Bemutatkozás | Hírek | Tagság | Taglista | Alapszabályzat | Versenyszabályzat | RCOR Ring Apaj | Támogatóink
MyModell | Cikkek | Leírások | Fotók | Videók | Versenyek | Rendezvények | Média ajánlat | Kapcsolat
           
Pontos idő: 2024.05.08 17:24:56

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 86 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.25 12:53:16 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
syl-KA (JakO) írta:
Kedves ecozoli!

Felajánlanánk részedre, tesztelési célra, egy doboz, a gyártótól frissen beszerzett 4500mAh-ás EP akkumulátort. Bármikor átveheted őket üzletünkben.

SYLKA team




Először is megköszönöm a felajánlást. Természetesen az átválogatott cellákat visszajuttatom.

Oceanearth írta:

Azt pedig majd, hogy egy házi válogatás és egy gyári válogatás között mi a különbség emg majd meglátjuk az összehasonlító teszten.
Ecozoli te a házi válogatásaid, hány cellából csinálod?


Egy dobozban 25 cella van, tehát most ennyit nézek át.

Hozzászólásaitokat olvasva felmerült bennem egy javaslat.
Miután elkészültek az általam válogatott sorok is, rendezzünk "akkuversenyt", ahol összehasonlítjuk a különböző típusokat. A közös nyeremény egy nagy adag hasznos tapasztalat lesz.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.25 12:56:04 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
A cikk következő darabja is kész.


Most kell eldönteni, hogy akarunk-e pusholni. Igen komoly anyagi, szellemi és idő befektetést igényel, szerintem nagyon kevés olyan modellező van, aki más részletek javításával nem tud jóval többet javítani modellje teljesítményén.
Maga a válogatás nem bonyolult folyamat. Két módszert is használok, az egyiknél folyamatosan jelen kell lenni, viszont gyorsan kapunk eredményt, a másik módszer akkor jó, ha nem tudunk folyamatosan dolgozni, viszont a végeredmény nem sürgős. A hosszabb módszernél kisütés előtt a cellákat egyenként 1C-vel töltöm, ha gyorsabban akarok végezni, erre a célra készült befogószerkezetben, egyszerre több cellát töltök fel, majd egyenként sütöm ki azokat, miután egyenként is színültig töltöm. Így nem lesznek teljesen egyformák a töltési körülmények az egyes celláknál, de a tapasztalat azt mutatja, hogy ez nem okoz számottevő pontatlanságot.
Sokszor hallottam azt, hogy akkukat a betöltött kapacitás alapján ítélnek meg. Ennek nem sok értelme van, a modellben csak az számít amit ebből visszakapunk. Tovább megyek, általában a jó állapotú akkuk határozottan lekapcsolnak a kisütési kapacitás +5 %-nál. Ha feltűnően sokáig töltődik a pakk, valószínű, hogy már nincs csúcsformában.
A válogatás során is csak az a lényeg, hogy a cella biztosan tele legyen, persze vigyázni kell a túlmelegedéssel.
A kisütéshez legalább 20A-t érdemes használni, de a nagyobb (30-40A) áram még jobban megközelíti a valós működési körülményeket, ha készülékünk tudja ezt, használjuk ki.
Nagyon lényeges a cella kiváló minőségű csatlakoztatása. Használjunk lehetőleg minél kevesebb csatlakozót, max. 2 db-t. Ezek nagyon kis átmeneti ellenállású, hasított kivitelű 5,5 vagy 6 mm-esek legyenek. A legjobb minőségű rugós 3,5 vagy 4 mm-es csatlakozók átmeneti ellenállása min. 0,5 mΩ, ez már akkora feszültségesést okoz, ami használhatatlanná teszi az eredményeket. Csatlakozókról bővebben a következő linken: http://www.eco-idc.de/eco-news/6mm-stecker.html.
Ezért szükséges a közvetlen kivezetésű töltő, banándugóssal, egy cella esetében nem lehet pontos feszültségadatokat kapni.
A cella befogásához 2 mm-es nyák lemezből építettem befogót, az érintkezést ezüstözött árnyékoló harisnya biztosítja. A cellákhoz csavar szorítja az érintkezőket. Még ez a rendszer is okoz 80 mV feszültségesést 30 A-nél, viszont ez elég fix érték, nem ingadozik számottevően, így korrigálható. A csatlakozás minőségét könnyű ellenőrizni egy multiméterrel. Terhelés alatt mérjük meg a feszültséget közvetlenül az akku pólusain, és a töltőhöz kapcsolódó vezetéken. A különbség ne legyen 0,1 V-nál nagyobb.
Az érintkező felületeket tisztítsuk gyakran.
A cellákat jelöljük meg, nehogy összekeveredjenek. Egy darab fehér szigetelőszalag is megteszi, erre alkoholos filccel lehet írni.
A kisütés során mérjük a kapacitást. A kisütési végfeszültséget úgy állítsuk be, hogy a cella biztosan elérje a kisütési görbe végső, már meredek szakaszát. A leggyakrabban használt 0,9V-nál előfordulhat, hogy a csatlakozási veszteségek és kisebb feszültségű cellák miatt ennél a feszültségnél az akku még nincs teljesen kisülve. Ilyenkor jön jól a grafikus kijelzés, ezen jól látszik mikor a kisütési görbe letörik. Nyugodtan állíthatunk be kisebb feszültséget is, ilyen rövid idő alatt nem tesz kárt az akkuban.
A kisütés során mérjük a feszültséget. Számoljunk a feszültségeséssel, mérjünk közvetlenül a cellán is.
Gyakorlatilag befejeződött a válogatás. A cellákat kapacitás szerint rendezzük sorba. Egy csoportba sorolt cellák közt ne legyen 100 mAh-nál nagyobb kapacitáskülönbség, természetesen ha ennél kisebb az csak jó.
Mielőtt áldást adnék a válogatásra, el szoktam végezni még egy ellenőrzést.
Az egy pakkba szánt cellákat megfelelő készülékben összeállítom, lehetővé téve, hogy minden cellát mérni tudjak. A pakkot feltöltöm 1C-vel, majd nagy árammal kisütöm 0,9 V/celláig. Mind a töltés, mind a kisütés folyamán figyelemmel kísérem az egyes cellák feszültségét, külön-külön. Egy jó válogatástól elvárható, hogy ne adódjon 1%-nál nagyobb eltérés. Az is fontos, hogy a kisütés végén ne legyen olyan cella, mely a többiek előtt merül le.
Ha az egyes cellák jól működnek együtt, összeállíthatjuk a pakkot.
Ezt a procedúrát az összeforrasztás után is meg szoktam ismételni, ellenőrizendő, hogy a forrasztás nem okozott-e kárt valamelyik cellában. Az itt kapott eredmények már véglegesnek tekinthetők, erre biztosan számíthatunk a verseny során.
Ahhoz, hogy ez sokáig így legyen, kezeljük helyesen akkuinkat. Nem konkrét utasításokat írok le, inkább próbálok rávilágítani a működési mechanizmusokra. Remélem ez segítséget nyújt, hogy mindenki kialakíthassa saját módszereit, figyelembe véve konkrét berendezéseit, versenyzési stílusát és egyébb személyes szempontokat.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.26 10:53:26 
Offline
karbantartós
Avatar

Csatlakozott: 2004.01.21 12:08:13
Hozzászólások: 4361
manna apukám, abba ne hagyd! Kösziiiii!!!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.27 10:41:32 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2004.02.12 11:39:56
Hozzászólások: 493
Tartózkodási hely: Szamosszeg
Üdv!

Maximálisan egyetértek Csacsival!
Viszont van egy fenntartásom. Melyik az az üzlet, aki azt mondaná
nekem, hogy nézd öcsém, itt van 80db akksi, válogasd ki a neked
legjobban tetszőket, aztán a többit majd visszahozod.
Ekkora precizitással egy bolt sem fog válogatni a kedvemért, meg ilyen
árért.
Szóval jó hogy tudjuk hogyan érdemes ezt csinálni, de amíg nem lesz
akkuboltom, addig szegre is akaszthatom a tudásomat.

De semmiképpen ne hagyd abba, érdekelnek a további tesztek, eredmények, stb.

Gyurici


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.27 12:07:16 
Offline
RCOR Elnök
Avatar

Csatlakozott: 2004.03.28 19:44:48
Hozzászólások: 4838
Tartózkodási hely: Vác Tel: 30/9501-836
syl-KA (JakO) írta:
Kedves ecozoli!

Felajánlanánk részedre, tesztelési célra, egy doboz, a gyártótól frissen beszerzett 4500mAh-ás EP akkumulátort. Bármikor átveheted őket üzletünkben.

SYLKA team


Köszönet az önzetlen és nagylelkű felajánlásért.
Más kereskedők is példát vehetnének SYL-KA kiváló csapatától.

üdv:

F_Gyuri

_________________
KépKép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.12.02 14:31:06 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
gyurici írta:
Üdv!

Maximálisan egyetértek Csacsival!
Viszont van egy fenntartásom. Melyik az az üzlet, aki azt mondaná
nekem, hogy nézd öcsém, itt van 80db akksi, válogasd ki a neked
legjobban tetszőket, aztán a többit majd visszahozod.
Ekkora precizitással egy bolt sem fog válogatni a kedvemért, meg ilyen
árért.
Szóval jó hogy tudjuk hogyan érdemes ezt csinálni, de amíg nem lesz
akkuboltom, addig szegre is akaszthatom a tudásomat.

De semmiképpen ne hagyd abba, érdekelnek a további tesztek, eredmények, stb.
Gyurici

Köszönöm az elismerő, bíztató szavakat.
A gyakorlati válogatás lehetőségéről, költségeiről hasznos tapasztalatokkal fog szolgálni az ígért gyakorlati bemutató. Hátha túlzott az a 80 darab.
Az elméleti leírás végeztével, mivel a cikk feltételez némi alaptudást, mindenképpen ajánlanám, hogy ismételje át mindenki a következő cikket:

http://www.rcoffroad.hu/cikkek/akku.php

A következő hozzászólásban az elméleti rész vége.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.12.02 14:32:52 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
Vegyük sorra, mivel árthatunk egy akkucellának:
1. Túltöltés. A töltés során az akkuban a bevitt elektromos energia vegyi energiává alakul, mindaddig, amíg az akku kapacitása engedi. Mikor az akku megtelt, befejeződik a kémiai átalakulás, az energia hővé alakul, a cella melegedni kezd. A hőmérséklet emelkedése vonja maga után a belső ellenállás csökkenését, ennek eredménye a feszültségesés.
A túltöltés, közvetlenül nem károsítja az akkut, normál (1/10 C) árammal gyakorlatilag korlátlanul túltölthető. Nagyobb bevitt teljesítmény viszont a cellák erős melegedéséhez vezet, ami már kerülendő. Töltés alatt tehát figyeljünk a hőmérsékletre, konkrét megengedhető legmagasabb értéke függ a típustól és attól is, hogy milyen körülmények közt fogjuk kisütni az akkut. Ha a modellnek nagy a teljesítményigénye, nagy árammal kisülve az akku jobban melegszik, érdemes kisebb kezdőhőmérsékletről indítani.
A töltőáram meghatározására irányadó a következő módszer. Akkuink megengedhető legnagyobb feszültsége, töltés alatt is, 1,55 V. Az adott akku maximális töltőárama az lesz ahol, egy cellának ennyi a peak-feszültsége. Javaslom ezt az értéket ne lépjük túl, kisebb áramot természetesen lehet használni. Érdemes közvetlenül az akkun mérni a feszültséget, itt is becsaphatnak a csatlakozókon, vezetékeken fellépő feszültségesések.

2. Mélykisülés. Sokan, sokat vitatkoztak már azon, hogy milyen feszültségig kell kisütni egy akkut, hogy teljesen kisütöttnek lehessen tekinteni. Gyakorlatilag mindegy, ugyanis a kisütési görbe utolsó szakasza annyira meredek, 0,9V-tól 0-ig, hogy ennek a résznek a kapacitása elhanyagolható. Fontos azonban az időtényező, az akkunak az árt, ha hosszabb ideig 0,8-0,9 V alatti feszültségen marad. A kisütési feszültség pontos beállítása tehát nem fontos, viszont a kisütött állapot elérésekor azonnal le kell kapcsolni a terhelést.
A kisütési áramot is lehetőségeinkhez igazíthatjuk, gyakorlatban 1-5C ajánlható.
A Nimh akkuknak igen magas az önkisülési rátája. A pusholás még fokozza is ezt a hajlamot. Az akku akár néhány nap alatt mélykisülési állapotba kerülhet, az önkisülésnek köszönhetően. A gyártók is azt javasolják, hogy ne hagyjuk az akkukat állni teljesen kisütve.
Az önkisülés mértéke erősen hőmérsékletfüggő, nyári tároláshoz érdemes, akár néhány napra is, hűteni az akkukat.

3. Túlmelegedés. Magas hőmérsékleten az akku vegyi folyamatai felgyorsulnak, tehát az akku élettartama csökken. Egy bizonyos határ felett a melegedés az akku azonnali károsodását okozza.
Túlmelegedést okozhat a nagy áramú, nem időben lekapcsolt töltés.
A hőfejlődés szakaszában az akku teljesen fel van töltődve, nem érdemes tovább erőltetni a töltést, nem fogunk többet visszakapni a kisütés során. A töltés közbeni intenzív, külső hűtés azt eredményezi, hogy az akku töltésgörbéje később fordul vissza, az akku látszólag több töltést vesz fel. Ilyenkor az elektródák belső részei könnyen túlmelegedhetnek, károsodást szenvednek. A kinyerhető töltésmennyiség nem lesz nagyobb.
Kisütés során is túlmelegedhet az akku.
Nyilván minél nagyobb árammal terheljük a pakkot annál jobban melegszik, de van más tényező is ami befolyásolja a végső, legnagyobb hőfokot, pl. az induló hőmérséklet. Azt gondolhatnánk, hogy ez minél kisebb, annál kisebb lesz a végső hőfok is. Egy bizonyos határig ez igaz is, de ha az akku ennél hidegebb, a túlzottan megnövekedett belső ellenállás miatt az akku melegedése olyan erős lehet, hogy a kisütés végére akár forróbb lehet, mint a melegebben induló akku. Ha hideg az akku, ráadásul, a modell is lassú lesz. Az akkuk élettartamának meghosszabbítása érdekében, lehetőleg ne merítsük azt tovább, mint szükséges, ha a futamnak vége, álljunk meg. A felhevült akkukat a lehető leggyorsabban hűtsük le. Fontos, hogy az újabb töltés megkezdése előtt az akkucella belseje is le tudjon hűlni, ehhez erőltetett hűtéssel is kell egy-két óra.

Eddig egyetlen cella szempontjából vizsgáltuk az akkuk kezelését. A modellekben több cellából kialakított pakkot használunk, ez újabb szempontokat vet fel.
Hogy az egyes cellák külön-külön a megfelelő módon működjenek és valóban a rájuk eső részt teljesítsék a pakkban az kell, hogy a töltöttségi fokuk mindig azonos legyen. Elméletileg ez teljesül, hiszen a sorba kötött cellákon biztos, hogy egyforma áram halad át.
A gyakorlatban azonban van néhány jelenség, mely a cellákat különböző állapotba juttatja.
Ha ilyen esetben a megszokott módon vesszük használatba a pakkot, a töltés vagy kisütés folyamán egyes cellák káros szintekre kerülhetnek. Gyakori használat közben sem árt, hosszabb szünet után nagyon fontos az akkukat egy szintre hozni. Mivel a töltöttségi szint köztes értékeit lehetetlen pontosan meghatározni, a kiegyenlítést vagy cellánkénti, teljes kisütéssel, vagy normál töltéssel végezhetjük. A második módszer időigényesebb, viszont nem igényel cellánkénti hozzáférést. A tárolt akkut használatbavételkor pakként kisütni nem ajánlom, mert a különböző önkisülésű, elhangolódott cellák közül lesz, amelyik mélykisül, sőt a tovább folyó áram miatt átpolarizálódik, ami egyértelműen ártalmas.
Bevált gyakorlat, hogy gyorstöltés után, 20-30 percen keresztül normál árammal tovább töltöm az akkukat, ezzel biztosítva, hogy minden cella tele legyen. Az 1/10 C-vel történő túltöltés nem okoz kárt az akkuban.

Befejezésként annyit, hogy az itt megfogalmazott elvek saját gyakorlati tapasztalataimat foglalják össze. Bár az akkuk kezelése során igyekeztem mindent pontosan mérni és alátámasztani tesztekkel a módszereimet, az itt leírtak biztos, hogy nem az egyetlen üdvözítő megoldást képviselik. Arra bíztatok mindenkit, hogy kísérletezzen, mérjen, ellenőrizzen és inkább a saját szemének higgyen, mint a hangzatos marketing-szövegeknek.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.12.02 17:59:17 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2004.02.12 11:39:56
Hozzászólások: 493
Tartózkodási hely: Szamosszeg
ecozoli írta:
Köszönöm az elismerő, bíztató szavakat.
A gyakorlati válogatás lehetőségéről, költségeiről hasznos tapasztalatokkal fog szolgálni az ígért gyakorlati bemutató. Hátha túlzott az a 80 darab.
Az elméleti leírás végeztével, mivel a cikk feltételez némi alaptudást, mindenképpen ajánlanám, hogy ismételje át mindenki a következő cikket:

http://www.rcoffroad.hu/cikkek/akku.php

A következő hozzászólásban az elméleti rész vége.


Kiváncsian fogom olvasni a gyakorlati tesztet, és egy esetleges
összehasonlító tesztett gyári válogatásokkal is!
A belinket cikket pedig aki nálam jobban ismeri, az festi magát....én írtam! :lol:

Gyurici


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.12.02 18:30:00 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2004.02.12 11:39:56
Hozzászólások: 493
Tartózkodási hely: Szamosszeg
ecozoli írta:
Vegyük sorra, mivel árthatunk egy akkucellának:
1. Túltöltés. A töltés során az akkuban a bevitt elektromos energia vegyi energiává alakul, mindaddig, amíg az akku kapacitása ..............


Elolvastam, átgondoltam, megemésztettem.
Ismét tanultam újjat, de olyan is volt benne amivel nem értek egyet
a saját tapasztalatim alapján.
Az 1/10C árammal való túltöltés káros is lehet a tapasztalataim alapján.
Egy bizonyos szintig biztosan nem, de nem javasolnám 20-30% feletti
túltöltést, mert az akkuban kapacitás veszteség szerű károsodás jöhet létre. Nem egyszer jártam már így, bár igaz hogy inkább adóakkuknál
fordult elő. 2600-as AA akkukat töltöttem 300mA-el. A töltő nem bírta
érzékelni a delta-peak-et, valószínüleg nem is volt olyan jelentős a
feszültség esés mint a töltő gyári beállításai (Robbe Ultimate LiPO) voltak.
Ott hagytam, majd amikor hazaértem másnap, látom hogy már 3900mAh-nál
járunk. Gyanús volt a helyzet, le is kapcsoltam azonnal a töltést.
Méregettem az akkukat, de semmi gond nem volt. A következő töltéstől
kezdve viszont igen. Sajnos azóta nem megy bele max 1900 mAh, pedig
próbáltam cellánként kisütni, kiegyenlíteni stb.
Az újabb töltőknél már nem gond, mert a delta-peak-et 0,3mV/cellára
állítom, meg a maximális kapacitást is belövöm 120%-ra.

Másik dolog amivel nem értek teljesen egyet: az akkunak az árt, ha hosszabb ideig 0,8-0,9 V alatti feszültségen marad.
Saját tapasztalatom az autós Sub-C akkuknál, hogy ha használat után
egy kiegyenlítő-kisütő tálcába helyezem, és ott tartom több órát, az
jót tesz az akkunak, ha 1-2 napon belül használatba kerül.
Dinamikusabb lesz az áramleadás. A kiegyenlítő tálcában 0,6-0,7V közzé kerülnek
a cellák huzamosabb ideig.
Az összes többivel maximálisan egyetértek!
Bár hozzáteszem hogy lutaságom eredménye képpen az autós NiMH akkuim
soha nincsenek feltöltve tárolva. Legtöbbször ahogy hazahozom a legutóbbi
versenyről, úgy marad a következő versenyt megelőző 2-3 napig.
Vagyis mindegyik kisütve, kiegyenlítve, ami az autóban maradt az utolsó
futamon, az kb 3/4-ig lemerülve.
Hozzáteszem, hogy eddig még Sub-C akkum nem ment tönkre soha
az életben, pedig használtam már jó néhány sort amióta modellezek.
Lehet hogy csak szerencsém volt.

Gyurici


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.12.02 18:43:50 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2004.02.12 11:39:56
Hozzászólások: 493
Tartózkodási hely: Szamosszeg
Hozzátennék még valamit. A NiMH akkuk hajlamosak ellustúlni.
Egy annyit jelent, hogy ha hosszabb ideig nem használjuk őket, akkor
az első töltés és használat alkalmával nem képesek a maximumot nyújtani.
Ezt úgy vettem észre, hogy két verseny között eltelt kb 1 hónap.
Az akkuimat a szokásos lustasági tárolásban tettem el. :lol:
Elutaztunk a következő versenyre vasárnap kora reggel, egy akku
már az autóban út közben töltődött, hogy ha odaérünk tudjunk edzeni.
Sikerült is az edzés alatt úgy összetörni az autót, hogy alig tudtam
az első időmérőre összerakni. Az akkukat szépen egymás után töltöttem
és használtam, ahogy éppen jöttek a futamok, de valahogy nem
akart úgy menni a járgány mint szokott. Motorra gyanakodtam, ki is
vettem, meg is esztergáltam, de semmi változás. Aztán amikor az első
időmérőben használt akkupakk újra sorra került, megtáltosodott a gép
és hozta a szokott formát. Majd a végén teszteltem még egy akkut ami
az előbbiekben gyengélkedett, és az is azt tudta amit kellett.
Azóta ha van időm a verseny előtt 1-2 nappal feltöltöm és a lehető
legnagyobb árammal kisütöm őket, majd kiegyenlítem, így a versenyen
nem érhet meglepi.

Gyurici


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.12.02 19:16:00 
Offline
RC mániákus

Csatlakozott: 2006.03.05 21:02:16
Hozzászólások: 690
gyurici írta:
ecozoli írta:
Vegyük sorra, mivel árthatunk egy akkucellának:
1. Túltöltés. A töltés során az akkuban a bevitt elektromos energia vegyi energiává alakul, mindaddig, amíg az akku kapacitása ..............




Másik dolog amivel nem értek teljesen egyet: az akkunak az árt, ha hosszabb ideig 0,8-0,9 V alatti feszültségen marad.
Saját tapasztalatom az autós Sub-C akkuknál, hogy ha használat után
egy kiegyenlítő-kisütő tálcába helyezem, és ott tartom több órát, az
jót tesz az akkunak, ha 1-2 napon belül használatba kerül.
Dinamikusabb lesz az áramleadás. A kiegyenlítő tálcában 0,6-0,7V közzé kerülnek
a cellák huzamosabb ideig.

Gyurici


Szia Gyurici!

Én meg evvel nem értek egyet. Mondjuk inkább azt, hogy vannak olyan akku cellák, amiknek nem árt, ha 0,9V alá esik a feszültség huzamosabb ideig. Ilyenek pl. a GP 3700-es, GP 4300-mas akkuk. A 3300,3700-es akkuk kifejezetten szerették a 0V-ig való 20A-es cellánkénti merítést, majd a kiegyenlítő tálcázást, a 4300mas celláknak sem ártott. Azonban az új Intellect 4200-es celláknak ez kifejezetten árt. Ha megnézed a gyári versenyzőket mindenki vagy a CTX-el vagy a Lightningal merítenek 0,9V-ra beállítva a cutt-off voltage-t. Én is így merítem őket, tapasztalataim szerint ezek tökéletesek ezeknek a celláknak.
Abban teljesen igaazd van, hogy az akkuk ha sokat állnak nem lesznek olyan dinamikusak.

Hogyan hozzuk vissza az akkukat a sírból??
Biztos sokakkal előfordult már, ahogy Gyurici is említette, hogy lustaságból nem úgy tárolta őket, ahogy kell. Ez velem is előfordult, így sikerült 1 GP4300mas válogatást átküldeni a másvilágra. Sajnos mélymerült 2 cella és meg is haltak, a V mérő mind2 cellánál csak búskomoran mutatta a 0,00V-ot. Egy barátom tanácsára megpróbáltuk feléleszteni őket. Fogtunk egy fullra töltött másik 6 cellás pakkot és szépen egyesével "megszikráztattuk" a halott cellákat, majd a pakkot. Ez úgy néz ki, hogy gyakorlatilag rövidre kell zárni a cellákat, tehát a pakkra rákötünk egy vezetéket és a +-t a +-hoz a --t a - -hoz érintjük. A cella azonnal szikrázni kezd, ezért rögtön vegyük el a kábelt. Csak tizedmásodpercekre hagyjuk ott a kábelt, mert az akku extrém esetben akkár meg mis mutathatja a belsejét... Ezután rá kell mérni V mérővel. Addig "szikráztassuk" a halott cellákat, míg vissza nem jönnek a túlvilágról.
Mi miután ezt megcsináltuk a pakommal gyakorlatilag újra tudta a néveleges kapacitását.
Hangsúlyozom ez saját tapasztalat! Nagyon veszélyes! MINDENKI CSAK SAJÁT FELELŐSÉGÉRE PRÓBÁLKOZZON!

Üdv

_________________
Tamiya TA-05, DF-03, TNX, TT-01, Porsche Turbo RSR 934
Sanwa M11
06705251994


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.12.02 19:44:36 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2004.02.12 11:39:56
Hozzászólások: 493
Tartózkodási hely: Szamosszeg
Amivel én próbáltam már a kiegyenlítő tálcás több órás tárolást:
GP3300-as, GP3700, GP 4300, EP4200, és 2-3 töltés-kisütés erejéig egy
Intellect 4200-ast is. De ez utóbbiról még nincs túl sok tapasztalatom,
ráadásul most Pro12-ben használom ami egyáltalán nem nyúzza agyon
az akksikat.
Az EP4200-as sorok eszméletlen sokat kibírtak, többször előfordult hogy
benne felejtettem a 20A-es merítőben( ami nem automat ezért nem
kapcsol le) kb 40 percig, és így mélykisülést szenvedett, kivettem,
pihentettem 1 órát, beledobtam a kisütő tálcába, majd 1 óra múlva ment
a töltőre, ráadásul tavaj ősztől kezdve 2 ilyen sort használtam mostanáig.
A nyár közepén vettem hozzájuk 2 verseny erejéig 1 4300-as GP pakkot,
de el is adtam. És síma, válogatatlan cellákról beszélek. És azért az
eredmények sem voltak rosszak, összesítésben a 3. hely meglett a Stockban.
Éppen ezért maradnék jövőre a hasonlóan strapabíró akkuknál, push nélkül
de már válogatva, hogy az a pár tized volt se hiányozzon.

Hoztak hozzám 1-2 alkalommal ilyen 0,000V-os cellákat. 90%-át vissza
lehetett hozni az élők sorába. Én egyszerűen rátettem a 12V-os 20A-es
tápegységem kimenetére pár mp-ig, majd ez megismételtem 2-3-szor.
A táp leszabályzott, de ami az akksinak kellett azt pont leadta.
Sajnos a labortápom még a szüleimnél pihen a pincében, azzal azért
korrektebben lehetett ilyen aljasságokat művelni! ;)

Gyurici


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.12.02 21:47:54 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
A verseny előtti megmozgatás nekem is bevált, egyértelműen jobban teljesít az akku.
A néhányszor tízperces mélykisülés szerintem sem teszi tönkre feltétlenül az akkukat, de nem látom értelmét a kockázatnak, nem tapasztaltam, hogy így jobban teljesítene az akku.
A 0,00 V-os cellákat jó eséllyel működőképessé lehet tenni. Kevésbé kockázatos megoldás, hogy nem automata töltővel (az mindig lekapcsol, hibát jelez), 1/10C-vel töltjük, néhány perc múlva visszatér belé az élet, viszont ezek az akkuk sosem teljesítettek 100%-osan.
Amiket én használtam:
EP 4200 - jó feszültség, 4000 körüli kapacitás, igen strapabíró, jól pusholható, de ez nagyon lecsökkenti az élettartamot.
H-energy 4500 - 4400 feletti kapacitás, hosszú ideig használható, de a belső ellenállása nagy, feszültsége nagyon kicsi, versenyre (20 A felett), nem megfelelő.
IB 4200 (sima WC series, illetve LRP, Zeppin, Orion, Much More válogatás) - 4100 körüli kapacitás, jó feszültség, ideges töltési görbe, gyenge tartósság. Egy amerikai kollégánk írta róluk, hogy "menj vele egy jót és dobd el".
GP 3300-3700 - nagyon megbízható, tűrhető feszültségű, kapacitása azonban viszonylag kicsi.
E-power 4500 - Kimagasló feszültség, 4100 körüli kapacitás, tartósságáról még nincs hosszútávú tapasztalatom.
GP 3900 - versenyszempontból nincs jelentősége, nagyon kicsi a feszültsége.

Igyekszem összegyűjteni minél több típust az összehasonlításhoz, örülök, ha bárki csatlakozik újabb mintapéldányokkal.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.12.02 21:57:49 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
Kedves Gyurici!

Tisztában vagyok vele, hogy a belinkelt cikket te írtad, remélem nem baj, hogy erre hivatkoztam, nyilván nem rád gondoltam, amikor az elolvasását ajánlottam.
Úgy látom, így közösen, értékes tapasztalatokat gyűjtünk össze ebben a topicban, kösz mindenkinek, aki ehhez hozzájárul.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.12.03 21:25:28 
Offline
RCOR Elnök
Avatar

Csatlakozott: 2004.03.28 19:44:48
Hozzászólások: 4838
Tartózkodási hely: Vác Tel: 30/9501-836
Uraim!

A topicot kiemeltem.
Példa értékű, ami itt történik.

Gratulálok! eljen:

üdv:
F_Gyuri

_________________
KépKép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.12.05 17:49:19 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2004.02.12 11:39:56
Hozzászólások: 493
Tartózkodási hely: Szamosszeg
Nincs itt semmi különleges, pusztán csak tapasztalat csere.
Viszont az nagyon érdekelne, hogy hogyan is lesz nekem a jövő
nyári szezonra spéci válogatott akksim, amivel megnyerhetném az
elektromos MB Stock kategóriáját!? Vagy legalábbis az akksin
ne múljon a győzelem esélye!
Találjunk ki erre valami okosat, mert tényleg nem szeretnék 3x6 cella
miatt 60db-ot megvenni, majd bajlódni a nem megfelelőek eladásával!
Ha erre van valakinek ötlete szívesen meghalgatnám!
Ami biztosnak látszik, hogy az E-Power 4500-asa lehet a legjobb
választás a magas feszültsége miatt, a kapacitás érték nem baj ha nem
4500, stock kategóriában 5 perc után még bőven marad az akksiban.
Esetleg az East Power új 4600-asa ha kapható lesz és jól produkál, de
még erről alig tudni valamit, mert csak most kezdik árusítani.

Gyurici


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.12.05 17:58:26 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2004.02.12 11:39:56
Hozzászólások: 493
Tartózkodási hely: Szamosszeg
Esetleg mi lenne ha többen összefognánk külömböző kategeriákból és mindenkinek kijönne a neki leg megfelelőbb akkusor a sokból?

Gyurici


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.12.05 21:02:21 
Offline
Pullstarter szaggató
Avatar

Csatlakozott: 2006.12.23 21:54:35
Hozzászólások: 2
Kedves Gyurici!

Úgy érzem, van megoldás a problémádra. Mivel magam is nagy mennyiséget használok az EP 4500 aksikból, megfelelő mennyiség leválogatása után mind a ketten jól járhatnánk. Tapasztalatom szerint ezek az akkumlátorok nagyon nagy százalékban alkalmasak versenyzési célra. Válogatni igazándiból azért szükséges, hogy kapacitásuk lehető legközelebb álljanak egymáshoz. Méréseim szerint a 4500mAh névleges kapacitású akkuk tényleges kapacitása nagyjából 4000-4600mAh között szóródik. Jómagam ECO hajóval versenyzem. Nekem csak a legnagyobb kapacitású akkuk felelnek meg, mivel tükör sima vízen így is necces a hat perces futamidő. Ha jól értettem neked nem okozna gondot kicsit kisebb kapacitású pack. Természetesen minimum 4200mAh cellákból összeválogatva. Talán ez így mindkettőn számára előnyös üzlet lehetne.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.12.05 23:53:54 
Offline
Moderátor
Avatar

Csatlakozott: 2006.06.24 08:02:05
Hozzászólások: 479
Tartózkodási hely: Budapest
Én is áldásomat adom rá. Ezen ne múljon Gyurici győzelme :)
Mi tényleg fontosnak tartjuk a versenysportot, mivel mi is versenyzünk.
Üdv: SYL

_________________
http://www.sgmodell.hu
http://www.sylmax.hu


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.12.06 11:11:58 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2004.02.12 11:39:56
Hozzászólások: 493
Tartózkodási hely: Szamosszeg
Sziasztok SYL-KA-ék!

Ezer köszönet a segítségért, élni fogok vele.
Az akksikra rátérve: Nekem akár a 4000mAh körüliek is megfelelnek, a
lényeg a legmagasabb feszültségű cellákból álljon össze a pakk.
3x6 db-ra lesz majd szükségem. A részleteket megbeszéljük telefonon,
majd felhívlak benneteket. De már csak az új évben.

Mégegyszer köszönöm szépen!

Gyurici


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 86 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség