolyásolja a fogyasztást. Ha a gumik elpörögnek a talapjon akkor a kipőrgésközben hőt termelnek. És már megint a jéghegyek a vesztesek. :) Ennek bizonyítéka, hogy az RCOR téli kupán betonon, tökéletes tapadás melett 2600-2800 mAh jött ki az aksiból. Ez nyáron laza talajon 3.800 mAh.
Én ezek elkerülése érdekében minden részét lágyra állítom a szabályzónak. Mivel a gyorsítás addig lehet növelni míg az autó gyorsul a térben. Utána már csak a hő termelődik. A szabályzón lehet "agresziót" állítani a távon pedig van egy olyan, hogy speed. Ha ez be van állítva egy értékre akkor hiába rántom be a fruti gázt a távon, a kimenetén a jel adott idő alatt éri el a maximumot. Ezzel vigyázni is kell mert az ugratóknál ez szívás lehet mert nem emelei a autó az orrát gázra. Hiszen addig emeli amíg gyorsításból adodó tehetetlenségínyomaték ébred a kerék és az alváz között.
A furti fék is felesleges sok esetben. Ezzel csak mindig túl fékezzük magunkat, amit aztán többlet gyorsítással kompenzálunk. De ez már egyéni beállítás. Ha rutinos vagy akkor ezt már érzed. és nem kell korlátozni. Erre jó tapasztalat az 1/10 2WD buggy. Itt ritmusból kell menned nincs furti gáz sem fruti fék. Egyből meg pördül. Ezek a gépek 1200 mAh vesznek ki 2 cellából 10 perc alatt. :)
De ha beáll egy csapágy a hajtás láncba az is plusz energiát vesz fel, és melegedni kezd.

A gyorsítás. Ha tudjuk csökkenteni a súlyt azzal a megmozdítandó tömeg összeségében kisebb lesz, és kevesebb energiát vesz igénybe. És itt négyzetes számokról beszélünk. Ezért minden gramm számít. Az én DEX-408-am jelenleg 3300g. Jövő szezonban meg kapja a karbon alvázat. ezzel kb 170g-al lesz könyebbb. Ekkor már plusz sújt kell majd alkalmaznom, mert alámegyek a megengedett minimum súlynak. :) Megjegyzem, hogy a súly csökkentéssel aztán utána kell mennem a futómű beállításokban is. (Puhitani kell)

Még egy fontos dolog. Az akksinak van egy feszültség gőrbélye. Ez azt mutatja, hogy amikor leveszel egy 2 cellás lipot a töltőről, annak a kapocs fesze 8,4V. Amikor meríted csökken a fesz. Ez arányos a merítés arányával. egy lapos meredekség mentén a letörési pontig ami úgy 6,2 volt környékén van. Ahoz hogy meny 10 percet, kell mondjuk 3000 mAh. Na már most, ha ezt egy 4000, es akksiból veszed ki akkor elhasználtad a kapacitás 3/4-ét és a fesz alacsonyabb lesz a végén mint ha egy 6000-el mész aminek még csak a felénél jársz merítésben. Láttam a neten hogy már létezik 10.000 mAh 7,4v-os lipo is, a szabványos méretben. :)

http://www.bigsquidrc.com/wp-content/up ... 40x384.jpg

A Brusshless motor addig gyorsul míg a 3 fázis fezetékből 2-re nagyobb feszt tudsz admi, mint amekkorát a 3.-on generál mint dinamó. Ezért van egy fordulat ahol vége van a fordulatszám növekedésnek. Ekkor telítődnek azok a vasmagok amik re a tekercsek fel vannaka tekerve a motorban. Vagyis kevesebb fesz kisebb fordulat.

Itt egy összehasonlító leírás:
http://www.bigsquidrc.com/lipo-battery- ... h-edition/

Mindezek ellenére én mégis 4200 mAh-s akksival megyek és 3500-3800-at veszek ki nyáron. Ez azért lehet így verseny képes, mert offroadban nem a sebesség számít hanem a stabilitás. A nitros motorokból is már azokat preferálják aminek a teljesítmény leadása lágy egyenletes és nem agresszív. A pontos vezetés amit a kisebb sebesség és dinamika eredményez összeségeben jóbbb köridőket eredményez.

_________________
Team Durango DNX408 Norbi mod :)
Team Durango DEX408
Novarossi Bonito,HobbyWing
Sanwa MT4
Savox 1268,1267
VP-PRO Blade
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012.11.18 00:39:53 
Offline
RCOR Elnök
Avatar

Csatlakozott: 2004.03.28 19:44:48
Hozzászólások: 4838
Tartózkodási hely: Vác Tel: 30/9501-836
Nyomjad Norbi!
Szenzációs a topik!

Gyuri


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012.11.25 12:47:46 
Offline
RC mániákus
Avatar

Csatlakozott: 2008.12.27 19:00:49
Hozzászólások: 882
Tartózkodási hely: Balatonfűzfő
Na akkor nyomom tovább. :)

Nézzük meg mi is számít, ha akksit választunk.

Tegyük fel azért választunk akksit, hogy verseny futamot, nyerjünk. :)
Ehhez a legfontosabb, hogy ne merüljön le a leintés előtt. Másod sorban, hogy gyorsak tudjunk maradni, a futam végén is. Harmad sorban, hogy dinamikus legyen az autó, ezt egyrészről az akksi súlyával és maximális áram leadásával érhetjük el.

Az hogy mekkora kapacitású akksira van szükségünk, függ a tapadástól, a pálya ritmusától, szabályzó-motor beállításoktól, és a veszteségektől.
1/8 E-Buggy-m a RCOR téli kupán 4cella kb 2.600mAh, a Gödi offroad pályán 2.900mAh !!! , Apaji pályán 3.600mAh. Lentebb írtam a kapacitás/fogyasztás/feszültség összefüggést. Én 4.200 mAh 2x2 cellát használok. (Jövő évi verseny sorozatban pontosan írni fogom a

A C érték. A C egy szorzó szám az alapot a mAh érték adja. Ha ezeket össze szorzód akkor kapsz szép nagy számokat.

Ezek a:
Folyamatosan terhelhetőségi érték (ezt nem szabad túl lépni hosszabb ideig mert az akksi megy a kukába. Ha a motorod maximális terhelhetőségének áram értéke alacsonyabb ennél a szorzatnál akkor nincs gond. )

Maximálisan kivehető rövid idejű áram (Ezzel inkább ne számoljunk, mert itt már sok minden más elcsöppenhet a hatalmas áramtól. :) )

Maximális töltő áram. Itt a C érték gyakorlatilag egy osztó szám is pl. 5C = 60perc/5 =12 perc töltési idő. De ehhez azért töltő is kell pl. az én 4.200-as akksimat akár 10C-vel is lehetne tölteni, de a mostani profi töltőm 8A-rel tölt. Ez azt jelenti kb 30perc kell a töltéshez. De ez így elég is, mivel a túl nagy töltő áram is öregíti az akksit.

Arra figyelni kell, hogy egy 3.5Kg-os autó 10 percnyi ideig való versenyszintű hajtásához, kb 60Wh szükséges. Ez azt jelenti, hogy egy 2 cellás akksihoz képest egy 4 cellás akksinak fele annyi áramot kell adni mint fordítva. W= V*A. Ha az én 3,3Kg-os autóm elmegy 4cella 3.000mAh, akkor elméletileg egy hasonló súlyú SCT-nek 2 cella 6.000mAh-ra van szüksége. Egy dolog ami beleszólhat. A nagyobb áram nagyobb veszteség a különböző vezetőkön, a keresztmetszetből adódó ellenállásnak megfelelően. Egy 10cm-es 12AWG vastagságú kábelen ha 2* akkora áramot folyatunk, akkor azon 2* annyi feszültség esik. Ez azt eredményezi, hogy a vezeték akksi felőli végén mondjuk 7,4V-van a szabályzó felőli végén már csak 7,3V. Ez 2,5% veszteség ami hővé alakul a kábelen. A fűtő teljesítmény a vezetéken eső feszültség* azon folyó áram. Ezek a veszteségek alapvetően különböztetik meg a 2 és 4 cellás rendszereket.

A névleges terhelhetőséghez tartozó C érték mutatja az akksi belső ellenálását is. Minél kissebb a C érték annál nagyobb a belső ellenállás. Ez azt jelenti, ha egy akksi 25C-s és megterheljük 50A-el akkor le esik a feszültsége mondjuk 8,4V-ról 8,0V-ra. Ha ez az aksi 50C-s akkor 8,2V-ra esik (ez egy példa, nem mértem meg). Az 50A*0,4V-os esés 20W fűtő teljesítményt jelent az akksi belsejében, ami melegíti az akksit, és veszteségként jelentkezik. Ugyan ez az 50C-s akksinál már csak 10W a példa szerint. Ezen felül a vég sebességet és a gyorsítást is befolyásolja.

Ha kis C-s az akksid, akkor javaslom a gyorsítási paraméterek, alacsonyra állítását a szabályzón, így kisebb a veszteség a nagy áramoknál. Mert minnél nagyobb a nyomaték a keréknél annál nagyobb áramot szopál a motor az akksiból.

Az autót az elektromos teljesítmény hajtja, ha ezt bizonyos ideig akarjuk élvezni ahhoz Watt (W=feszültség*áram) óra (menet idő) (Wh) szükséges. Nézünk egy érdekes adatot ami fontos lehet nekünk egy akksinál, és ezt szeretik is kiemelni, ha az adott darabnak ez a száma jól mutat. :)
Ez az adott súlyhoz tartozó teljesítmény és kapacitás. Az én akksim 7,5Kw/kg értékkel bír. Nekem ez azt jelenti, hogy 1,5Kw x 2= 3Kw-al terhelhetem az akksim. Ez azért jó mert az 1,7Kw-os motorom nem fogja felrobbantani az akkut fél perc használat után. :)

Én 2db ilyet használok sorba kötve:
Kép
Ez az akksi nekem 158Wh/kg tárolt energia/súly arányú.
Pl. Turnigy 4500 4cella
Kép
Ez az érték már csak 126Wh/kg.
Turnigy 5000 4cella
Kép
Ez az érték csak 140Wh/kg.

Ebből az összehasonlításból látszik, hogy az én akksim 2,5* jobban sürített állapotban tárolja az energiát, és ugyan ennyiszer kevesebb energia megy el az akksi plusz súlyának cipelésére
Ezekkel 200g súlytól szabadítottam meg asz autómat, ami egy technikás, ugratós pályán nagyon jól jön. Ilyen az RCOR téli kupa helyszíne az RC aréna is.

_________________
Team Durango DNX408 Norbi mod :)
Team Durango DEX408
Novarossi Bonito,HobbyWing
Sanwa MT4
Savox 1268,1267
VP-PRO Blade
Kép


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára szanyin 2012.11.25 13:50:42-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012.11.25 13:38:57 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2010.08.19 09:55:41
Hozzászólások: 273
Tartózkodási hely: Budapest XIII.
Hajrá Norbi, csak így tovább!

Majd lesül a pofámról a bőr, de egy kicsit ki kell javítsalak, no nem lényeges elvi kérdésben, csak egy kis elszámolást javítanék.
Névleges adatokkal számolva a te aksid 4200mAh, 7.4V, 190g.
Ebből az energiasűrűség 4200*7.4/190~164Wh/kg.
Akárhogy kötünk két ilyet, ez a paraméter ugyanennyi marad.
Szerintem véletlenül egy aksi tömegével számoltál. A tény ettől még tény marad, hogy új aksi jobban seper :) , jobb cellák vannak benne.
Ha nem gond, akkor írok még néhány szemléltető adatot SCTből, amik alátámasztják és konkretizálják az általad leírtakat. Mehet?

_________________
Losi TEN-SCTE-Castle SCT-Futaba 3PKS
Losi 8ight 2.0 EU-Nosram F8-Futaba 3PKS


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012.11.25 13:47:57 
Offline
RC mániákus
Avatar

Csatlakozott: 2008.12.27 19:00:49
Hozzászólások: 882
Tartózkodási hely: Balatonfűzfő
dtr írta:
Hajrá Norbi, csak így tovább!

Majd lesül a pofámról a bőr, de egy kicsit ki kell javítsalak, no nem lényeges elvi kérdésben, csak egy kis elszámolást javítanék.
Névleges adatokkal számolva a te aksid 4200mAh, 7.4V, 190g.
Ebből az energiasűrűség 4200*7.4/190~164Wh/kg.
Akárhogy kötünk két ilyet, ez a paraméter ugyanennyi marad.
Szerintem véletlenül egy aksi tömegével számoltál. A tény ettől még tény marad, hogy új aksi jobban seper :) , jobb cellák vannak benne.
Ha nem gond, akkor írok még néhány szemléltető adatot SCTből, amik alátámasztják és konkretizálják az általad leírtakat. Mehet?


Bakker! Tényleg csak a feszt vettem kétszer a súlyt meg nem. :)

De örülök, hogy olvassátok a kis novelláimat.

_________________
Team Durango DNX408 Norbi mod :)
Team Durango DEX408
Novarossi Bonito,HobbyWing
Sanwa MT4
Savox 1268,1267
VP-PRO Blade
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 49 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 18 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség