Sziasztok!
Versenyen többször megkérdezték tőlem, hogy mit csinálok a motor
mellett a kempinggázos forrasztólámpával. Gondoltam közzéteszem,
hátha másnak is hasznos lehet.
Az alapokról, amit eddig is tudtunk. Az ABC motorok a felső holtpont felé
kúposak, szűkülnek. Amikor rádobjuk a holmit a startpadra, és elkezdjük tekerni,
a dugó, a hüvely és a hajtókar is extra terhelésnek van kitéve.
(Felső holtponton (esetleg kenetlen) kemény surlód, szorulás.)
Ilyenkor érezzük, hogy motorunk keményen ellenáll a startpadnak,
illetve amíg legalább 70 fokot el nem éri a henger, csúnya, kemény hangon
szól a motor, hiszen a felső holtponton minden munkaütem során
megszorul a dugó. Viszont a tovább haladó lendkerék, keményen pofozza
az alsó és a felső csapot egyaránt.
Az Ostravai versenyen láttam számos külföldi versenyzőt, hogy a start
előtt hőlégfúval átmelegíti a motort, (és a padlólemezt is).
Így indításkor már ki van tágulva a henger, nincs extra hidegindítási
stressz, henger-kopás, hajtókarcsörgés,
illetve a három perc belemelegítéskor sem kell óvatoskodni a gázzal.
Tehát melegíteni kell valahogy, de sajnos sok pályán nincs 220 Volt.
(12Voltos megoldás meg nincs jó. Amerikai gyerekek valami 12Voltos
hajszárítóval próbáékoztak, de az sem vált be, mert nem volt elég
meleg. Én egy 12V-os hőlégfúvót vettem, de 3-4 perc alatt 50 fokot
tudott, versenykörülmények között nem használható.)
Végül a forrasztópisztoly lett a megoldás. (5eFt) Egy öngyujtó, egy csavarintás, és
máris ott van 1200 fok a láng végén. Szépen visszacsavar, minimálgázra,
kb 20 másodperc óvatos melegítés alul, felül. A henger olyan 80-120 fok,
lehet bátran indítani, pár másodperc öblögetés, pár másodperc
érzékeny gázkezelés, és meleg motorral lehet huzatni a holmit.
(És baromira hallani a hangon, hogy nincs keményen járós - vagyis extra
koptatós - rész.)
Kb ilyen:
A 21-es GRP motoromat ezzel a módszerrel indítom, amióta megvan,
és 15 liter után meglepően magas kompresszióval és szinte
zéró hajtókarzajjal bír. Az egész manőver kb 20 másodperc indítás előtt.
Akinek van kedve tökörésszen vele, nekem ennyi belefér.
Viszont!!!:
A gázégő nem játék! Ahogy elfordítod az égőt a vízszintestől,
változhat a láng mérete. Mielőtt nekiugrik valaki megolvasztani
az autót, vagy felpörzsölni a szemöldökét, óvatosan próbálja ki az
égőt egy biztonságos helyen. Utána érezni lehet, hogy hogyan lehet
a motort biztonságosan átmelegíteni, anélkül, hogy baleset legyen.
Cső!
Áron