Bemutatkozás | Hírek | Tagság | Taglista | Alapszabályzat | Versenyszabályzat | RCOR Ring Apaj | Támogatóink
MyModell | Cikkek | Leírások | Fotók | Videók | Versenyek | Rendezvények | Média ajánlat | Kapcsolat
           
Pontos idő: 2024.03.29 12:38:34

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 372 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.04.04 12:53:00 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
Végre megvannak a tervezett akkuk, jaj mindenkinek! Megyek szerelni!

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.04.04 21:21:39 
Offline
Nitro pancsoló

Csatlakozott: 2005.01.26 17:34:46
Hozzászólások: 138
Tartózkodási hely: Székesfehérvár (Nyíregyháza)
[quote="Gergely"]Mikey szerintem nem akarod te szétszedni azokat a 6 cellás pakkokat, főleg ha lítiumok. ;) (... mert veszélyes)

Más: van esetleg olyan buggy ami gyárilag elektromos (HSP XTR asszem az, de vmi komolyabb érdekelne) vagy esetleg olyan külső keverékképzésű belsőégésű motor :-D -os buggy, amihez lehet brushless konverziós kitet kapni? Nem a motorra vagy a szabira gondolok, hanem pl motortartóra, hasonlók.

Amit meg nem értek, h miért nem lehet sima brushless szettet, pl Mamba Maxot belerakni egy buggyba? Tényleg fontos, h a monsterekhez tervezett nyomatékú rendszert rakjunk bele?[/quote]



Nos örömmel jelenthetem be, hogy sikerült szétszednem a pakkomat, ahogy mondtam! egyik sem sérült meg, és használható mind a kettő!! tehát mindent lehet, csak ésszel kell csinálni!

_________________
tel: 0630 207 32 82


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.04.05 15:45:54 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
Kész van! Legalábbis egy időre elfogyott az ihletem, így jó lett. A sokat kritizált akkurögzítés is megoldódott. Tanulságos, hogy a nagyobb akku mennyit javít a menetteljesítményen, pedig elméletileg ugyanaz a feszültség.
Az akkutartóról egy kép:
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.05.01 18:23:11 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
Egyik fórumozó társunk kérdésére válaszolva, összefoglaltam némi alap információt, ami jó kiindulási pontként szolgálhat azoknak, akik hasonló átalakításon gondolkodnak.


Ami az 1/8-as buggy-t illeti, a robbanósoktól megszokott menetteljesítményhez kb. 150-200W átlagteljesítmény szükséges. Ez 7,2V-ot feltételezve 30A alatti fogyasztással elérhető, amit egy jó akku képes biztosítani. A helyzet azonban mégsem ilyen bíztató, mert , ahogy az az autóknál jellemző, a csúcsteljesítmény ennél sokkal magasabb, méréseim szerint kb. 700W. Ehhez a teljesítményhez már 100A körüli áram tartozna, ez a NiMh pakkok drasztikus feszültségeséséhez, mondhatnánk teljes összeomlásához vezet.
Két lehetőség adódik: olyan rendszert használunk, ami elbírja ezt a teljesítményt vagy megelégszünk kisebb teljesítménnyel, kisebb sebességgel.
Bíztatásként annyit, hogy az első óvatos próbákhoz 7 cellás Ni-Mh pakkot használtam és már így is lehetett élvezni a gépet, igaz nagy teljesítményű, viszonylag lassú (2080 kV) motort használtam, ami illeszkedik az eredeti áttételezéshez.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.05.01 19:17:40 
Offline
Pullstarter szaggató

Csatlakozott: 2007.09.17 13:45:04
Hozzászólások: 36
Szia! Bármi eszedbe jut, írd le, mert tényleg nagyon izgat a téma!
Azt hiszem, hogy a három cellás Li-Po lesz a választásom, az az arany középút, ezt még az egyszerűbb 1:10-es szabályzók is kezelik, tehát a többi autómhoz is jó lehet,viszont talán ide is elegendő.Szerintem ezzel a problémával sokan küzdenek.

Üdv.: Árpi


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.05.02 05:23:44 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
Szia Árpi!

A három cellás megoldás valóban jó lesz, én azért használok négyet, mert ragaszkodtam egyetlen pakkhoz, míg három cellával jobb lehet két pakk használata, főleg ha másba is akarod tenni azokat.
Kérdéseiteket olvasva az a gondolatom támadt, hogy kéne írni egy cikket valami ilyen címmel:"Modellek elektromos hajtásának tervezési szempontjai".


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.05.11 11:56:13 
Offline
Pullstarter szaggató
Avatar

Csatlakozott: 2008.03.02 07:46:24
Hozzászólások: 18
Hello,

A Caster is bejelentette a "hivatalos" E-autót...
http://www.redrc.net/2008/05/caster-racing-fusion-ex-1r-buggy/#more-9233

_________________
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.05.16 20:54:23 
Offline
RC mániákus
Avatar

Csatlakozott: 2008.02.03 16:41:31
Hozzászólások: 862
Tartózkodási hely: Budapest II.ker
Pinky írta:
Hello,

A Caster is bejelentette a "hivatalos" E-autót...
http://www.redrc.net/2008/05/caster-racing-fusion-ex-1r-buggy/#more-9233


Ennek milyen motorja van?

Milyen tipus, mekkora a fordulat száma, hány körös...?

_________________
Traxxas Revo™ 3.3 + kisebb átalakítások, itt-ott...


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.05.17 20:06:11 
Offline
Pullstarter szaggató
Avatar

Csatlakozott: 2008.03.02 07:46:24
Hozzászólások: 18
Hello,

Többet jövő hó elején.

Még nem véglegesek a tesztek. A Sport kiszerelésben motor és szabályzó is lessz.




ebencz írta:
Pinky írta:
Hello,

A Caster is bejelentette a "hivatalos" E-autót...
http://www.redrc.net/2008/05/caster-racing-fusion-ex-1r-buggy/#more-9233


Ennek milyen motorja van?

Milyen tipus, mekkora a fordulat száma, hány körös...?

_________________
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.06.05 13:10:42 
Offline
Pullstarter szaggató

Csatlakozott: 2007.09.17 13:45:04
Hozzászólások: 36
Sziasztok!

No, minthogy eléggé elcsendesült a téma, gondoltam írok valami vidámat. :roll:

Sikerült összeraknom az új 1:8-as brushless buggy-mat. Az első tíz perc hihetetlen volt, minden elképzelésemet felülmúlta az autó, az összehasonlítási alapom több 1:6-os benzines gép közel 4 lovas nyomatékos motorokkal, hát azok sem voltak piték, de ez... Nagyon gyors.

Ez az élvezet egészen úgy a 11.-ik percig tartott, amikor megküldtem a gépet egy meredek hosszú leejtőn, és közben sikerült kétszer is lefékeznem az előre beállított motorfékkel, ami áramot hivatott visszatermelni az akkuba. Ez úgy tűnik hiba volt, mert a második megállás után hatalmas füst, aztán nem sokkal utána kb. 30 centis lángok... A 120 Amperes szabályzó kicsit kigyulladt. Szerencsére csak az akksit vitte magával, az picit túlhevült, de csak annyira, hogy leugrottak róla a zsugorcsövek, tehát biztos nem fázott.

Ecozolit elég sokat zaklatom, tőle tudom, hogy épül még pár hasonló gép, csak annyit akarok mondani, hogy óvatosan a motorfékkel...


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.06.06 05:32:27 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
Szia Árpi!

Rövid időn belül megkétszereződött az 1/8-as E-buggyk száma!
Kiváncsi vagyok a megoldásokra, kérünk képeket.
Ez nekem új: tényleg van olyan szabályzó, mely képes a fékezés során visszatölteni az akkuba? Amit én használok, csak rövidre zárja a motor tekercseit.
Szívesen segítek, ha tudok, azoknak akik tényleg akarnak valamit, keressetek bátran!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.06.06 06:51:18 
Offline
Pullstarter szaggató

Csatlakozott: 2007.09.17 13:45:04
Hozzászólások: 36
Szia Zoli!

Van, de mégsincs, mert hát nem bírta...

Bár az elektromossághoz annyit értek, mint az űrkutatáshoz, a kötési hibát mégis kizárhatom, mert hát összesen hat darab kábel van egy szabályzón, az is tök egyértelmű, és nem hiszem, hogy 10 percet ment volna előtte hibátlanul a gép.

Elég sok szabályzó van motorfékkel, viszont ezek majdnem mind helikopterhez vannak, autósban két szabályzó jut eszembe, a Mamba Monster Max és a Tekin R1MT, egyik sem jelent még meg. Végül is a sima Mamba Max is tud 120 Ampert és van motorfékje, de csak 4 cella Li-Po-val mehet.

Egyébként beszélgettem egy 1:1-es elektromos autó rajongóval és ő is elég sokat hallott a visszatöltési problémákról, valami mindig olvad... Persze ez nagy autóknál.

Hát sajnos a kisérletezés néha rosszul sül el. De már tudom, hogy mindenképp ez kell nekem. Tényleg ne tántorítson el senkit a dolog, mert ilyen erős modellem még nem volt. Semmihez sem fogható az a gyorsulás.

Fotót akkor csinálok, ha levakartam a gépről az égésmaradványokat.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.06.06 12:02:36 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2006.03.09 10:32:30
Hozzászólások: 252
Tartózkodási hely: Pécs
Tegnap már láttam a beírást, de mivel régen én csak kefés motorokat használtam nem akartam hülyeséget írni a brushless technikáról. Mivel ecozoli megerősített, ezért én is kiegészíteném némi infóval a témát.
Egyenáramú motorok fékezésének három fajtája van:
- generátoros féküzem (a motor tengelyét forgatva, névleges fordulaton lévő motorra fogyasztót kapcsolunk)
- dinamikus féküzem (a forgó motor tekercseit rövidrezárjuk)
- ellenáramú féküzem (a motort a forgásával ellentétes polaritású tápfeszültségre kacsoljuk)

Lejtőn álló autót fékkel egyhelyben lehet tartani? (szerintem igen)
A kérdésre azért kellene a válasz, mert szerintem a szabályzók kétfajta féküzem között kapcsolgatják a motor tekercseit. Az egyik amit ecozoli írt, hogy a szabályzó rövidrezárja a motor tekercseit (dinamikus féküzem) a másik amikor a szabályzó a forgással ellentétes irányú tápfeszt ad a motornak (ellenáramú féküzem). Na ez odavág rendesen mindennek. A mai brushless motorok teljesítményét ismerve riszpekt a szabályzóknak, az akkuknak és a vezetékezésnek.
A dinamikus féküzem csak a forgó motort fékezi, álló (lassan forgó) motor esetén nincs (csekély) fékhatás. Az álló helyben való fékezéshez kell az ellenáramú féküzem is.
(A heliknél a féküzem valószínű a figuráknál és autorotációnál kellhet)

_________________
sala
http://rcoffroad.pecsielet.hu/


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.06.06 13:03:01 
Offline
Pullstarter szaggató

Csatlakozott: 2007.09.17 13:45:04
Hozzászólások: 36
Én utánakérdeztem ennek a visszatöltős féknek és szó szerint ezt írták:
"Dear Arpad
When you shut the throttle, the motor will slow down and therefore will give a passive brake."

Tehát ez úgy nézett ki, hogy amikor leszálltam a gázról, akkor magától fékezett. Kétszer is nagyot egymás után, amíg ki nem gyulladt...

Sajnos ez az én butaságom volt, mert egy: nem értek hozzá, kettő volt a szabályzónak egy előre beállított "car" tehát autó módja is, de ez nem tartalmazta a passzív féket, viszont én ezt akartam, tehát úgy kell nekem. Valószínűleg a car mód ezért nem volt passzív fékes. Amúgy kiváncsi leszek a Monster Max-ra, mert ott állítólag van rendes visszatöltős fék és mivel 1:8-asokhoz találták ki, ezért biztos működik is. De lehet, hogy azon a szabályzón már nem fogom kipróbálni... :lol:

Egyébként én ha józan paraszti ésszel bele gondolok, akkor szerintem a magyarázat az lehetett, hogy a szabályzó megpróbálta visszaadni az áramot az akkunak, az nem tudott annyit felvenni, ezután hővé alakult a szabályzó közepén.

De ez csak találgatás, ezért, ha butaságot írtam, majd valaki kijavít.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.06.06 13:53:14 
Offline
RCOR Elnök
Avatar

Csatlakozott: 2004.03.28 19:44:48
Hozzászólások: 4838
Tartózkodási hely: Vác Tel: 30/9501-836
Pádár Árpi írta:
Egyébként én ha józan paraszti ésszel bele gondolok, akkor szerintem a magyarázat az lehetett, hogy a szabályzó megpróbálta visszaadni az áramot az akkunak, az nem tudott annyit felvenni, ezután hővé alakult a szabályzó közepén.

De ez csak találgatás, ezért, ha butaságot írtam, majd valaki kijavít.


De Árpi, az az áram amirőlm írsz, honnan van, mi terrmelte vagy alakította át, hogyan keletkezett.
Ha egy motort a tengelyénél fogva hajtasz meg attól még nem fog generátorként működni.

üdv:

Gyuri

_________________
KépKép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.06.06 14:37:20 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2006.03.09 10:32:30
Hozzászólások: 252
Tartózkodási hely: Pécs
"Ha egy motort a tengelyénél fogva hajtasz meg attól még nem fog generátorként működni."
De igen ez a dinamó (generátor) elv, gondolj csak a bicikli dinamóra. Csak az a bibi, hogy a "generátort" (esetünkben ez dinamó, mert egyenáramról beszélünk) megfelelő (üzemi fordulatszámtartományban) fordulaton kell tartani ahhoz, hogy termeljen valami áramot. A másik pedig, hogy egy egyenáramú motort dinamóként nem igazán használunk, mert nem alkalmas rá. A motor tekercselése stb. stb. alkalmatlan arra, hogy érdemleges mennyiségű villamos energiát nyerjünk vissza vele az akku felé.
A modellekben pedig általában szinte állóra fékezzük a kocsit és a féküzem (ahhol állítólag visszatölt az akkura) igen csekély időtartamú. A visszatöltés akkor lenne igaz, ha a motor tekercsein dinamóüzemben keletkező feszültséget (ami a szabályzóval rövidrezárt tekercsek miatt ~0V) a szabályzó vissza tudná pumpálni az akkuba az akkunak megfelelő feszültségszinten. Ez szerintem abszolút nem működik az RC motorok és szabályzók esetén.
Gondoljatok bele egy kicsit, nem lenne jó: - kicsit fékezgetem a kocsit, hogy feltöltődjenek az akksik, aztán megyek egy retteneteset - a jövő modellautója és egyben RC Nobel díj várományosa aki megoldja.

A normál méretű kifinomult elektromos hajtású autók esetén is szinte csak fékezésre (fékrásegítésre), használják az elektromotorjuk féküzemét.

_________________
sala
http://rcoffroad.pecsielet.hu/


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: dinamó
HozzászólásElküldve: 2008.06.06 15:12:45 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2006.03.09 10:32:30
Hozzászólások: 252
Tartózkodási hely: Pécs
El lehet olvasni:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Dinam%C3%B3
Jedlik Ányos féle "villámdelejes forgony" (dinamó): http://www.sulinet.hu/tart/fncikk/Kjc/0 ... inamo.html
http://www.mvk.tsf.hu/oktatas/Erogep/EROGEPEK_ea8_9.pdf
A dinamó attól lesz dinamó (energia termelő), hogy az öngerjesztés (speciális tekercselés és felépítés) miatt képes külső gerjesztés nélkül, csak mechanikai energiából "villámdelejt" termelni. Erre egy dinamóként használt villanymotor nem igazán képes.

_________________
sala
http://rcoffroad.pecsielet.hu/


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.06.06 16:03:35 
Offline
Pullstarter szaggató

Csatlakozott: 2007.09.17 13:45:04
Hozzászólások: 36
No, szól a hozzá nem értő is. :lol:
Tehát egy rövidke szösszenet a visszatöltésről John Rob Holmes előadásában: (Ez a Holmes bácsi gyárt elektromos motorokat meg ilyesmiket, úgyhogy biztos ért hozzá.)


"A drag brake recharges the battery with the motor. When you freecoast it uses the battery for a load on the motor, so the motor slows down. The amount of drag brake determines how much the motor will slow."


Tehát abszolút szabadfordításban:

A motorfék (gyorsulás fék) visszatölti az akkut a motor által. Amikor az szabadon fut(na), az akkut használja arra, hogy terhelést adjon a motornak, tehát a motor lelassul. A motorfék mennyisége előrevetíti azt, hogy a motor mennyire fog lelassulni.

Azt nem tudom, hogy tényleg mennyire hatékony a visszatöltés, de működik, az biztos.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.06.06 16:28:19 
Offline
Pullstarter szaggató

Csatlakozott: 2007.09.17 13:45:04
Hozzászólások: 36
Bocs a duplázásért...

Találtam egy 1:1-es autókba, motorokba való kefenélküli szabályzóról leírást, ebben is említik a visszatöltéses féket a 2.1-es pont végén: http://www.kellycontroller.com/mot/Kell ... Manual.pdf

Itt azt írják:

"Caution! Regeneration has braking effect, but can't replace mechanical brake. Mechanical
brake is required to stop your vehicle. Regen isn’t a safety feature! Controller may stop regen
to protect itself (not you!)."

Szabadon: Vigyázat! A visszatöltésnek fékező hatása van, de nem tudja helyettesíteni a mechanikus féket. A jármű megállításához mechanikus fékre van szükség. A visszatöltés nem egy biztonsági funkció. A szabályzó megállíthatja a visszatöltést saját védelmének érdekében. (Nem a te érdekedben.)"

Tehát, ha azt írják, hogy a szabályzót védendő, kikapcsolhat a visszatöltés, akkor ott szerintem nem is kevés áram folyhat vissza. És az én esetem is elvileg ezt mutatja.

De innentől a szakiké a pálya, én csak idézni tudok, mert nem értek a dologhoz. MÉG! :twisted: De majd itt összeszedem a tudást!

De most egyelőre maradok Ecozoli ajánlásánál, és az őáltala már kipróbált dolgokat fogom használni.

Megint köszönet neki!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.06.06 23:20:47 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2007.04.22 00:30:46
Hozzászólások: 297
Üdv
Sala-nál van az igazság annyi különbséggel szerintem, hogy nem a fékezéskor tőlt (kéne töltenie) hanem még üresben való guruláskor ! az meg egy "mellékhatás" ,hogy ilyenkor az akku és a rendszer belső ellenállása fékez (fogyasztó) mert az zárja rövidre a motort .Fékezéskor meg már a fetek kezdik el rövidre zárni a motort, utána meg jöhet az ellenáramú fék.
Amikor a motor üresben forog (a mozgási energia által) elengedett gázkarnál tehát gurul az autó a motor generátor üzemben működik és energiát termel.
Generátor / dinamó alapelv: Ha mágneses térben vezetőt
mozgatunk (forgatunk) az erővonalmetszés hatására a vezetőben feszültség indukálódik
egyenáramú=dinamó váltóáramú=generátor
De kérdem én a brushless motornál hol az egyenirányítás ami az akku töltéséhez kéne, a szabályzó megoldja? (ugye a személyautóban van egy dióda híd)
A kefés motoroknál meg maga a kommutátor az egyenirányító !

Idézet:
Tehát ez úgy nézett ki, hogy amikor leszálltam a gázról, akkor magától fékezett. Kétszer is nagyot egymás után, amíg ki nem gyulladt...


Itt lehetett a hiba hogyha elengedted a gázt nem volt "üresjárat" hanem egyből fékezett és ezt nem bírta ki (pedig kellett volna)
biztos hogy a szabályzó ahoz a motorhoz és 1:8-hoz volt méretezve ?

Szerintem is maradj a Zoli -féle kipróbált verziónál !
Én láttam menni élőben pályán sőt ki is próbálhattam ! Nagyon jól ment és simán kibírta az egész napi játékot !
Sőt 1:8 as elektromos buggyt építőknek egy jó hír ma voltam bent a Sylka modellsport-ban
és azt mondták, hogy érkezik olyan NANDA RACING NRB-3 a sima nem a pro verzióból
amiben se motor se semmi csak egy üres összeszerelt alváz !
Csakhogy ne tűnjön el az egyetlen működő elektromos 1:8 buggy videó :)
http://www.freeweb.hu/sylmagnetism-2/sy ... enanda.wmv

Javítsatok ha valahol baromságot írtam !
aztán lehet, hogy a villamos géptan tanárom most forog a .......... bár remélem nem :-( ...rég volt már az iskolapad...

_________________
SG Modellsport
http://www.sgmodell.hu


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 372 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 4 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség