Bemutatkozás | Hírek | Tagság | Taglista | Alapszabályzat | Versenyszabályzat | RCOR Ring Apaj | Támogatóink
MyModell | Cikkek | Leírások | Fotók | Videók | Versenyek | Rendezvények | Média ajánlat | Kapcsolat
           
Pontos idő: 2024.05.05 19:52:40

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 42 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3  Következő
Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2009.02.28 21:41:32 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2006.08.08 10:26:46
Hozzászólások: 306
Tartózkodási hely: budapest
Szeretném megosztani néhány tapasztalatom a különböző starter hátlapok szabadonfutóival kapcsolatos problémáimmal amik gondolom másnak is hasonló gondokat okoznak.
Az utóbbi időben ahogy a különböző motorjaink öregedtek időről időre azzal a problémával találkoztunk, hogy először csak meg-meg csúszik a motor indító tengelyén lévő szabadonfutó csapágy. Ami először csak néha jelentkezik majd egyszerűen lehetetlenné teszi az indítást mind roto mint berántó hátlapos motoroknál. A probléma megoldását először a szabadonfutó csapágy cserélésével próbáltuk orvosolni minthogy elég valószínűnek tűnik első olvasatra, hogy egyszerűen tönkremegy mivel ezek szinte kivétel nélkül műanyag kosaras csapágyak ( annak ellenére, hogy prémium kategóriás INA vagy TORRINGTON, SKF nem gyárt ilyet).Viszont a kívánt eredmény elmaradt merthogy nem indultak gépek. A köv. lépés a tengelyt vette górcső alá, na itt már mutatkozott némi eredmény ugyanis kiderült, hogy a 6mm-es csapágyhoz bizony nem jó a 6.00 mm-es tengely. Ugyanis a megmért nem működő gyári tengelyek rendre 6.00 mm-ek voltak. Néha még 6.01 is akadt közöttük. Ekkor egy csapágyakkal foglalkozó mérnök segített abban, hogy elárulta ezeknek a csapágyaknak mi is a méretbeli tűréshatáruk, valamint a felületi megmunkálás minőségi követelménye. Ugyanis egyes gyári tengelyek (elég széles spektrumot vizsgáltunk) sajnos új állapotukban is olyan méretre vannak illesztve, hogy a legminimálisabb 0.01-0.02 mm) megkopás után azonnal csúszik rajta a csapágy. Ekkor elkezdtünk a megadott méretek felé menni és készítettünk néhány tengelyt aminél kiderült, hogy ezeknek a csapágyaknak a határértéke 6.05- 6.07mm tengelyvastagság esetén kezd tökéletes lenni. Ekkor rendesen ráfog a tengelyre és stabilan indítható. Innentől kezdve már csak az anyagminőségen és a hőkezelésen múlik mennyire lesz mérettartó a tengely.
Tehát ezt a kicsit hosszúra sikerült iromány annak szánom akinek van lehetősége és tudása saját alkatrészek legyártására és hasonló problémával már találkozott ugyanis mint kiderült nem a csapágyak a hibásak minden esetben és a tengely kicserélése egy boltban kapható tengelyre nem jelent tartós megoldást.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009.02.28 22:02:50 
Offline
RCOR Star

Csatlakozott: 2004.01.23 12:17:08
Hozzászólások: 1728
Szia tg11!
Köszönjük ezt a rendkívül hasznos "irományt"! ;) Azt lehet tudni, hogy amiből csináltátok a tengelyt az milyen acél volt (esetleg szabványszám)?


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009.02.28 22:24:02 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.06.06 06:08:12
Hozzászólások: 333
Tartózkodási hely: Füzesgyarmat
mondjuk C35 hőkezelve -visszaeresztve? oda nem kell titán... a gyári sem lehet olyan komoly anyagból ha ennyire kopik. van egy hpi motorom ami kompi hiányos és végeztem egy "reszelő" próbát. hát láttam már keményebb anyagot is. szerinte nincs hőkezelve sem. ti tudtok keménységet mérni tg11 nem? brinel vagy rockwell vagy netalántán vickers féle eljárással. megérhetnétek mennyire "jó" anyagból van a gyári.

_________________
Carson Specter sufnituningos
AM 40,885 Mhz

full egyedi gyártású 1:5 buggy 70% készültségi fokon.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009.03.01 09:32:36 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2006.08.08 10:26:46
Hozzászólások: 306
Tartózkodási hely: budapest
Szia!

A készített tengelyek M1 és K1 acélból készültek. ÉS persze hőkezelve viszonylag egyszerű de hatékony eljárással. A következők esetleg kaphatnak vákuumkemencés eljárást ezt majd még meglátjuk. Rockwell skálán 65-ös keménységű a mostani tengely a gyárit nem mértük még mivel viszonylag friss az egész dolog.
üdv


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009.03.01 11:45:15 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.06.06 06:08:12
Hozzászólások: 333
Tartózkodási hely: Füzesgyarmat
k1? az már elég kemény. csak ha valaki nem tudná akkor ez szerszám acél . menetfúró, menetmetsző is ebből van . az hőkezelve nagyon kemény lesz .
gondolom holnap dolgozol és meg tudod mérni a gyári keménységet? ez érdekes téma.
az egyszerű és hatékony eljárás az mit takar? lánggal melegítve meggypirosra majd edző olajba mártás? a faterom is ezt szokta alkalmazni 38 év TMK tapasztalat.

_________________
Carson Specter sufnituningos
AM 40,885 Mhz

full egyedi gyártású 1:5 buggy 70% készültségi fokon.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009.03.01 14:20:18 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2006.08.08 10:26:46
Hozzászólások: 306
Tartózkodási hely: budapest
Szia!
valóban jófajta szerszámacél.az eljárás is valóban az. De ha még ez a 65-ös keménység sem elég akkor a következő már a vákuumkemencés hőkezelés lesz. Sajnos nem tudom megmérni holnap mert nem ott dolgozom ahol a műszer van. De amint lehetséges lesz megmérem.
üdv :-D


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009.03.01 21:50:06 
Offline
Nitro pancsoló

Csatlakozott: 2008.10.04 19:19:53
Hozzászólások: 181
Tartózkodási hely: Budapest
Sziasztok!
Ne haragudjatok, hogy félbe szakítom a beszélgetést de lehetséges, hogy 2 liter után a gyakorlatilag új motoron már megkopott annyira a tengely, hogy hidegen meg-meg csúszik a csapágy???
Melegen már nem csinálja (nyilván dilatál)
Olaj nem ment a tengelyre már néztem...
Üdv: Peti

_________________
MT-2 G3.0
Tamiya CR-01
Easy copter V6 luxe

Kik hajtják az autókat?
Nyomaték...


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009.03.01 22:07:00 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.06.06 06:08:12
Hozzászólások: 333
Tartózkodási hely: Füzesgyarmat
szia
semmi gond :)
nos mint ahogy tg11 is írta ha a tengely a tűrés mező alsó hatáára van készítve akkor elég hamar lekophat az a maradék 0,01-0,02 mm és akkor már szalajt. a Mi társaságunkban is akadt már olyan motor ami az első litereknél már szalajtott.


tg 11 szerintem a 65 roki már elég .. de azért kíváncsi vagyok a gyári tengely értékére.

_________________
Carson Specter sufnituningos
AM 40,885 Mhz

full egyedi gyártású 1:5 buggy 70% készültségi fokon.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009.03.01 23:01:39 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.08.09 08:22:03
Hozzászólások: 204
Peet írta:
Sziasztok!
Ne haragudjatok, hogy félbe szakítom a beszélgetést de lehetséges, hogy 2 liter után a gyakorlatilag új motoron már megkopott annyira a tengely, hogy hidegen meg-meg csúszik a csapágy???
Melegen már nem csinálja (nyilván dilatál)
Olaj nem ment a tengelyre már néztem...
Üdv: Peti

nos ha kicsit hűvösebb az idő (főleg napjainkban) akkor érdemes elő melegiteni a mocit Pl: egy hajszáritó-val vagy valami kütyüvel ami meg felelő meleg levegőt fúj és egy 2-3 perces melegités után már kéne anyit "hízni" az anyag térfogatának hogy meg fogja a csapágy-at leginkább egy ilyen új motornál .


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009.03.02 10:53:22 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2006.08.08 10:26:46
Hozzászólások: 306
Tartózkodási hely: budapest
Hi Peet: Az igaz, hogy az elején még segíthet a melegítés amíg kint hideg van de mivel sajnos a tűréshatár alsó határához illesztik a tengelyt ezért előfordulhat hogy egy ilyen új motor esetében is megcsúszik a csapágy. Nekünk is az egyik vadi új sts28 talán 2-4 litert futott eddig és már most elkezdett csúszni.
úgyhogy sok jóval nem tudlak biztatni.
A HPI motorjai ennek ellenére elég tartósnak bizonyulhatnak mert olyan az indító tengely kiképzése és csatlakozása a motor főtengelycsapjához, hogy gyakorlatilag amikor a motor beindul az inditó tengely és így a csapágy sem forog együtt a motorral hanem leáll vagy max. egy kis tehetetlenségi forgása van. És ettől elég sokáig húzzák a többi gyártmánnyal szemben.
Viszont a kyosho giga crusher gyári mocija (GX28) egy rendkívül jó megoldást használ.Ott ugyanis nincs szabadonfutó csapágy a tengelyen hanem egy csúszó gyűrű akad bele a tengelybe rakott csapba majd fordul ki belőle a motor beindulásakor és így gyakorlatilag a megcsúszás lehetetlen.
üdv


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009.03.02 11:55:44 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.08.09 08:22:03
Hozzászólások: 204
jah most jutt eszembe hogy you tube-on keringet egy video ahol az egyik pali ugy oldotta meg egy savage-nek a csapágy problémáját hogy a csapágyat le cserélte egy anya csavarra és az egyik lapnál átfurta és oda ment egy hernyócsavar imbusz fejjel amit rá szoritot a roto tengelyére és igy 100%-os lett az inditás csak itt az a bibi hogy a tengelyel együt forgot a csavar is meg a fogaskerekek is de majd később rakok fel rola vidit is feltéve ha megtalálom


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009.03.02 11:56:06 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.08.09 08:22:03
Hozzászólások: 204
jah most jutt eszembe hogy you tube-on keringet egy video ahol az egyik pali ugy oldotta meg egy savage-nek a csapágy problémáját hogy a csapágyat le cserélte egy anya csavarra és az egyik lapnál átfurta és oda ment egy hernyócsavar imbusz fejjel amit rá szoritot a roto tengelyére és igy 100%-os lett az inditás csak itt az a bibi hogy a tengelyel együt forgot a csavar is meg a fogaskerekek is de majd később rakok fel rola vidit is feltéve ha megtalálom


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009.03.02 12:41:27 
Offline
Nitro pancsoló

Csatlakozott: 2008.10.04 19:19:53
Hozzászólások: 181
Tartózkodási hely: Budapest
Sziasztok!
Köszönöm a válaszokat mindanyiotoknak!
A csapágy helyetti anyára én is gondoltam (tényleg)
A hajtókar tengelyben van egy furat, benne rugó, ami kinyom egy kis csapocskát. Ez beleakad az indító tengely belső tárcsáján kiképzett kis ferde falú furatba...
Voltaképp ez is egy szabadon futó (tg11 ere gondoltál ugye?)
Tehát ha kicserélem egy anyára a csapágyat, le van a gondom az egészről. Elméletileg...
tg11 nem lehet, hogy a hajtókartengelyen lévő csapocska elég erősen szorul az indító tengely tárcsályára, ezért megforgatja azt, és kopik a csapágy...?
(bevallom kicsit be szoktam zsírozni a csapágy tengelyét, hogy ne kopjon annyira de sokkal hidegebb motornál sem csúszott meg eddig.)
Üdv nektek: Peti

_________________
MT-2 G3.0
Tamiya CR-01
Easy copter V6 luxe

Kik hajtják az autókat?
Nyomaték...


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009.03.03 09:58:00 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2006.08.08 10:26:46
Hozzászólások: 306
Tartózkodási hely: budapest
Szia!

Igen arra a rugós stiftes kapcsolódásra gondoltam.Nem tudom pontosan mekkora forgatónyomaték hat a meghajtó tárcsára a motor indulása után mert azt még nem próbáltam.De minden esetre az új tengelyvastagság beválni látszik.
üdv


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009.03.03 10:37:51 
Offline
Nitro pancsoló

Csatlakozott: 2008.10.04 19:19:53
Hozzászólások: 181
Tartózkodási hely: Budapest
tg11 írta:
Szia!

Igen arra a rugós stiftes kapcsolódásra gondoltam.Nem tudom pontosan mekkora forgatónyomaték hat a meghajtó tárcsára a motor indulása után mert azt még nem próbáltam.De minden esetre az új tengelyvastagság beválni látszik.
üdv


Szia tg11!
Gondolom a tárcsának nyomódó stift surlódása közvetít némi forgató nyomatékot a tengelyre, de mivel gyorsan forog a főtengely biztos megtekeri azt...
Mekkora lett végül az ideális tengely átmérő? Ha publikus megosztod velem?
Asszem én is inkább csinálok egyet.
Üdv: Peti

_________________
MT-2 G3.0
Tamiya CR-01
Easy copter V6 luxe

Kik hajtják az autókat?
Nyomaték...


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009.03.03 15:32:08 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2006.08.08 10:26:46
Hozzászólások: 306
Tartózkodási hely: budapest
Szia!

persze megmondom, nem titok: ez a mostani 6.07mm és úgy néz ki beválik.De tudni kell, hogy ehhez az átmérőhöz hozzá kellett illeszteni a hátlapon lévő átmenő furatot is.
üdv


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009.03.03 22:08:06 
Offline
Nitro pancsoló

Csatlakozott: 2008.10.04 19:19:53
Hozzászólások: 181
Tartózkodási hely: Budapest
Szia!
Köszönöm a méretet! A furatot még nem tudom hogy fogom pár századdal tágítani, mert csak tizedes léptékű fúrót tudok szerezni, de majd megoldom...
A hátlapon lévő kis gumikarika tolerálja még a tengely "meghízását"?
Tulajdonképpen még jól is jön nekünk, ha fogja kicsit a tengelyt, legalább nem forog együtt a motoral...
Üdv: Peti

_________________
MT-2 G3.0
Tamiya CR-01
Easy copter V6 luxe

Kik hajtják az autókat?
Nyomaték...


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009.03.04 10:04:07 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2006.08.08 10:26:46
Hozzászólások: 306
Tartózkodási hely: budapest
Igazából a legjobb az állítható méretű dörzsár. Az O gyűrűnek nem okoz gondot a pár század milliméter.
üdv


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009.03.05 10:55:51 
Offline
Nitro pancsoló

Csatlakozott: 2008.10.04 19:19:53
Hozzászólások: 181
Tartózkodási hely: Budapest
Sziasztok!
Még egy észrevétel a témával kapcsolatban!
A berántó, start tengelyre ható fölfelé húzó erőhatás miatt az alumínium hátlap csapágyazás hijján jelentősen kikopott! A start tengely végén mérve 0,1 millimétert kotyog függőleges irányba!!!
Kicsit tovább kopik a hátlap, és az O gyűrűk áteresztik az olajat, onnantól meg a megnövelt átmérőjű tengellyel is gondok lehetnek (megcsúszik) nemhogy az eredetivel!
Viszont van egy ötletem!
Ha a start tengelyt átfúrom keresztben, és beleütök egy tűgörgőt, kapok egy kutyacsontot. Ha veszek egy hasított harangot (féltengely kihajtás)
amit befogok egy akkus fúróba, már meg is hajthatom direktben a start tengelyt akár egy roto starttal...! (MT-2 nél pont oda fér a fúró)
Így kikerülhetjük a szabadon futó csapággyal való vacakolást.
Egy oszlopos fúróval megvan az egész!
Sajnos egyre inkább meggyőződésemmé válik, hogy szándékosan építik be ezeket a hibákat! Lassan elmegy az egésztől a kedvem, mert ez szélmalomharc!
Magánvéleményem: Felháborító, hogy több tíz ezer forintért cserébe kap az ember egy csomó hibát! Persze biztosítsa be magát a gyártó, hogy fogyjon az alkatrész, de könyörgöm ne 2-3 liter után dobjam ki az egész start hátlapot! :evil:
Elnézést a dühkitörésért, de nagyon bánt a dolog...!
Üdv: Peti

_________________
MT-2 G3.0
Tamiya CR-01
Easy copter V6 luxe

Kik hajtják az autókat?
Nyomaték...


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009.03.05 11:00:12 
Offline
Nitro pancsoló

Csatlakozott: 2008.10.04 19:19:53
Hozzászólások: 181
Tartózkodási hely: Budapest
Mi a véleményetek az ötletről?
Van esetleg hátránya, sarkalatos pontja...?
Nyilván a porvédelmet meg kell oldani!
(bocsi ez kimaradt)
Üdv: Peti

_________________
MT-2 G3.0
Tamiya CR-01
Easy copter V6 luxe

Kik hajtják az autókat?
Nyomaték...


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 42 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 3 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség