Bemutatkozás | Hírek | Tagság | Taglista | Alapszabályzat | Versenyszabályzat | RCOR Ring Apaj | Támogatóink
MyModell | Cikkek | Leírások | Fotók | Videók | Versenyek | Rendezvények | Média ajánlat | Kapcsolat
           
Pontos idő: 2024.03.29 14:17:07

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 12 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Egyedi első tárcsafék Bajához
HozzászólásElküldve: 2011.01.04 00:04:34 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2007.04.20 20:25:06
Hozzászólások: 310
Tartózkodási hely: Budapest IX. Haller 40.
Nem találtam ilyen témájú topikot, így nyitottam egyet neki, hátha más is kedvet kap.

Szóval, amióta sikerült "száraz", tapadósabb felületen is futnom a géppel, kiderült, hogy az a gyári hátsó fék (azon kívül hogy a hajtásrendszert kellően terheli), nem is olyan hatásos egy komolyabb lassításkor.
Nézelődtem az ebay.com-on, és találtam többféle, kisebb-nagyobb márkájú tárcsafék szettet, mind előre, mind pedig hátulra is (természetesen kerekenkénti update! :) ) Az árak azonban nem annyira kecsegtetőek (nomeg én szeretek úgy "igazából" modellezni)...
Így hát nekiláttam, és a szakközép sulimban tanult tudásomat előszedve AutoCad-el megterveztem néhány tárcsaféket (most még csak a tárcsát). Mivel nekem a 3D sem adja meg az igazi valóságot, így az ágy alatt talált ( :lol: ) 0,5 alulemezből készítettem egy prototípust:

Várhatóan így fog kinézni (persze CNC-vel azért szebben ;) )
Ezúton keresnék CNC-s szakit aki vállaná majd a kész projekt elkészítését (természetesen fizetség ellenében).

FONTOS kérdés: (akinek van eredetie) mekkora a tárcsa legnagyobb átmérője és vastagsága? Nekem most 60mm és 1,5mm

Kép
Kép
Kép

Itt pedig a tervezőasztalon:
Kép

A nyergek elkészítése még várat magára, az nagyobb falat lesz...

Addig is jó modellesét mindenkinek (és utólag B.U.É.K.), remélem lesznek még, akik kedvet kapnak ehhez!

Folyt. köv.!

_________________
-HPI SAVAGE XL SH28 motorral
-GS Vision drifter
-TowerPro MG996R szervók
-Futaba 2PL AM 40mHz
Tel: 0670 604 3736


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011.01.04 10:45:45 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2009.02.14 20:11:21
Hozzászólások: 264
Szia!
Szerinted az aluminium az nem lessz puha tárcsa féknek?
Mert szerintem a komolyabb lassításoknál meg van az esély arra hogy annyira felmelegszik hogy deformálódni fog...
Ha nem hát akk elnézést... Ez csak elmélet!
Üdv.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011.01.04 17:22:09 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2007.04.20 20:25:06
Hozzászólások: 310
Tartózkodási hely: Budapest IX. Haller 40.
Lacko hyper 7 írta:
Szia!
Szerinted az aluminium az nem lessz puha tárcsa féknek?
Mert szerintem a komolyabb lassításoknál meg van az esély arra hogy annyira felmelegszik hogy deformálódni fog...
Ha nem hát akk elnézést... Ez csak elmélet!
Üdv.

Igaz, meglehetősen félreérthetően írtam.
Prototípus helyett inkább csak egy "próbaalkatrész" ez, hogy lássam (lássátok), miként fog a valóságban kinézni.

_________________
-HPI SAVAGE XL SH28 motorral
-GS Vision drifter
-TowerPro MG996R szervók
-Futaba 2PL AM 40mHz
Tel: 0670 604 3736


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: baja első tárcsafék
HozzászólásElküldve: 2011.01.04 18:40:11 
Offline
Egyhelyben pöfögõ

Csatlakozott: 2010.08.09 18:08:25
Hozzászólások: 53
Szia Lenhardt!

Nekem van Baja 5t-re eredeti tárcsafékem, átmérő 68mm, vastagsága 1,7mm.


Üdv, Jani


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: baja első tárcsafék
HozzászólásElküldve: 2011.01.04 19:01:08 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2007.04.20 20:25:06
Hozzászólások: 310
Tartózkodási hely: Budapest IX. Haller 40.
szjani írta:
Nekem van Baja 5t-re eredeti tárcsafékem, átmérő 68mm, vastagsága 1,7mm.

Kösz szépen! Módosítom a méreteket. ;)

_________________
-HPI SAVAGE XL SH28 motorral
-GS Vision drifter
-TowerPro MG996R szervók
-Futaba 2PL AM 40mHz
Tel: 0670 604 3736


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011.01.04 20:45:59 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2007.04.20 20:25:06
Hozzászólások: 310
Tartózkodási hely: Budapest IX. Haller 40.
Készítettem újabb terveket amik már bonyolultabbak, de ezek a kolléga által írt méretekkel rendelkeznek:

Kép

_________________
-HPI SAVAGE XL SH28 motorral
-GS Vision drifter
-TowerPro MG996R szervók
-Futaba 2PL AM 40mHz
Tel: 0670 604 3736


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011.01.06 22:51:58 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2007.04.20 20:25:06
Hozzászólások: 310
Tartózkodási hely: Budapest IX. Haller 40.
Szerintem ez lesz a végleges. Ti mit gondoltok?

Kép

Várok mindennemű kritikát, ötletet... :) Az anyag még nem biztos, hogy Carbon lesz. Gondolkoztam hagyományos acélból, üvegszálból illetve márványból/gránitból is vannak elképzelések. (bár az utóbbiak a terhelhetőségéban nem vagyok biztos...)

_________________
-HPI SAVAGE XL SH28 motorral
-GS Vision drifter
-TowerPro MG996R szervók
-Futaba 2PL AM 40mHz
Tel: 0670 604 3736


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: baja első tárcsafék
HozzászólásElküldve: 2011.01.07 10:56:47 
Offline
Egyhelyben pöfögõ

Csatlakozott: 2010.08.09 18:08:25
Hozzászólások: 53
Szia!

Szerintem nagyon tuti. A carbon jó választás lenne az anyagának.

Üdv, Jani


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011.01.07 20:17:36 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2006.03.09 10:32:30
Hozzászólások: 252
Tartózkodási hely: Pécs
"Kővel" ne is próbálkozz. Megmunkálása ebben a méretben elég macerás lenne és szerintem az első nagyobb fékezésnél darabokra törne. A tárcsa hatszögletű belső kiképzése amúgy is feszültséget hoz létre az anyagban, amit a fékezéskor a benne lévő hatszög nem kis erővel szét is akar feszíteni. Ütés, karcolás törést okoz. Valószínű a súrlódásból adódó hő hatására (a márvány jó a gránit rossz hővezető a kövek világában) üveg módjára szintén törne a tárcsa.
A kerámia tárcsafék és fékpofa sem egy darabból van, hanem kerámiadarabkák és hőálló kötőanyag keveréke.

Üveg vagy karbonszálas tárcsa. Ez már jó megközelítés. Mindkettő könnyű jól megmunkálható és strapabíró anyag, jól fog a fém féktárcsákon. Az üvegszál sokkal olcsóbb és szerintem semmivel sem rosszabb, mint a karbon. Hátrányként viszont megemlíthető, hogy a hagyományos műgyanták 70C° felett már eléggé meglágyulnak, így nagy igénybevételnél előfordulhat, hogy a felhevült tárcsa deformálódik. A belső hatszög kiképzés laza illesztés esetén elég hamar ki fog verődni és a tárcsa át fog ugrani a hatszögön.

Acél. Szerintem erről nem kell különösebben semmit mondani, régóta bevált anyag, viszont ehhez a fékpofáknak más anyagúnak kell lennie, mert a fém a fémen fékezés szempontjából nem igazán jó párosítás.

_________________
sala
http://rcoffroad.pecsielet.hu/


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011.01.07 20:25:26 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2007.04.20 20:25:06
Hozzászólások: 310
Tartózkodási hely: Budapest IX. Haller 40.
sala írta:
"Kővel" ne is próbálkozz. Megmunkálása ebben a méretben elég macerás lenne és szerintem az első nagyobb fékezésnél darabokra törne...

Köszi a kimerítőelemzést, tanácsokat. Kőzetanyag kilőve, marad a carbon ill üvegszál, nameg a fém. :)
A 6szög illesztése 0.1 mm lenne, szerintem ez már elég, hogy ne kelljen felhelyezéskor "komoly szerszám".
További tanácsokat várok kivitelezés előtt! ;)

_________________
-HPI SAVAGE XL SH28 motorral
-GS Vision drifter
-TowerPro MG996R szervók
-Futaba 2PL AM 40mHz
Tel: 0670 604 3736


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011.01.08 21:51:01 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2007.04.20 20:25:06
Hozzászólások: 310
Tartózkodási hely: Budapest IX. Haller 40.
A projekt folyamatosan közeledik a megmunkáló szerszámok felé! :)

Idáig vagyok meg:
Kép

Fékbetét anyagokat tanácsolhattok; carbon, acél és üvegszál tárcsák vannak tervben. Melyikhez mit kellene párosítani?

_________________
-HPI SAVAGE XL SH28 motorral
-GS Vision drifter
-TowerPro MG996R szervók
-Futaba 2PL AM 40mHz
Tel: 0670 604 3736


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011.01.08 23:49:45 
Offline
Nitro pancsoló

Csatlakozott: 2008.10.04 19:19:53
Hozzászólások: 181
Tartózkodási hely: Budapest
Szia lenhardt07!

Sok modellben láttam az üvegszál (mint a nyák lap), acél párosítást mind tárcsának, mind betétnek. Az acél a kopó felület.
Az én autómon (1:10) üvegszálas a tárcsa, és acél a betét. Próbaképp csináltam nyákból betétet, és brutális lett. Annyira harapott a fék, hogy alig lehetett beállítani a fékerőt, fel is adtam, mert csak széttépi a hajtást.
Ahogy olvastam 1,7mm körüli tárcsa vastagság kell neked, amit az átlag nyák lemezek tudnak is.(Sylkánál láttam 4-5mm-eset is)
Jól bírja a mechanikai igénybevételt, a hőt, és jól megmunkálható.
Én a nyák lemezre voksolnék mint tárcsa, és acél lemez betétnek...
Jó tervezgetést!!!
Üdv:
Peti

_________________
MT-2 G3.0
Tamiya CR-01
Easy copter V6 luxe

Kik hajtják az autókat?
Nyomaték...


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 12 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség