Bemutatkozás | Hírek | Tagság | Taglista | Alapszabályzat | Versenyszabályzat | RCOR Ring Apaj | Támogatóink
MyModell | Cikkek | Leírások | Fotók | Videók | Versenyek | Rendezvények | Média ajánlat | Kapcsolat
           
Pontos idő: 2024.03.29 06:13:21

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 80 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: 1:5 SCALE autocross szöcske épül
HozzászólásElküldve: 2010.03.02 21:58:42 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.06.06 06:08:12
Hozzászólások: 333
Tartózkodási hely: Füzesgyarmat
sziasztok


Egy kedves barátom unszolására ( na jó nem kellett 2x mondani) belekezdtem egy 1:5 autó építésébe amely most már elért
egy olyan készültségi szintre amelyet már érdemesnek tartok megosztani eme fórum minden Tisztelt Házigazdájával,Tagjával és Látogatójával
az építés folyamán készített képekkel és azokhoz tartozó leírással.

Az egész tevékenység 2008 nyarán kezdődött amikor is elkezdődött a körülbelüli beépítendő alkatrészek keresgélése,
ill a szükséges nyersanyagok, lehetőségek feltérképezése.Voltak előtte is tervek 5-ös alu alváz buggy mintára de az
vakvágányra futott így a B terv :) lépett életbe amely egy 1 üléses autocross "szöcske" 1:5 méretarányú scale modellje lesz.

a gépek melyek rendelkezésre álltak.
-asztali PC rajta SOLID EDGE 3D tervező program
-E2N eszterga
-egy marógép amelyet a fater csinált és mint minden más gépe kifogástalanul működik.
-láng és CO2 hegesztő
-illetve a lemez alkatrészekhez CNC vezérlésű lézer vágógép ill NC hajlító gépek.

Az alkatrészek amelyek más gépekből származnak
- Baja 5B komplett kerekek
- 2 db 13 kg-os szervó a fékeknek (mert azért azt a 13-16 kg-ot meg is kellene állítani)
- kormányszervó akkus csavarozóból egyedi elektronikával készítendő giga szervó. ( ez még kivitelezés elején tart)

- a "szív" ami dobogni fog benne egy 38 ccm-es POULAN láncfűrész motorja.( amennyiben kihal, mehet a következő fűrész
a helyére :) :)

Megpróbálom a képeket időrendi sorban megosztani veletek úgy hogy először mindig a rajzolt, tervezett alkatrészek
képei lesznek a programból kimentve és utána az alkatrészek legyártásának képei illetve a kész alkatrészek lesznek láthatóak.
illetve még kisebb blokkokra osztom mivel gyártani is így gyártottam őket.
Párhuzamosan készültek az elemek illetve folyt a tervezés gépen így amit hétköznap megterveztem azt szombatonként
le tudtam gyártani.

1. A hajtóműház + tűgörgős önzáró szabadonfutós "difi"

2008.10.24-én kezdődött a munka egy keresetlen ( minőségi) vasdarab befogásával majd egy tűgörgős szabadonfutó házának kiesztergálásával
majd ezzel párhuzamosan esténként rajzolással, tervezéssel.

Ennek a működési elve a kerékpároknál használt ugyanilyen görgős szabadonfutóéval egyezik meg.
Hogy miért azzal az alkatrésszel kezdtem nem tudom megmondani csak egyszerűen az a része már kialakult fejben + be lett vásárolva a 4 db 20 mm vastag alulap amiből az "A" projekt
lengőkarjai lettek volna de mivel váltottam "B" projektre így a hajtóműházat készítettem el belőlük.
Ez akkor mikor legyártottam végleges verziónak tűnt de így 2 év után már nem 100% hogy ez fog bekerülni "difinek". lehet hogy készül majd egy flex kúp-tányérkerekekből készített
valódi difi hogy ne legyen orrtolós a gép mivel csak 2WD lesz.

Megemlíteném hogy a tűgörgőket mindig nyomó 2 mm átmérőjű rugók
( nem látszanak a képen) LADA ajtózár betétből való rugók :)
Az áttétel nagyjából a fűrész 10-13000-es fordulatánál 50-70 km/h sebességet fog eredményezni.
Minden kopásra hajlamos rész hőkezelve van így nem szabadna kopnia a görgőknél és nem szabadna megcsúsznia sem hajtáskor. Bár még az igénybevétele is eléggé ütésszerű és mint már
említettem amikor "befognak " a görgők hajtásra akkor bizony egy zárt hajtást kapunk és lehet hogy orrtolós lesz .
a motor az autó közepében fog elhelyezkedni a tengelyekre szeretnék 50-50% súlyt osztani.

Íme a tervek.

Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép

Ezek pedig már a legyártott alkatrészek:
a szabadonfutó háza és a körmös kerék amiken a kihajtás csonkjai is ki vannak alakítva.


Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép

a következő alkatrész maga az alu ház volt ami 6061-es 20 mm-es 90x120 mm-es lapokból van, össze stiftelve
a furatok egytengelyűsége miatt .
A 2 közbenső darab esztergával majd marással lett "kibontva".
A kihajtás a hajtóműből kardáncsuklóval megy ki féltengelyekre amelyek vége az RC világából jól ismert kutyacsont
kiképzésű lesz és a kerék tengely csonkjaban fog rugózáskor elcsúszni. szokásos CVD kialakítás csak itt a difi felőli vége a kardáncsuklós.


Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép


Következik a napokban : hátsó kerékagy + féktárcsák+féknyergek.

_________________
Carson Specter sufnituningos
AM 40,885 Mhz

full egyedi gyártású 1:5 buggy 70% készültségi fokon.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.02 22:55:02 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.30 18:41:48
Hozzászólások: 208
Tartózkodási hely: Komárom
Halli!

Erre is kiváncsi vagyok milyen szörnyszülött lesz belőle :D

Üdv!

_________________
Autók:
HPI Hellfire
HPI Baja 5b ss tuning
Spektrum dx3s
Multiplex Minimag
---------------------------------------------
06702190195


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.02 22:59:18 
Offline
Egyhelyben pöfögõ

Csatlakozott: 2009.10.08 09:25:29
Hozzászólások: 52
Tartózkodási hely: Miskolc, Vásárosnamény
Szia,

eddig hol bujkáltál :-D ??
Nagyon jónak ígérkezik a munka. Gratula! Jöhet a folytatás minél hamarabb!
Ilyen gépparkkal könnyű! (megesz a sárga irigység ) :oops:

Ha még nincsen terved az autó vázára itt van egy! Én teljesen beleszerettem!
http://www.rcuniverse.com/forum/m_9085933/mpage_1/key_/tm.htm


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.03 10:18:05 
Offline
Nitro pancsoló

Csatlakozott: 2008.10.04 19:19:53
Hozzászólások: 181
Tartózkodási hely: Budapest
Pont mostanában kedtem el (nagy lelkesedéssel) féltengely harangokat esztergálni...
Most lelankadt a kedv...

Gratulálok! Gyönyörű munka!!! :-D
Üdv: Peti

_________________
MT-2 G3.0
Tamiya CR-01
Easy copter V6 luxe

Kik hajtják az autókat?
Nyomaték...


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.03 20:09:51 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.06.06 06:08:12
Hozzászólások: 333
Tartózkodási hely: Füzesgyarmat
sziasztok.
köszi az eddigi véleményeket . már készen van a vázam is kb 90 %-ban csak mivel törekszem az időrendiségre így az majd valamikor a hétvégén lesz feltöltve. na meg ha most beteszem a képet a kész autóról akkor nem nézitek meg az apró csemege alkatrészeket amik mind mind egyedi gyártásúak.
hogy hol voltam eddig? hát úgy alakult a dolog hogy hétköznap egy csavart nem tudok húzni rajta mivel a lakhelyemtől 11 km-re csinálom a szülői háznál és csak szombatonként, illetve a 2009-es nyáron semmit nem haladt mert rengeteg munkám volt a hétköznapi fő állásom mellett.

De úgy tervezem hogy ha utolérem a feltöltéssel az autó készültségi fokát akkor utána minden vasárnap a friss dolgokkal jelentkezem.

Akkor jöjjön a hátsó agy és a fék.

a féktárcsák 2mm vastag rozsdamentes acélból vannak és a lehető legnagyobb átmérőjűek ami a kerékbe befért a nyereggel együtt. 85 mm átmérőjű és a fékbetétek durván 30 % felületen
fognak fékhatást kifejteni, a ferrodol rajta autósboltban kapható ferrodolból lesz kivágva.
a kerékcsapágy egy db csapágy mely dupla soros és a pontos típusszámát most nem tudom megmondani de Lada főtengely végébe való . ebbe megy bele a váltó nyeles tengelye.
megpróbáltam mindent elérhető közelségben a lehető legminimálisabb költségen beszerezni és maximálisan figyelembe véve az esetleges javítások során az alkatrészek mind újra beszerezhetőek legyenek.

Mint látható maga a féknyereg is maró és esztergagépen lett kimunkálva egy kis hasábból.
a sárgára horganyzott gömbfejek egyszerű autósbolti , teherautóknál az adagoló-gáz rudazaton használt gömbfejek.belül rugós karika van ami nem engedi lötyögni de ha kilötyögősödik akkor kb 500-1000
Ft körül áron újat lehet bele venni. de ez azért nem az a kopós fajta.
és a képek.
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép

Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép

következik : hátsó lengőkar

_________________
Carson Specter sufnituningos
AM 40,885 Mhz

full egyedi gyártású 1:5 buggy 70% készültségi fokon.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.03 20:47:36 
Offline
Pullstarter szaggató

Csatlakozott: 2009.06.13 14:08:27
Hozzászólások: 45
Nagyon király a féktárcsa :-D És a féket bovden vagy rudazatos megoldás fogja müködteni?? :)


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.03 21:19:18 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2008.10.31 10:44:32
Hozzászólások: 261
Tartózkodási hely: Pécs
Szia!


Nagyon király lesz, kíváncsi leszek rá..! Milyen erőmű fogja hajtani?

_________________
Traxxas E-Revo 1:16


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.03 21:30:27 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.06.06 06:08:12
Hozzászólások: 333
Tartózkodási hely: Füzesgyarmat
38 ccm -es Poulan fűrész motor.
a fék bowdenes kialakítású lesz és 2 db 13 kg-os fémkerekes szervó fogja húzni együtt . személyautók kézifék rendszeréhez tudnám hasonlítani a jövendőbeli kialakítást.

_________________
Carson Specter sufnituningos
AM 40,885 Mhz

full egyedi gyártású 1:5 buggy 70% készültségi fokon.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.03 23:35:23 
Offline
Moderátor
Avatar

Csatlakozott: 2006.06.24 08:02:05
Hozzászólások: 479
Tartózkodási hely: Budapest
Üdv Babel!

Gratulálok a munkádhoz, ez az igazi MODELLEZÉS!

Befejezés után, ezt az építési leírást (a közbenső hozzászólások nélkül) érdemesnek tartanám a fórum szerkesztőivel betetetni a "Cikkek" vagy a "Leírások" témák valamelyikébe.

További jó építést kívánok,
Üdv: SYL

_________________
http://www.sgmodell.hu
http://www.sylmax.hu


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.04 18:59:06 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.06.06 06:08:12
Hozzászólások: 333
Tartózkodási hely: Füzesgyarmat
szia SYL
köszönöm a dicsérő szavakat és a biztatást.
Úgy általában elmondhatom hogy nincs 200 E ft-om egy ekkora autóra de alapanyaggal, gépekkel , szaktudással és persze idővel jól el vagyok látva :)
( az időt azt csak a szombatokra értem)
Ha elkészül és érdemesnek tartják akkor természetesen szívesen veszem ha bekerül valami kiemelt helyre de megelégszem azzal is ha csak itt a fórumban oszthatom meg a modellezőkkel az építés lépéseit.

_________________
Carson Specter sufnituningos
AM 40,885 Mhz

full egyedi gyártású 1:5 buggy 70% készültségi fokon.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.04 21:26:43 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2009.04.17 21:00:55
Hozzászólások: 223
Tartózkodási hely: Hódmezővásárhely
Nem tudom hol tartasz jelenleg, de kitartást a befejezéshez! Nagyon szép munka, következő autómhoz lehet veled gyártatok majd pár dolgot :)))

babel írta:
szia SYL
köszönöm a dicsérő szavakat és a biztatást.
Úgy általában elmondhatom hogy nincs 200 E ft-om egy ekkora autóra de alapanyaggal, gépekkel , szaktudással és persze idővel jól el vagyok látva :)
( az időt azt csak a szombatokra értem)
Ha elkészül és érdemesnek tartják akkor természetesen szívesen veszem ha bekerül valami kiemelt helyre de megelégszem azzal is ha csak itt a fórumban oszthatom meg a modellezőkkel az építés lépéseit.

_________________
---------------------------------
Kiss Attila


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.04 21:31:27 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.06.06 06:08:12
Hozzászólások: 333
Tartózkodási hely: Füzesgyarmat
hátsó lengőkarok

A művelet a felhasználandó anyag kiválasztásának dilemmájával kezdődött. Mivel ez már ugye a vázszerkezetet is érinti
bizonyos mértékig mivel a futómű ugye a váz szerves része így már az egészben kellet gondolkodni. Az alváz alap koncepció 5mm-es
6082-es alulemezből indult ami be is lett szerezve, illetve ehhez lettek vásárolva a 20 mm-es lengőkarnak való alu hasábok is.
Nem nyerte el a tetszésem az anyag, sem a menetes kötések miatt, sem amiatt hogy nincsen AWI hegesztőm amivel az alut-t
tudnám hegeszteni. Illetve egy lengőkart kimarni könnyítésekkel együtt is nem kevés óra lett volna ezért inkább a vas szerkezet mellett döntöttem.
Az alapanyag 12X2-es ( 12 mm külső átmérő 2mm-es fal) húzott varrat nélküli vascső lett. Minden elem itt is keményforrasztással
(lánghegesztő + réz hozaganyag) lett rögzítve egymáshoz.
a csövek végei marógépen lettek ívelve hogy szépen illeszkedjenek egymáshoz minimális réssel.
A cél ugye 2 db egyforma hátsó alsó lengőkar legyártása. Ez is mint általában a többi elem a tervező programban született meg először.

a tervek

Kép
Kép
Kép


itt látható a tervezőasztalon a lengőkar a hátsó aggyal szerelve


Kép
Kép


ezután mivel sokat dolgozok széria termékekkel így belém rögződött hogy ha már 2 db kell valamiből akkor mindenekelőtt sablont kell gyártani...
Csak így lehet pontosan 2 egyforma elemet készíteni illetve a polc tetején megfér ha esetleg valami hajlik, törik csak elő kell venni és összedobni
egy új elemet benne.

a képeken látható hogy a gömbfejek szárára M 10x1-es menet van metszve és a lengőkar száraiban szintén ott a 10x1-es menet így tudom állítani a hátsó kerekek összetartását.
Ha már itt tartunk akkor a hátsó kerékdőlést a hátsó agy képein látható gömbfejjel lehet majd állítani. így már világosabban látszik hogy a hátsó futómű kialakítása az RC világából jött alul teljes lengőkar, felül egy állítható összekötő van.
a lengőkar és kerékagy csatlakozásánál esztergált műanyag perselyek vannak és kopás esetén csak új perselyt kell esztergálni és beütni a régi helyére.
de beszéljenek a képek sajnos forrasztás utáni állapot most nincsen de a későbbiekben amikor a vázon van akkor majd látható lesz.

Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép

következik : első kerékagy + első lengőkar

_________________
Carson Specter sufnituningos
AM 40,885 Mhz

full egyedi gyártású 1:5 buggy 70% készültségi fokon.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.04 21:36:21 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2009.04.17 21:00:55
Hozzászólások: 223
Tartózkodási hely: Hódmezővásárhely
Szerintem pedig elég egy szervó a gáz / fék kombóhoz, egy pocket quad átalakításnál http://www.rc-cellar.com/pocket.htm egy 15kg-os intézi a gázt és a féket. A youtube videón láthatod, hogy elégséges az ereje, állóra fékezi a kerekeket

_________________
---------------------------------
Kiss Attila


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.04 21:51:57 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.06.06 06:08:12
Hozzászólások: 333
Tartózkodási hely: Füzesgyarmat
[quote="csicso"]Nem tudom hol tartasz jelenleg, de kitartást a befejezéshez! Nagyon szép munka, következő autómhoz lehet veled gyártatok majd pár dolgot :)))


szia
köszi :)
hát kb vasárnap lesz feltéve a jelen állapot szerinti leírás. elöljáróban annyit hogy be kell tenni a motort, összejátszani a hajtóművel, mármint ha a fentebbi képeken szereplő kerül bele mert még nem biztos. illetve 4 lengéscsillapító kell meg a MEGA kormányszervó, kormányösszekötő . szóval van azért még mit csinálni :):)
és ha nem lesznek más szombati elfoglaltságaim akkor a nyáron gurulni fog.

most nézem hogy közben írtál. lehet hogy elég egy szervó valóban de kínából a HX12 jön és szerintem 1 futaba árán belemegy belőle 2 db és ha egy megadja magát akkor fő a biztonság alapon a másik még megállítja. természetesen a gázt is ezek fogják vezérelni.

viszont nem tudom láttad e mekkora kormányszervó van az általad belinkelt gépben
itt a weboldala:
http://www.tokyo-hobbies.com/tonegawa.html
tulajdonságok?? 8.4 V-on 91 kg!!! ez azért már ott van csak 190 dodó (36 E Ft) na nekem az egész fog annyiba kerülni :):)

egyébként ha lett volna egy gyerek quadom mint Neked szerintem abból lett volna az enyém is mert azért a Tied is ott van a szeren. (nyomon követem a fejlődést)

_________________
Carson Specter sufnituningos
AM 40,885 Mhz

full egyedi gyártású 1:5 buggy 70% készültségi fokon.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.04 22:02:41 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2009.04.17 21:00:55
Hozzászólások: 223
Tartózkodási hely: Hódmezővásárhely
Láttam a kormányszervót... gondolkodtam benne, de aztán máshol láttam (videón) egy 22.5kg-os működést közbe és úgy gondoltam kezdésnek elég lesz egy 25kg-os, ha gyenge akkor a következőbe tonegawa kerül...

Az ok, hogy két fék szervó, de ha az egyik megadja magát, mondjuk megszorul, szétmennek a fogaskerek, beszarik a vezérlés és úgy marad, ugyanott vagy. Szerintem akkor a másik szervó se lesz képes még a rosszat is mozgatni... persze ne legyen igazam :) Ettől fosok én is... Mindent amit csak lehet mérünk a kocsin, fail-safe, akksik állapota, stb. de még mindig ott a kisördög ha a gázszervónak annyi... de nincs mit tenni, bízni kell a gyártóban (a TowerPro-k ezért mentek a "kukába")

_________________
---------------------------------
Kiss Attila


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.05 07:19:27 
Offline
RCOR Star
Avatar

Csatlakozott: 2006.06.01 14:46:32
Hozzászólások: 1140
Tartózkodási hely: Budapest
csicso írta:
Szerintem pedig elég egy szervó a gáz / fék kombóhoz, egy pocket quad átalakításnál http://www.rc-cellar.com/pocket.htm egy 15kg-os intézi a gázt és a féket. A youtube videón láthatod, hogy elégséges az ereje, állóra fékezi a kerekeket


Szerintem ez nem valami jó gép.
Magas a súlypont, kicsi a nyomtáv, könnyen borul ez látszik is, és nem valami robbanékony.. Ennyi pénzért már nagyon komoly benzines 1:5-ös rc gépet lehet venni.

_________________
Mugen MBX 6 ECO
Nanda e-NRB-3
Losi Micro Rally
Sanwa radio systems


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.05 07:39:19 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2009.04.17 21:00:55
Hozzászólások: 223
Tartózkodási hely: Hódmezővásárhely
no nem is mintanak szantam ezt a gepet, csak a fekszervo miatt linkeltem be, de igazad van, tenyleg baromi borulekony :) amit az 1:5-os kesz modellekrol irtal azt alairom hogy igazad van, de hol marad akkor az epites, agyalas, teszteles, nameg az egyedisegrol nem is beszelve :)) aki szeret butykolni es megvan hozza a lehetosege sokkal inkabb kezd neki sajatnak mint vegyen egy boltit :)

reechee írta:

Szerintem ez nem valami jó gép.
Magas a súlypont, kicsi a nyomtáv, könnyen borul ez látszik is, és nem valami robbanékony.. Ennyi pénzért már nagyon komoly benzines 1:5-ös rc gépet lehet venni.

_________________
---------------------------------
Kiss Attila


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.05 21:15:25 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.06.06 06:08:12
Hozzászólások: 333
Tartózkodási hely: Füzesgyarmat
Első kerékagyak

Az első elképzelés egy C-hub rendszerű első agy volt alu diós megoldással de miután gépen meg lett rajzolva rá kellett jönnöm hogy
az otthoni kicsi marógépen ezt nagyon sok munkaóra volna elkészíteni és közben előkerültek a fém gömbfejek is amit a hátsó lengőkarnál
láthatóak így abból kezdtem el tervezni. így megszületett egy szerintem pivot-ballos első kerékagy,amennyiben ez annak nevezhető.
2 db 6001 2RZ csapágy van benne, a tengely amin a kerék-menesztő van 10 mm átmérőjű.
a munka itt is a számítógépen kezdődött.
az első képen látható hogy a 2 gömbfej szimmetria tengelye a függőlegestől 10°-os szöget zár be így ha a kerék tengelye vízszintesen áll ( a kerék dőlés 0°) akkor a felső lengőkar gömbfeje beljebb van mint az alsó gömbfej. ennek a szögértéknek a pontos értékét nem találtam sehol viszont a buggym első agya szintén ilyen szögben van a függőlegestől
így erre az értékre csináltam meg ( illetve a BAJA5b manuáljában a rajzon megmérve is ezt az értéket sikerült leolvasni)

Kép
Kép
Kép
Kép
Kép

ezután következett a valós megmunkálás. Mivel 2 egyforma darabot kellett készíteni így egy rúdanyagból gyártottam le a két végéről munkálva az egyes munkafázisokat
mindig ismételve a végeken.
Marógépbe a 10°-os szögben befogott anyagot meglapoltam majd ugyanezzel a felfogással keresztül lett fúrva.
ezután az esztergán ki lett esztergálva mindkét végén 1-1 csapágyfészek ezután leszúrva majd immár a 2 db félkész alkatrész a másik oldaláról is ki lett esztergálva
a csapágyfészek.
az alsó gömbfej a lehető legközelebb van a csapágyházhoz elhelyezve hogy az első lengőkarok és így az autó hasmagassága is megfelelően magas legyen.
a felső gömbfej és a csapágyház közé egy 12 mm magas szem lett beforrasztva hogy a az alsó és felső lengőkarok közötti távolság meglegyen a tervezett 65 mm.
( ekkor már a váz is meg volt nagyjából szerkesztve és ez adta a méretet.)

a képek:

Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép

következik: az első lengőkar

_________________
Carson Specter sufnituningos
AM 40,885 Mhz

full egyedi gyártású 1:5 buggy 70% készültségi fokon.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.05 22:34:38 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.06.06 06:08:12
Hozzászólások: 333
Tartózkodási hely: Füzesgyarmat
Első lengőkar

a tervek szerint mind az alsó , mind pedig a a felső lengőkarok "A" alakúak lettek.A hátsónál is használt 12x2-es csőből készültek.
Mivel a kerékagyba becsavart gömbfejbefogók alapból 25-25°-ot tudnak elmozdulni ha a 2 eleme merőleges egymásra és 10°-os döntéssel vannak beszerelve így ha a lengőkarba a gömbfejbefogó perselye párhuzamosan lenne beforrasztva a felfele rugózáskor csak 15°-ot mozdulna, lefele pedig 35°-ot a lengőkar. Ezt korrigálandó a perselyek 10°-os döntéssel vannak a lengőkarba forrasztva.
így megmaradt a 25-25°-os elmozdulás.
az első képen látszik is.
A gömbfejbefogó szárában gyárilag M6-os menet van így egy M6-os imbusz csavarral lesz behúzatva a hüvelybe hátulról. ha dőlést akarok
állítani akkor kis alátéteket kell hüvelybe rakni mint a baja5-öknél.

tervezés alatt:

Kép
Kép
Kép

itt egyben a kerékaggyal:
itt látható hogy a kerékagy szimmetriája vízszintes, míg a persely döntött
és így merőleges a 10°-ban beszerelt gömbfejek szimmetria tengelyére.
Kép

itt már látható a 15°-os csapdőlés kialakítása is
Kép

a gyártás folyamán itt találkoztam azzal a ténnyel hogy azt az áthatást amit a lengőkar 2 szára közötti 15°-os szög , illetve a persely erre a szögre 10°-ot bezáró szöge eredményez
a marógépen kivitelezhetetlen ( hosszú cső , felállítva a satuba, nagyon kilóg, kicsi a satu, a marófej szögben megdöntve, túl hosszú a marandó felület nagyon remeg az egész szóval küszködés lett volna.)
így előkerült a flex majd egy 12mm átmérőjű gömbölyű reszelő :) egy szögmérő és kb 5 perc alatt ki lett reszelve az áthatás száranként.
Ezen a képen látható. persze ebből jobbos és balos is kell és mindegyikből 4-4 mert a felső lengőkar is ugyanilyen lesz csak rövidebb.
Kép

ezután következett egy sablon amiben össze lehetett állítani a lengőkart úgy hogy a persely is tartsa a 10°-os szöget.majd össze is lett forrasztva a 4 lengőkar némi ráhagyással
a szárakon és egyenlőre még a szárakat összekötő cső nélkül. a végleges méretre vágásuk majd a váz elkezdésekor alakult ki.

a 2 utolsó képen már lengőkar kinézete van a dolognak :)

Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép

következik a VÁZ

_________________
Carson Specter sufnituningos
AM 40,885 Mhz

full egyedi gyártású 1:5 buggy 70% készültségi fokon.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.03.06 23:06:38 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.06.06 06:08:12
Hozzászólások: 333
Tartózkodási hely: Füzesgyarmat
Mielőtt belekezdenék tartozok egy információval amit a tegnapi hozzászólásban kellett volna megemlítenem.
az első lengőkar sablonja és a csövek beleszabva 2009.júniusában lettek készítve viszont a nyár más egyéb elfoglaltságokat hozott
így forrasztva csak 2009.októberében lettek. itt az építésből kiesett 4 hónap minden szombatja és közben is nagyon sok szombatom
kimaradt többek között ezért tart még itt a 2008.nyarán megkezdett építés.



A VÁZ

a cél egy 1:5 méretarányú scale autocross versenyautó vázának a megépítése.
egy ilyen autó :
Kép

a rajz a vázról már korábban elkészült párhuzamosan a lengőkarok tervezésével mivel már az egész autóban
kellett gondolkozni azok megtervezésekor is.
a tervek alapján 1:1-es rajzok lettek nyomtatva a vázról különböző fontosabb nézetekben és a váz legyártása már azok segítségével
történt. A számítógépes tervezés megállt a lentebb látható szinten viszont a a váz már ettől kissé eltér bizonyos elemekben és jóval
előrehaladottabb állapotban van.
Ha lesz időm akkor a rajzokat módosítom a legyártott alak szerint.


Kép
Kép
Kép
Kép

Első lépésben a váz alsó kettő hosszanti eleme lett meghajtva majd kereszt összekötőket kapott. Az így elkészült darab felkerült egy
zártszelvény alapra ami a későbbi forrasztásoknál, különböző elemek rögzítésekor nem engedi elvetemedni a vázat.

Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép

a számítógépes rajzokon látható hogy a fő keret elemeket meg kell hajlítani és nem vagyok híve a melegítős , satuban hajlítgatós
módszernek ezért 1,5 szombatot töltöttem egy roppant egyszerű de annál tökéletesebben dolgozó csőhajlító szerszám elkészítésével.
Nem volt hiábavaló , tökéletesen sikerült a megtervezett elemeket lehajlítani vele.

Kép
Kép
Kép
Kép
Kép



ezt követte egy próba a motorral, hogy a valóságban is befér e mint a rajzon és igen, befért. A gázmarkolat és a másik fogó természetesen
lekerülnek beépítés előtt a motorról, viszont a zöld műanyagház a gyári üzemanyagtankkal ( 6 dl) marad az egyszerűség kedvéért.

Kép
Kép
Kép



ezután az első vázelem is le lett hajlítva , a csőhajlító ismét jelere vizsgázott.
majd következtek a rajzok szerinti elemek szépen sorba. mindig egyszerre gyártva jobb és bal oldali elemek így tartva a 100%-os szimmetriát.

az egyes csövek végei különböző szögekben találkoztak így az egyszerűség kedvéért nem bajlódtam a marógépen kimunkálni az íveket hanem
itt is a reszelőt hívtam segítségül.
egyszerűbb volt vele dolgozni mert ha nem illeszkedett két cső egymáshoz csak visszafogtam a satuba, 2-3 tolás és már ment is a cső a helyére.

Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép


ez az íves orr rész kemény 1 napot vett igénybe ... gumikalapács + 2 fadarab alatta volt az elkészítés eszköze. íves felülnézetben is és íves oldalnézetben is.
egyenes cső túl egyszerű lett volna, olyat bárki tud csinálni :):). Erre fog majd készülni alulemezből egy szépen domborított burkolat mint a nagyoknál.


Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép

itt már azért kezd alakot ölteni, kerekek, lengőkarok rajta.

Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép



Ezek a képek a mai 2010.03.06-ai állapotot mutatják. frissek, ma készültek.
Minden elem csatlakozása megforrasztva, és felkerült az oldalsó 2 "szoknya" csöve is.

ezek után minden szombat este fel fogom tölteni a legfrissebb képeket az aktuális állapotról.

Kép
Kép
Kép

_________________
Carson Specter sufnituningos
AM 40,885 Mhz

full egyedi gyártású 1:5 buggy 70% készültségi fokon.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 80 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség