Bemutatkozás | Hírek | Tagság | Taglista | Alapszabályzat | Versenyszabályzat | RCOR Ring Apaj | Támogatóink
MyModell | Cikkek | Leírások | Fotók | Videók | Versenyek | Rendezvények | Média ajánlat | Kapcsolat
           
Pontos idő: 2024.03.28 20:55:24

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 12 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: MONSTER vezetéstechnika
HozzászólásElküldve: 2006.03.07 13:47:06 
Offline
RC mániákus
Avatar

Csatlakozott: 2005.01.16 18:12:58
Hozzászólások: 641
Tartózkodási hely: Bp xv.ker +3620 575 23 61
hogyan versenyezzünk MONSTER autóval



Nagyon sok embertől hallottam vissza, hogy zavaró, hogy autója
mindig felborul!Ez részben igaz, a MONSTER autók labilisak,
borulékonyak!

Én nem vagyok profi versenyző, nem rendelkezem kiváló versenyzési
tudással! A saját tapasztalataimat, észrevételeimet szeretném meg-
osztani, és segitséget nyujtani, a kezdő pilotáknak!
Első sorban vezetéstechnikai, és nem műszaki beállitásokról sze-
retnék beszélni!

Amire a MONSTER autók esetében is törekedni kell, hogy a leg-
optimálisabb iven autózzunk! Nem térnék ki, az optimális ivekre,
mert erről elég sok rajzot képet lehet találni a fórumon belül!

Előszőr is ami a legfontosabb a

:!: FÉKEZÉS:

Nagy sebességgel halad autónk, célegyenes végén éles kanyar,
mit tegyek? A válasz egyszerű, fékezz, kanyarodj!A valóságban
kivitelezni már nehezebb. Más tipusú autókkal még működhet ez a
technika,a kis hasmagasság, alacsony súlypont stb... miatt!

Amire nagy figyelmet kell forditani fékezésnél, a következő!
nem szabad állóra blokkolni a kerekeket, mert mivel mind a négy
kerék egyformán fékeződik, az autó elvesziti a stabilitását, (kitör)
Mit is jelent ez KITÖR? Gyakorlatilag a hátsó kerék megelőzi az
elsőt. :lol: Törekedni kell arra, hogy lehetőleg olyan legyen a fékezés
ereje, amikor fékeződik az autó, de még nem állnak meg a kerekek.
(az ABS rendszer nem jó megoldás, de erről majd késöbb)

A megcsúszás nélküli erős fékezést úgy gyakorolhatjuk,hogy
aszfaltozott útszakaszt homokkal felszórjuk a féktávon,célszerű már
meglévő
poros útszakaszt választani! Nagy sebességgel haladva minél rövidebb
távon megállitani az autót, megcsúszás nélkül, lehetőleg a féktávnál
álljunk, de ne a végén!
minél közelebb vagyunk az autóhoz, annál
jobban látjuk a kerekek forgását, és az autó viselkedését!
Megoldás lehet még,a vizes aszfalt is, és a gyakorláshoz célszerű
minél csúszósabb keményebb összetételű gumit választani
Előfordul olyan is, hogy valaki vissza állitja, a fékek hatásfokát,
ami azt jelenti, hogy gyakorlatilag, még csúszós, sóderes talajon sem
lehet az autót blokkoló kerékkel fékezni! Ez nem jó megoldás, a fé-
keknek mindig 100%-osnak kell lennie ( de, hogy ez miért is számit
igazán arról majd késöbb!)

Tehát megtanúltuk nagy sebességről lefékezni az autót biztonságosan,
de még be is kell kanyarodnunk!


:!: NAGY IVŰ GYORS KANYAR

Tudnunk kell, hogy bizonyos sebesség fölött, kanyarban,
az autó sodródik. Ami a pályáról való lesodródást kicsúszást jelenti!
MONSTER autók esetében a sodródásra szükség van, de lehetőleg a
pálya határain belűl maradjunk!

Ne keverjük össze ezt a fajta sodródást a hátsó kerék kitörésével járó
sodródással (brótszájdal) Nem ugyanaz! Itt csak az első kerekek
sodródnak oldal irányban, a hátsó kerék nem csúszik meg!
mit tegyün, ha a az autó tulságosan is sodródik?

Két megoldás is van: 1 finom fékezés, az autó kereke nem blokkolhat
nagy töbségben már az is elég ha visszavesszük
a gázt. Az autó lassan, de lassúl, a sodródás
csökken (ez az egyszerűbb megoldás)




2 (csak csúszós pálya, ill túlméretes erős moto-
rok esetében!!!!)


Erős gázadással, ugynevezett erőcsúsztatásba kényszeriteni az autót
(brotszájd) amikor is a hátsó kerék kitör a kanyarnak ellentétes
irányban, és az autó elejét a kanyar irányába tolja! A MONSTER autók
hajlamosak erős gázadásnál kétkerékre állni Ezért célszerü elöször
az 1-es verziót begyakorolni!
(Az erőcsusztatást, célszerű kis ivű kanyarokban használni)

Másik nagyon lényeges probléma, hogy az autó kereke kanyarban való
sodródásnál megtapad (útegyenletlenség) és borúl!

Ennek a hibának a kiküszöbölése érdekében, tisztában kell lennünk,
azzal a ténnyel, hogy a forgó kerék kevésbé akad meg Persze ha nagy
a kátyu, akkor mindegy!

Tehát nagy ivű kanyarokban sodródni minél gyorsabban forgó kerékkel
célszerű!

De, hogyan forduljunk gyorsan forgó kerékkel, miközben lassitanunk
kell a pályán maradáshoz? A MEGOLDÁS A KÖVETKEZŐ:

Még ha lassabb kanyarodásnak tűnik is:
A fordulási sebességhez képest picit lassabban kell belemenni a
kanyarba, és a kanyarodás megkezdésével egyidejüleg gyorsitani,
igy elérjük, hogy gyorsan forgó kerékkel kanyarodjunk!


:!: SZÜK IVŰ KANYAROK, VISZAFORDITÓK, (SIKÁN)


Azt tudjuk, hogy a MONSTER autóknak nagy a forduló köre, Buggy-hoz
képest KB: 1,5-ese, ezért nehéz, illetve nem lehet vele hagyományos
értelemben fordulni, optimális iven! mert az autó a nagy forduló köre
miatt letér az ideális ivről, ami nagy időveszteséggel jár!
Ezt még fokozza, csuszós pályán, a sodródás, ami az első kerekek
oldalirányu csúszásával jár! növelve a fordulókört!

Megoldás: a rally autókhoz hasonlóan, csusztatni az autó hátulját
(brotszájdolni)

Gyakorlás: A sebességtől, és talajszerkezettől függően,
kb: 0,5 méterrel, a akanyar előtt satu fékezés és
(sok esetben elég csak egy pillanatrabelefékezni) a kanyar irányába
való kormányzás, majd amikor az autó keresztbe állt, ellenkormányozni
és gázadással szabályozni a csuszást!

A DRIFT-eléssel ellentétben, nem az a cél, hogy minél többet, és
látványosabban csuszon az autó, hanem az optimálisabb ivü kanyarodás
elérése! Sok esetben az is elég, ha az autó hátuja pár centit
csuszik kanyarodás közben!

A technika gyakorlása, a már emlitett homokos azfalton a legegyszerübb


lassu, közepes sebességgel haladva egyenesen, és az elözőleg ki-
helyezett bója elött a már emlitett módon csusztatva kanyarodni!
A technika akkor tökéletes, ha az autó elején képzeletben elhelyezett
lámpák, végig a bóját világitják meg, miközben az autó hátulja
félkörivben csúszik a boja körül!

Ahoz, hogy az autó kerekeit állóra fékezzük, szükséges a jól
beállitott fék, ami a kerekeket állóra tudja fékezni!
azért nem jó az ABS rendszer, mert megakadályozza ezt!


Nagyon fontos a megfelelő gumitipus megválasztása is,
mert a tulságosan tapadós puha gumi nem csúszik meg, ami az autó
borulását eredményezi.

Nem térnék ki a gumitipusokra, mert az már technikai dolog, De pl:
az a gumitipus, ami száraz időben, poros talajon megfelel egy adott
pályára, nem biztos, hogy beválik PL: eső, vagy fel locsolás után
nyirkos tapadós talajon! ITT ne nagy eső utáni sártengerré vál-
toztatott pályára gondoljunk, hanem amikor a viz leköti a port!
KB:2-szer tapadósabb lesz a talaj!


A MONSTER autó, vagy megcsuszik kanyarban, vagy felborul!
mindenki eldöntheti melyik a jobb!



:!: UGRATÓK LEKÜZDÉSE!


Elöször is azzal kezdeném, hogy a MONSTER autók a nagy kerekek,
nagy sulyuk miatt törékenyebbek, más autókhoz képest
(ezzel nem mindenki ért egyet)

De mig pl: egy buggy 10-15 rossz leérkezés miatt 1-szer sérül
addig egy MONSTER 3-4-szer

Tehát, akinek a pénztárcája véges, az célszerű, ha nem ugrik egyből
a mély vizbe!

Azt tudjuk, hogy lehet szabályozni az autó vizszintes dőlésszögét
ugratás közben, a gáz, fék adagolásával! Nem is annyira bonyolult
Levegőben: ha az orra sülyed, gázt adok, ha emelkedik, fékezek!
Kivitelezni, már nehezebb! Mert a nagy kerekeknek nagy a lendületük,
és az autó hirtelen reagál! Nem szabad erőteljesen fékezni, és
gázt adni. inkább csak megmutatjuk neki!

Gyakori hiba, hogy az autó órra emelkedik, és a pilóta erőteljesen
belefékez, hogy kivédje a hanyattesést, ebben az esetben az autó
orral fog a földbe csapodni!
Tehát nagyon lassan ovatósan kezeljük a kart!

GYAKORLÁS: célszerű RC pályán, kimondottan erre a célra létrehozott
ugratókon gyakorolni! figyelembe kell venni, hogy minden ugratónak
más az ive, tehát egy begyakorolt technika, egy hasonló ugratón nem
biztos, hogy beválik!

Célszerű először csak átmenni az ugratón lassan, majd kicsit gyorsabb
sebességgel újból, az autó éppen csak elemelkedjen a talajtól, és
figyelni az autó mozgását!


Ami lényeges még: ugyanazon az ugratón elugratva, gyorsabb,
vagy lassabb
sebességgel, illetve gáz nélkül, vagy stabil gázzal is máshogy ugrik
el az autó!

De mindenképpen segitség lehet, ha egyenletes stabil gázzal,
nem túl gyorsan megyünk neki az ugratónak,és az ugrató elött
leveszük a gázt, és hagyjuk elugrani az autót magától!
Lényeg még, hogy az autóban nagy sebességü ugratásnál
maradjon erőtartalék, mert ha ful gázzal ugrunk el,
és az orra sülyedni kezd, nem lesz erőtartalék a gázadáshoz!


:!: CÉLEGYENES:

Még egy pár sort, a hosszú egyenes szakaszokrol,
A NONSTER autók a magas épitésük miatt, hajlamosak nagy sebesség
mellett elvesziteni a stabilitásukat!

Az-az egyenletlenség amin közepes sebességgel még átmegy az autó
stabilan, nagyobb sebességgel már elveszitheti a stabilitását!
Ugyanakkor az egyenes szakaszokat, mindig kanyar követi,és nagy
sebességről hosszabbá válik a fékút is! ezt bele kell kalkulálni!


:!: STABILITÁS:

bár ez inkább technikai kérdés,
sokan azt gondolják, hogy a gyárihoz képest bekeményitett teeszkóp
(sürű olaj) ledrótozott telók stb, javitják a stabilitást,
pedig pont az ellenkezőjét teszik! az autó nem fogja elnyelni az
egyenletlenségeket, és a stabilitás romlik!

ne felejtsük el, hogy a pálya felszine folyamatosan változik,
verseny közben is, A jó minőségü talaj egy versenynap végére
gidres-gödrös lesz, ami szintén boruláshoz vezet.
Célszerű bejárni a pályát futamok között is, és kerülni
a gödröket!

:!: BORULÁS:

A verseny közbeni borulás, rengeteg időveszteséggel jár!
Amig valaki 3-4-szer borul körönként, van mit gyakorolnia!
az optimális borulások száma a 0. De a 3-4 körönkénti
1 borulás, már elfogadhatobb!

Sokan értek már el jó eredményt, lassubb, stabilabb vezetési
technikával, kevés borulással!


Ne felejtsük el, hogy a pályán eltöltött időt, csak
pályán eltöltött idővel lehet potolni!


Remélem sok MONSTEResnek tudtam segiteni!

_________________
Olyan sokoldalú vagyok, hogy az már szinte gömb!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006.03.07 15:06:25 
Offline
RCOR Elnök
Avatar

Csatlakozott: 2004.03.28 19:44:48
Hozzászólások: 4838
Tartózkodási hely: Vác Tel: 30/9501-836
eljen: Köszönet és gratuláció a remek irásért! eljen:
F_Gyuri

_________________
KépKép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006.03.07 15:14:03 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2006.02.01 04:17:47
Hozzászólások: 245
Tartózkodási hely: Budapest
eljen: Detto! Már ki is nyomtattam és tanulom szorgalmasan az alakítástechnika ZHm mellett/helyett muhaha. Köszi Dobby!

üdv.: Csabi


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006.03.07 15:32:42 
Offline
Nitro pancsoló
Avatar

Csatlakozott: 2005.11.22 18:34:43
Hozzászólások: 185
Tartózkodási hely: Veresegyház,Erdökertes
F_Gyuri írta:
eljen: Köszönet és gratuláció a remek irásért! eljen:
F_Gyuri


Csatlakozom,lehet tanulni!!! :lol: :bizonyitek


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006.03.07 16:30:28 
Offline
Nitro pancsoló
Avatar

Csatlakozott: 2005.10.26 09:55:17
Hozzászólások: 137
Tartózkodási hely: Veresegyház
Köszönjük! Nagyon hasznos kis olvasmány.

_________________
Raptor 50v2


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006.03.07 23:10:36 
Offline
RC mániákus

Csatlakozott: 2005.01.05 21:57:55
Hozzászólások: 523
Tartózkodási hely: Győr
Én is csatlakoznék az elismerő szavakhoz. Örülök hogy Te is segíted a monsteres csapatot a fejlődésben.
Hosszú a tél mi?
Egy gondolat az ugratáshoz. Én általában gáz nélkül lendületből megyek rá az ugratóra, mert olyankor az autó szinte mindíg az orrát ejeti le. Ez azért jó mert csak arra kell készülnöm hogy gázt húzzak a pontos leérkezéshez ha szükséges. Ha a levegőben kellene eldöntenem, hogy gáz vagy fék, az az idő rövidsége miatt nem is lenne olyan egyszerű! Én redszeresen elrontom ha gázzal futok rá az ugratóra.
Nagyon jó példa erre hogy Mitók barátom élete első off-road versenyén (B.fenyves)a 2 hetes autójával minden körben felbotult az ugrató után. A középdöntőben volt szerencsém meházni neki, és végignézni mind a 18 borulását a 20 kör alatt. Minden körben máshogy ment neki az ugratónak de valahogy sehogy sem akart sikerülni a talpra érkezés. A döntő elött megbeszéltük melyik bólyáig húzza, és utána csak elndületből megy rá. Aztán ha szükséges korrigáll a gázzal. Az eredményt nem szívesen írom le aki ott volt tudja, ;) 1 kört rámvert és egyet sem borult az ugratónál.

Szerintem aki bizonytalan az ugratással kezdheit lendületből.

Dobby remélem nem csak elméleti szakember lettél:twisted:
Ügyi voltál

Thief

_________________
TESCO


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006.03.08 08:48:58 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2005.02.02 23:14:15
Hozzászólások: 452
Tartózkodási hely: Paks
Gratula Dobby! eljen: eljen: eljen: eljen:

_________________
Xray T2
Xray M18

Sanwa M8 - 40.975, 40.665, 40.695


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006.03.08 08:50:20 
Offline
RCOR Star
Avatar

Csatlakozott: 2004.01.20 18:40:49
Hozzászólások: 6790
Köszi a remek leírást Dobby! Hamarosan kikerül a cikkek közé is, ahogy megbeszéltük!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: MONSTER vezetéstechnika
HozzászólásElküldve: 2006.03.08 23:34:27 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2004.03.27 19:57:07
Hozzászólások: 212
Sziasztok!

Félre ne értsétek nem beleokoskodni akarok, de szerintem a szűk ívű kanyarodás leghatásosabb módja még Szörny :-) modellek esetében sem ez. Az ok pediglen, hogy mire az ember meglátja, felfogja, átgondolja, lereagálja az esetet az több, mint az "optimális csúszásban eltöltött idő". Az a kerék amelyik megcsúszik tapadást veszít, ami súlyos időveszteség általában (csúszás+visszaállás).

Nagy autóknál ez azért teljesen más, mert ott a pilóta egy egységet képezve él együtt a versenyautóval. Elég csak megnézni egy F-1-es belső kamerafelvételt, ahol pl. egy Parabolica kanyarban a pilóta kb. 26x korrigál bele az ívbe. Pedig kívülről látszólag "mozdulatlan" az autó. Ez modellel majdnem lehetetlen.

Majdnem, mert pl. offroad pilótáknál is van olyan pilóta akinek a setupját feltéve 10000-ből 10000 ember körbe sem talál vele a pályán, de ő azért elpicsázza vele fél Europát... :lol: keresztbe-hosszába...

Egyébként k jó a cikk, sokat segít az újoncoknak ;) :!:

_________________
TEAM LOSI RACING 8ight 2.0 EU
RB CONCEPT Engines
AKA Tires
PRO-LINE Tires & Accessories
SANWA Radio & Servos


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.09.14 16:33:23 
Offline
Pullstarter szaggató

Csatlakozott: 2007.09.14 16:30:39
Hozzászólások: 1
Hello. Azt akarom kérdezni hogy hogyan lehet ugy elindulni a monsterekkel hogy felemelje az elsö kerekeit gyoritáskor. Én azt halottam hogy lekell fékezni kis sebességnél szinte állóra a kocsit és rögtön full gázt tolni neki. Ez müködik?


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: MONSTER vezetéstechnika
HozzászólásElküldve: 2007.09.14 17:32:38 
Offline
Egyhelyben pöfögõ

Csatlakozott: 2007.01.23 11:02:45
Hozzászólások: 57
Tartózkodási hely: Érd
http://www.rcoffroad.hu/cikkek/monster.php (Bocs, Godzilla voltam... így helytakarékosabb)

én se vagyok versenyzö de könyen megoldottam a gyors kanyarvételt.anyit tettem csak hogy megszereztem a legszéleseb kerekeket amivel az autot még szándékosan se tudom felboritani.de lehet hogy ez nem ide tartozott.na mindegy mindenkinek jo szorakozást

_________________
kyosho alpha3
savage X


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008.09.06 21:16:25 
Offline
Egyhelyben pöfögõ
Avatar

Csatlakozott: 2008.06.18 07:05:16
Hozzászólások: 50
Tartózkodási hely: Salgótarján
Köszi a leírást!
Én ma vettem meg életem első mosterét, sokat fog segíteni eme cikk!

_________________
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 12 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 3 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség