Kezdjük a témát mindjár a végén.
Mitől is megy az elektromos modell !? -Hát a fűstől! (Mondaná egy villanyszerelő)
De mi is okozhat füstöt a technikában.
Az akksi füst:
Pont a héten láttam a Discovery-n egy Bear Grylls részt. A csávónak volt egy mobil a kezében de "sajnos" telefonálni már nem tudott vele, mivel nem kapcsolt be. De mindenhez értő barátunk feltalálta magát. Fogott egy kést ami éppen volt nála
és bele szúrta a lithium akksiba. Ezzel utat nyitott a lithiumnak az oxigén felé. Gyors oxidációba kezdett és ezzel hatalmas hőt termelt. Ezzel a kirobanóan nagy energiával meg gyújtott egy rakás gallyat, de egy kicsit túl is lőtt a célon mivel felrobant a farakás.
Ez történik ha egy külső tárgy belefúródik a LIPO aksidba.
Nem kevésbé híres, celeb, ismert barátunk Fagyi is előadta ezt a mutatványt a legutóbbi versenyen. De az ő mutatványa sokkal látványosabb volt mint a TV-ben HD-ben.
Elég volt a produkcióhoz annyi, hogy a hátsó hajtáshoz menő kardánban, lévő kereszt tengely kilazult, kicsúszott oldalra, és lassan felhasította az akksi burkolatát. A többit meg tudjátok, hiszen túlélő barátunk is Fagyit utánozta a sorozatban.
Másik út a zárlatos kábelezés, ezt sem nehéz kivitelezni. Offroad-ban vergődnek a kábelek és a vezetékek. Ezek aztán kicsiszolódnak, össze érnek, villám, aztán füstté válik minden ami oly
drága volt nekünk.
De erre van egy olyan variáció is, hogy pl. 4-es hüvelyt használsz lengőbe az akksin és elszaródik a kontakt a csatiban. Ettől ellenállás képződik a csatiban, amin az áram feszültség esés okoz az meg az árammal összeszorozva fütő teljesítményt. Ez a forró csati pl. tud olyat, hogy kiolvad a forrasztás és ez okoz galibát. Vagy tettél rá egy zsugor csövet és az szétnyílik és máris ott van meztelen valójában AZ Áram.
Tanulság: tartsd tiszteletben a tárolt energiát, mert bár mikor rommá teheti az autód.
A Brusshless szabályzó:
Ez az elem tipikus példája annak, hogy ha egy elektromos eszköz jó akkor a határértékig terhelheted, de ha egy mA-is többet veszel ki belőle azt azonnal és végérvényesen meg bosszulja. Nincs olyan mint a robbanó motornál, hogy megfőztem, nincs már kompresszióm de még néha beindul. Viszont sok esetben javítható a kütyü, bár körülményes.
Itt a fázisonkénti kapcsoló félvezetők olyanok, hogy kiégnek. Ritkán a belső köri feszültséget előállító BEC füstől, ha mondjuk egy zárlatos szervóval vagy annak kidörzsölődött kábelével túlterheljük ezt az amúgy kis teljesítményű részt ez áll 5-6V/3-5A azzaz 15-30W.
Elő állhat az az eset is, hogy olyan nagy áramok folynak a +/- betáp vonalon, hogy belül zárlatosodik a cucc a megolvadt ontól és az elmozduló alkatrészektől. Ekkor elég nagy baj van mivel ez az a helyzet ami mindent visz. Viszont ez annyira nem jelemző meghibásodás, mint inkább a fázisonkénti FET sor kiégése. Ekkor a motor még pörög ha segítesz egy kicsit neki, csak éppen ereje nincs.
A Brusshless motor:
A motor nem szokott látványos füst jelekkel tönkremenni. Itt a kicsi is sok. Ezt Marie Curie néni találta ki mikor rá jött, hogy a mágneses dolgok eltudják hagyni magukat, ha túlzott hőt kapnak. Ezt hívják Curie pontnak. Mikor kicsi voltam érdekelt, hogy miért kattog a Weller forrasztópáka. Hát ezért, mert amikor elérte a mágnesezhető fém ezt a hőfokot akkor elengedte a kapcsoló elemet, ettől a fűtő betét nem kapott áramot és hűlni kezdett. Ekkor újra visszanyerte mágneses tulajdonságát és újra bekapcsolta a fűtő betétet. (Most már ezt is tudjuk.
)
A modell motorokban viszont olyan erős neodynium mágneseket használnak, a kis méret nagy teljesítmény elérése érdekében, hogy ezek sajnos ezt nem tolerálják. Névlegesen javasolt, hogy 80C fok fölé ne melegedjen a motor a paláston mérve. 100C foknál vegyük elő a pénztárcánkat, számoljuk össze a benne lévő aprót, aztán irány a modell bolt új motorért.
A szervo:
Ezek elég alattomos cuccok. Itt is igaz ha elromlik akkor az tutira kuka. Megjegyzem én nem dobok ki semmit. Már több szervot visszahoztam az életbe némi ekecseléssel, és régi szervok donorként való felhasználásával. Itt is van füst forrás. A standard szervok DC kefés motorral vannak szerelve. Ez úgy működik, ha ráteszed a +/- t akkor egyik irányba megy fordítva másik irányba megy. Ehhez van egy pár kapcsoló félvezető a pozitívon meg a negatívon. Akkor van gáz amikor pl. a pozitív oldal zárlatos lesz aztán ellen kormányzól ekkor be kapcsol a negatív oldal. És kész a tökéleletes zárlat, és az ezt követő füst. Ez okozhatja a Brushless szabályzó végét is, mivel kiütheti a belső BEC áramkört.
A lényeg, hogy nagyon komoly energia van tárolva az akksikban, és ez addig biztonságos míg benne van. Onnét kezdve, hogy kivesszük belőle már kezd veszélyessé válni a helyzet, pl. elüthetjük az autóval a saját bokánkat is.
De lényeg hogy a szigetelés nem vicc, szig.szalag, és más gyengén kivitelezett forrasztás csatlakozás nem játszik ekkora teljesítményeknél.
Ha összeraksz egy elektronikát, azt időnként ellenőrizd, mert a vezetéknek nem a látható oldala fog eldörzsölődni, hanem az amit nem látsz. Összerakásnál, ne az legyen a cél, hogy hamar-hamar elkészülj és mehessen a csapatás, inkább odafigyelve jó anyagokkal dolgozz. Maximálisan igaz, hogy túl kell méretezni. Ha nem vagy tisztában az elméletével akkor kérdez meg valakit aki azt állítja ért hozzá.
_________________
Team Durango DNX408 Norbi mod
Team Durango DEX408
Novarossi Bonito,HobbyWing
Sanwa MT4
Savox 1268,1267
VP-PRO Blade