Bemutatkozás | Hírek | Tagság | Taglista | Alapszabályzat | Versenyszabályzat | RCOR Ring Apaj | Támogatóink
MyModell | Cikkek | Leírások | Fotók | Videók | Versenyek | Rendezvények | Média ajánlat | Kapcsolat
           
Pontos idő: 2024.03.28 14:59:49

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 20 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: LiFe(Po4) - A123
HozzászólásElküldve: 2010.06.20 13:41:05 
Offline
Pullstarter szaggató
Avatar

Csatlakozott: 2009.07.05 18:22:06
Hozzászólások: 22
Tartózkodási hely: Budapest-Mátyásföld
Sziasztok!

Ezen a fórumon eddig nem nagyon találkoztam ezzel a akkumulátor fajtával,
ezért is mertem új topikot nyitni, mivel ez több topikba is befért volna,
de egyikben sem lett volna igazán jó helyen, szerintem.

Szerintem azért is nagyon fontos, hogy említést tegyünk erről az akkuról,
mert bár drága, mégis alternatívája lehet a megszokott 5 cellás NiMh pack-oknak.

1100 és 2300 mAh-ás a két legelterjedtebb fajtája, hengeres cellák.
Átmérő 18 és 26x66 mm a befoglaló méreteik, sajnos nem minden vevődobozba fér
bele bármelyikből egy 2 cellás egység.

1100 - http://media.hyperion.hk/dn/a123/A123-1100.pdf
http://enerland.com/upload/product/18650.pdf
2300 - http://www.a123systems.com/cms/product/ ... 650M1A.pdf

Mivel teljes töltöttségnél a két cella feszültsége csak 7,2 V, ami megegyezik
a feltöltött 5 cellás NiMh akkupack-kal, ezért szerintem használható lenne
feszültség szabályzó nélküli használata a robbanómotoros autók vevőakkuiként
történő használatra. Teljes ciklusa alatt stabil feszültséget ad
(persze ez a névleges érték 6,6 V)
tehát a szervók végig elég rendes feszültséggel vannak táplálva,
mely a terhelés hatására sem nagyon esik vissza (sokkal kevésbé mint NiMh esetén).
Tehát maximális teljesítmény a teljes kapacitás alatt.

Nagy előnyük még, hogy a Li-Po-val ellentétben nem annyira "tűzveszélyesek",
nagy áramú töltés és merítés (max 5-10 A, 4C, ~15 perc alatt feltölthető)
egyaránt lehetséges.

Persze szükséges hozzá egy megfelelő töltő is (tovább drágítja a helyzetet).

Viszont a kisebb kapacitású pár gramm súlycsökkenést is eredményez, gyakorlatilag
végtelen ideig megbízhatóan működnek (több mint 1000 ciklus).


Én egyelőre sajnos csak tervezem a hadrendbe állításukat, tehát ez az írás
csak az elmélet, kíváncsi lennék a gyakorlatra.

Használ ilyen cellákat valaki?
Ha igen milyen körülmények között, mibe, milyen céllal?
Mik a tapasztalatai velük kapcsolatban?


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.06.20 14:30:37 
Offline
Nitro pancsoló
Avatar

Csatlakozott: 2010.05.13 12:42:41
Hozzászólások: 149
Tartózkodási hely: Dunakeszi
Hi!

Ezen én is gondolkodtam, de nem találtam nagyon topicot neki.

Az LRP-nek van "HUMP" méretű 2-cellás pakkja, amihez ezt a balancert ajánlja az optimális élettartam és teljesítmény érdekében.
A manual azt is megemlítik, hogy a 6.6V-os névleges feszülség miatt közvetlen ráköthető a vevőkre, nincs szükség regulátorra.

A pakk ~9e, a balancer ~13e.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.06.20 14:48:22 
Offline
Pullstarter szaggató
Avatar

Csatlakozott: 2009.07.05 18:22:06
Hozzászólások: 22
Tartózkodási hely: Budapest-Mátyásföld
Köszönöm ezt még nem találtam meg, de jó lehet (méretben), és kapható itthon az egyik modellboltban.

Bár árban az otthon készített 1100mAh-ás a nyerő ~6000 Ft.

Töltőre visszatérve az újabb LiPo töltők általában már tudják tölteni ezeket az akkumulátorokat is! (Persze ha fel van rajtuk tüntetve.)


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.06.20 14:57:26 
Offline
Nitro pancsoló
Avatar

Csatlakozott: 2010.05.13 12:42:41
Hozzászólások: 149
Tartózkodási hely: Dunakeszi
Árban igen, viszont ha azt nézed, hogy +50%-ért majd duplája a kapacitás... ;)


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.06.22 21:18:40 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2006.03.09 10:32:30
Hozzászólások: 252
Tartózkodási hely: Pécs
Én ezt használom:
http://www.lrp.cc/en/products/vtec-batt ... v/details/
A mérete teljesen megegyezik egy 5 cellás sor pack-kal. A töltéséhez persze LiFe töltő kell. Arra kell figyelni, hogy 4V (2V/cella) alá ne menjen használatkor a feszültsége. Nem lehet lekoppanásig használni!
A vevő akkukat nem ajánlott 1C-nél többel tölteni. Az akku manual-jában ez is le van írva. Tehát a töltési ideje minimum 1 óra.
A 2S LiFe akkumulátor maximális töltési feszültsége 7.2V (a töltő ekkor kapcsolja le a töltést), töltés után ez 5-10 perc alatt visszaáll ~6.6V-ra.
Az akkumulátorra közvetlenül csatlakoztazható a vevő és a többi elektronika.
Ha az autódba hump pack kell, akkor:
http://www.lrp.cc/en/products/vtec-batt ... v/details/
Ez nagyobb kapacitású mint az előző.

Ár-érték arányuk csak az adatokat nézve is elég kedvező. Elsőre drágának tűnnek, de kapacitásuk és élettartamuk sokkal jobb NiMH pack-oknál.
Igen, kaphatók itthon az első 7500 a második 8700Ft.

_________________
sala
http://rcoffroad.pecsielet.hu/


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.06.23 07:19:39 
Offline
Nitro pancsoló
Avatar

Csatlakozott: 2010.05.13 12:42:41
Hozzászólások: 149
Tartózkodási hely: Dunakeszi
sala: Egy viszonylag olcsó töltőt tudnál ajánlani hozzájuk? ;)

Vgy te például milyennel tápolod?


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.06.23 16:32:15 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2006.03.09 10:32:30
Hozzászólások: 252
Tartózkodási hely: Pécs
Mi a viszonylag olcsó? Gyakorlatilag bármelyik LiFePo cellákat kezelni tudó töltő jó.

Nekem egy Imax B6 Pro van. Megvehető 12000 körüli áron.

_________________
sala
http://rcoffroad.pecsielet.hu/


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.06.23 19:01:49 
Offline
Nitro pancsoló
Avatar

Csatlakozott: 2010.05.13 12:42:41
Hozzászólások: 149
Tartózkodási hely: Dunakeszi
sala írta:
Mi a viszonylag olcsó? Gyakorlatilag bármelyik LiFePo cellákat kezelni tudó töltő jó.

Nekem egy Imax B6 Pro van. Megvehető 12000 körüli áron.


Az már olcsó, ha azt nézzük, hogy az LRP sajátja 28e... ;)


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.06.28 19:17:19 
Offline
Egyhelyben pöfögõ
Avatar

Csatlakozott: 2010.01.20 16:08:52
Hozzászólások: 71
Tartózkodási hely: gyál
Hali mindenkinek!

Én egy 1/10 buggy bl hez alkalmaznék ilyen life akut tesco_zsömle mondta hogy lipo helyett jó.
Kérdésem:milyen akut használjak milyen töltő szükséges és előnyei hátrányai
érdekelnének mert ez számomra tejesen ismeretlen aku


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.06.28 20:41:48 
Offline
Pullstarter szaggató
Avatar

Csatlakozott: 2009.07.05 18:22:06
Hozzászólások: 22
Tartózkodási hely: Budapest-Mátyásföld
Szia!

A kérdéseidre részben ott a válasz, egy kicsit lentebb.

Hártánya hogy jóval nehezebb mint a LiPo, drágább (10 ezerét már elég frankó LiPo-t kapni), kevésbé elterjedt, más a feszültsége (részemről előny, neked hátrány is lehet).

Előnyök: hosszabb élettartam, kevésbé sérülékeny, gyorsabban tölthető, nagyobb lehet a merítőárama.

Ilyen pack-ok vannak készen leginkább (amikre vonatkoznak az általam írt töltési és egyéb adatok):
http://www.modellhungaria.hu/akkupackok ... e4cb240a0f

Töltő: BÁRMI JÓ AMIKEN A KÖVETKEZŐ FELIRATOKAT TALÁLOD: LiFe; LiFePo; LiFePo4; A123! (Mivel ezek mind ugyan azt a 3.3 V névleges feszültségű és 3.6 V töltési végfeszültségű akkukat takarják.) Mivel tulajdon képpen ez is lithium akku a töltési eljárás ugyan az leszámítva a fesz értékeket.
Nagyjából az összes 10000 Ft +os sokfunkciós modell akkutöltők.

Szerintem te jobban járnál a LiPo-val, (olvastam a egyéb hozzászólásaidat,) ha másért nem akkor a "jól bevált ...", és nem mellesleg a legtöbb dolog hozzá van igazítva.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.06.28 21:38:18 
Offline
Nitro pancsoló
Avatar

Csatlakozott: 2010.05.13 12:42:41
Hozzászólások: 149
Tartózkodási hely: Dunakeszi
Én csak azért ajánlottam, mert -állításod szerint- édesapád nem engedi a LiPo-t. ;) Bár nem mondtad, hogy miért nem...


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.06.29 15:39:56 
Offline
RC mániákus
Avatar

Csatlakozott: 2008.12.27 19:00:49
Hozzászólások: 882
Tartózkodási hely: Balatonfűzfő
Üdv!

Én Sanwa 2,4Ghz-es vevőt használok. Ennek a specifikációja 6V-ot ír. A Spring gáz-fék servo-m is 6V-os, ill. a Alturn kormány servo-m is 6V-os. Szerintetek lehetséges, hogy gondot okoz a 6,6V? Az, hogy kisebb a belső ellenállása, és nagyobb áramot is kitud adni fesz csökkenés nélkül, nem okozhat pl. kormány servo-nál gondot mikor megüti valami? A NiMh adta tulajdonságok eddig korlátozták a hirtelen áram kivétet.
Arra gondoltam ha sorba kötök vele egy legalább 3A-es diodát akkor az levesz kb 0,6V-ot, igaz az áram tartás marad.
Szerintetek szükséges ez a dióda,vagy nem. ???


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.06.29 16:56:01 
Offline
Nitro pancsoló
Avatar

Csatlakozott: 2010.05.13 12:42:41
Hozzászólások: 149
Tartózkodási hely: Dunakeszi
Az LRP akku manualja szerint átalakító nélkül rá lehet kötni a vevőkre. Én ennyit tudok mondani. Tapasztalatom -még- nincs.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.06.30 08:09:54 
Offline
Pullstarter szaggató
Avatar

Csatlakozott: 2009.07.05 18:22:06
Hozzászólások: 22
Tartózkodási hely: Budapest-Mátyásföld
szanyin írta:
...


Igen ezek szerintem is problémák lehetnek/lehetnének.

Jó lenne tudni hogy mennyit is fogyaszt/hat egy szervó, sajnos erre eddig nem találtam semmiféle számot, még nagyságrendit sem. Lehet hogy ki kéne méregetni, de azzal is csak a sajátomat tudnám meg (bénácska alapszevók). Mondjuk konstans és lökés lenne érdekes. Illetve szerintem a muszáj lenne, hogy legyen benne áramkorlátozás, (villanymotorok működését elgondolva).

Biztatni nem szeretnélek rá, ha aggályaid vannak, hogy mindenképpen próbáld ki, mivel drága mulatság.

De elgondolkodtató, hogy kis merítőáram (~1/15 C) esetén az 5-ös NiMh pack is nagyon sokáig 6,6 Volt körül van (felette is).

Diódát én személy szerint nem tennék bele, vagy ha tudnám hogy mennyit fogyaszt pontosan maximum a rendszer csúcsban, annál is nagyobbat (x1,5-2)! Mert ha véletlenül elszáll a dióda (túláram), akkor pápá, mintha szétcsúszott volna a tápcsatlakozó, (vagy rosszul emlékszem az elektrotechnika órákra?).

Az én alap vevőm 7,2 voltig bírja a leírása szerint. Meghát végülis az én rendszerem nem valami drága úgyhogy, merészebbet álmodok, lehet hogy hamarosan megvalósítom.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.06.30 21:32:09 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2006.03.09 10:32:30
Hozzászólások: 252
Tartózkodási hely: Pécs
Szerintem kicsit túlbonyolítjátok ezt az akkumulátor kérdést.

Ha pár hozzászólással visszaolvasnátok nem tennétek fel ugyanazokat a kérdéseket.

A LiFePo vevőakkumulátor pakkok belsőégésű motoros autókhoz lettek "kitalálva". A 2 cellás (2S) LiFe cellafeszültsége (6.6V) pont jó egy 5 cellás (6V-os) NiMH vagy NiCd vevőpakk kiváltására. A két akkutípus közötti 0.6V-os kapocsfeszültség különbség elhanyagolható. Az autó vevő és szervó elektronikája minden gond nélkül közvetlenül csatlakoztatható az akkumulátorra.
A LiFePo Rx pakk csak vevőakkuként használható. Az LRP VTec maximális kisütőárama 4C, maximális töltőárama 1C. Elektromos meghajtású autókba így egyáltalán nem alkalmazható. Bármelyik Lítium vevőakku súlya kevesebb mint a NiMH és NiCd fajtáké. A LiPo és LiFe súlya között gyakorlatilag nincs különbség.
Az akkumulátor és az elektronika közé bármiféle barkács feszültség vagy áramkorlátozó "egységet" tenni tök felesleges és veszélyes is.
A szervók a terheléssel arányosan kevesebb vagy több áramot vesznek fel, nem lehet kiszámolni pontosan mikor fog lemerülni a vevőakku. Tapasztalat alapján viszont megjósolható, hogy az adott szervókkal meddig használható. A Lítium akkuk nem süthetők a gyárilag megadott feszültség alá (LiFe 2V/cella), így jobban oda kell figyelni rájuk használatkor.

Én azért váltottam LiFe típusra, mert LiPo-hoz már kellett a regulátor, direktben melegedett tőle a vevő és a szervók is. A fő okok viszont azok voltak, hogy a regulátor zavarta a 40MHz-es vevőt és nem utolsó sorban zabálta a villanyt. Egy normális NiMH vevőpakkhoz képest 1000-1500Ft-tal volt drágább, de cserébe kaptam 400-500mAh többletkapacitást és remélhetőleg sokkal hosszabb életciklust.

Szerintem a mérlegelés roppant egyszerű, én így gondolkodtam:

- A LiFe típushoz nem kell regulátor, közvetlenül csatlakoztatható a meglévő rendszeremre. A LiPo-val szívtam már eleget.
- Kiadok-e némileg több pénzt a NiMH típusnál gyakorlatilag minden paraméterében jobb vevőakkuért? IGEN
- Nincs a LiFe akkuhoz megfelelő töltőm, veszek-e 10-12eFt-ért? IGEN (a meglévő már kicsit öregecske és a LiFe és balanszírozás fogalmakat hírből sem ismeri)

Megvettem, használom, teljesen jó.

_________________
sala
http://rcoffroad.pecsielet.hu/


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.07.01 06:33:08 
Offline
RC mániákus
Avatar

Csatlakozott: 2008.12.27 19:00:49
Hozzászólások: 882
Tartózkodási hely: Balatonfűzfő
Üdv!

Sala köszi a tapasztalatokat. Ahogy el olvastam írásodat, az megnyugtató volt.
Az áram többlet kérdésével, nem foglalkozom, lesz ami lesz. Az EPA beállítását illetve a mechanikai akadás elkerülésének fontosságát, feljebb sorolnám mivel az akksi fesz nem fog letörni akkor sem, ha nagyobb áramot vesz fel. Így rossz beállításokkal és kezeléssel, leégethető a rendszer.

Köszi a válaszokat, én tegnap vettem meg és ma lesz a próba.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.07.01 07:21:33 
Offline
Nitro pancsoló
Avatar

Csatlakozott: 2010.05.13 12:42:41
Hozzászólások: 149
Tartózkodási hely: Dunakeszi
szanyin írta:
rossz beállításokkal és kezeléssel, leégethető a rendszer.


Nem akarom elhinni, hogy a jobb szervókban nincs túlterhelés elleni védelem.
Ez nagyon amatőr hibal enne -a gyártóktól-.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.07.02 09:56:35 
Offline
RC mániákus
Avatar

Csatlakozott: 2008.12.27 19:00:49
Hozzászólások: 882
Tartózkodási hely: Balatonfűzfő
Üdv!

Kipróbáltam az aksit. Eddig nem jelenkezet probléma. A hétvégi verseny során kiderül, hogy megállja e a helyét.

Feltöltöttem az aksit, ill egy NiMh-t is. Megmértem a feszt. A LiFe 6,69V-on állt 5 perc után. A NiMh 7,14-en. Vagyis maga a túl fesz nem okozhat problémát. Marad a kisebb belső ellenállás az LiFePo javára, ami nagyobb leadott teljesítmény biztosít. (feszültség x áram)

Nekem már nem egy szervom döglött meg. 80%-ban a motort meghajtó FET-ek égtek ki. Nincs korlátozás a szervóban. A szabályzó köre addig növeli a FET-et kapcsoló jel kitöltési tényezőjét amíg az el nem éri a kívánt pozíciót. Már láttam pár szervot belülről és nincs rajta az áram méréshez 0,1ohm-os soros ellenállás.

1 hónapja attól éget le a gáz fék szervom, mert nem kapcsoltam le a kocsit, viszont az adót igen és a fail safe kajakból húzta a féket míg az aksi lenem merült.

De ez már nem ide tartozik. Így legközelebb már a szerzett tapasztalatokról írok.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.07.02 20:05:42 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2006.03.09 10:32:30
Hozzászólások: 252
Tartózkodási hely: Pécs
Az autó mechanikájának beállítása alapvető dolog. A távon a szervó kitérések beállítása szintén.

Egy szervó a pár tized másodpercekig tartó ütésszerű túlterhelésektől NEM megy tönkre. Viszont a rossz beállítás, vagy szoruló feszülő mechanikus alkatrészek miatt a szervó nem képes pontosan pozícióba állni, erőlködik, melegszik, stb. íg előbb-utóbb tönkremegy.

Mielőtt bebizonyízanád az összes szervó gyártóról, hogy amatőr mekérdezném: Miért kell a szervókba túlterhelés védelem? Hogy működne? Mennyi ideig tartó és hányszoros túlterhelés esetén lépne közbe a "védelem"?
Gondolkoj egy kicsit, ha bármilyen okból (rossz beállítás, a szükségesnél gyengébb szervó alkalmazása, stb.) túlterhelésre megállna vagy visszaállna egy bizonyos helyzetbe a szervód, valószínű pár perc után födhöz vágnál valamit. Ráadásul a távirányítású autó átmenne önirányítósba aminek ugye egyetlen modellező sem örül.

Én a "túlterhelést" csak úgy tudom előidézni a szervóimon ha esek egy büdös nagyot és cigánykerekezik 8-10 métert a kocsi.

A szervónak az a dolga, hogy terhelés ellnében is a vezető által kívánt pozícióban tartsa a kormányt vagy gázt/féket. Egy jól megválasztott szervó ezt gond nélkül el is végzi.
A kormányszerkezet minden normális autón tartalmaz egy mechanikus szervóvédelmet (servo saver), amit ugye nem árt beállítani az aktuális szervóhoz. A gáz rudazat tartalmaz egy rugót és a fékrudaknál is van valamiféle elasztikus anyag ami enged a túlzott terheléskor.
Egyébként a szervó(k) árama átfolyik a vevőn, mivel az látja el őket energiával, így egy zárlatos szervó simán ki tudja nyírni a vevőt is.

Egyébként azt sem értem, hogy miért baj ha terheléskor nem csökken az akkumulátor feszültsége? Az akkunak az a feladata, hogy stabilan ellássa energiával az autóban lévő elektronikát. Az elektronika attól nem megy tönkre, hogy stabil tápfeszt kap. Megfordítva a dolgot, egy elromlott elektronika egy gyengébb akkumulátorról táplálva is nagyon szép füstöt tud produkálni.

_________________
sala
http://rcoffroad.pecsielet.hu/


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010.07.02 21:12:45 
Offline
RC mániákus
Avatar

Csatlakozott: 2008.12.27 19:00:49
Hozzászólások: 882
Tartózkodási hely: Balatonfűzfő
Üdv!

Amit irsz azzal részben egyetértek (mechanikus rész), és részben nem (villamos rész). Mivel nem ehhez a témához tartozik ezért. Itt nem tárgyalnám tovább ezt a dolgot. Ha gondolod kitárgyalhatjuk a szervoknál.

Azért az aksi fesz csökkenésről írnék. Ha a fesz tud csökkeni terhelésre, akkor az aksi elkezd melegedni, a belső ellenálás nagyságától fügően. Tehát a leadott teljesítmény korlátozódik, és az aksin hővé alakúl. Így a szervód nem képes teljes teljesítménnyel üzemelni, és nem ő fog melegedni (tönkre menni). Az LiFePo. Belső ellenálása kicsi. Tehát a leadott teljesítmény 99%-ban a szervora jut. Ha nem tud beállni akkor elkezd melegedni (diszipálni) amíg bírja.
Ezt jelenti a töblet energia, a jobb hatásfok, a LiFePo esetében. És mivel kicsi a melegedés, ezért kapacitásának nagyobb hányada megy a szervok mozgatására, vagyis tovább játszhatsz.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 20 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség