sziasztok
Egy kedves barátom unszolására ( na jó nem kellett 2x mondani) belekezdtem egy 1:5 autó építésébe amely most már elért
egy olyan készültségi szintre amelyet már érdemesnek tartok megosztani eme fórum minden Tisztelt Házigazdájával,Tagjával és Látogatójával
az építés folyamán készített képekkel és azokhoz tartozó leírással.
Az egész tevékenység 2008 nyarán kezdődött amikor is elkezdődött a körülbelüli beépítendő alkatrészek keresgélése,
ill a szükséges nyersanyagok, lehetőségek feltérképezése.Voltak előtte is tervek 5-ös alu alváz buggy mintára de az
vakvágányra futott így a B terv
lépett életbe amely egy 1 üléses autocross "szöcske" 1:5 méretarányú scale modellje lesz.
a gépek melyek rendelkezésre álltak.
-asztali PC rajta SOLID EDGE 3D tervező program
-E2N eszterga
-egy marógép amelyet a fater csinált és mint minden más gépe kifogástalanul működik.
-láng és CO2 hegesztő
-illetve a lemez alkatrészekhez CNC vezérlésű lézer vágógép ill NC hajlító gépek.
Az alkatrészek amelyek más gépekből származnak
- Baja 5B komplett kerekek
- 2 db 13 kg-os szervó a fékeknek (mert azért azt a 13-16 kg-ot meg is kellene állítani)
- kormányszervó akkus csavarozóból egyedi elektronikával készítendő giga szervó. ( ez még kivitelezés elején tart)
- a "szív" ami dobogni fog benne egy 38 ccm-es POULAN láncfűrész motorja.( amennyiben kihal, mehet a következő fűrész
a helyére
Megpróbálom a képeket időrendi sorban megosztani veletek úgy hogy először mindig a rajzolt, tervezett alkatrészek
képei lesznek a programból kimentve és utána az alkatrészek legyártásának képei illetve a kész alkatrészek lesznek láthatóak.
illetve még kisebb blokkokra osztom mivel gyártani is így gyártottam őket.
Párhuzamosan készültek az elemek illetve folyt a tervezés gépen így amit hétköznap megterveztem azt szombatonként
le tudtam gyártani.
1. A hajtóműház + tűgörgős önzáró szabadonfutós "difi"
2008.10.24-én kezdődött a munka egy keresetlen ( minőségi) vasdarab befogásával majd egy tűgörgős szabadonfutó házának kiesztergálásával
majd ezzel párhuzamosan esténként rajzolással, tervezéssel.
Ennek a működési elve a kerékpároknál használt ugyanilyen görgős szabadonfutóéval egyezik meg.
Hogy miért azzal az alkatrésszel kezdtem nem tudom megmondani csak egyszerűen az a része már kialakult fejben + be lett vásárolva a 4 db 20 mm vastag alulap amiből az "A" projekt
lengőkarjai lettek volna de mivel váltottam "B" projektre így a hajtóműházat készítettem el belőlük.
Ez akkor mikor legyártottam végleges verziónak tűnt de így 2 év után már nem 100% hogy ez fog bekerülni "difinek". lehet hogy készül majd egy flex kúp-tányérkerekekből készített
valódi difi hogy ne legyen orrtolós a gép mivel csak 2WD lesz.
Megemlíteném hogy a tűgörgőket mindig nyomó 2 mm átmérőjű rugók
( nem látszanak a képen) LADA ajtózár betétből való rugók
Az áttétel nagyjából a fűrész 10-13000-es fordulatánál 50-70 km/h sebességet fog eredményezni.
Minden kopásra hajlamos rész hőkezelve van így nem szabadna kopnia a görgőknél és nem szabadna megcsúsznia sem hajtáskor. Bár még az igénybevétele is eléggé ütésszerű és mint már
említettem amikor "befognak " a görgők hajtásra akkor bizony egy zárt hajtást kapunk és lehet hogy orrtolós lesz .
a motor az autó közepében fog elhelyezkedni a tengelyekre szeretnék 50-50% súlyt osztani.
Íme a tervek.
Ezek pedig már a legyártott alkatrészek:
a szabadonfutó háza és a körmös kerék amiken a kihajtás csonkjai is ki vannak alakítva.
a következő alkatrész maga az alu ház volt ami 6061-es 20 mm-es 90x120 mm-es lapokból van, össze stiftelve
a furatok egytengelyűsége miatt .
A 2 közbenső darab esztergával majd marással lett "kibontva".
A kihajtás a hajtóműből kardáncsuklóval megy ki féltengelyekre amelyek vége az RC világából jól ismert kutyacsont
kiképzésű lesz és a kerék tengely csonkjaban fog rugózáskor elcsúszni. szokásos CVD kialakítás csak itt a difi felőli vége a kardáncsuklós.
Következik a napokban : hátsó kerékagy + féktárcsák+féknyergek.