hogyan versenyezzünk MONSTER autóval
Nagyon sok embertől hallottam vissza, hogy zavaró, hogy autója
mindig felborul!Ez részben igaz, a MONSTER autók labilisak,
borulékonyak!
Én nem vagyok profi versenyző, nem rendelkezem kiváló versenyzési
tudással! A saját tapasztalataimat, észrevételeimet szeretném meg-
osztani, és segitséget nyujtani, a kezdő pilotáknak!
Első sorban vezetéstechnikai, és nem műszaki beállitásokról sze-
retnék beszélni!
Amire a MONSTER autók esetében is törekedni kell, hogy a leg-
optimálisabb iven autózzunk! Nem térnék ki, az optimális ivekre,
mert erről elég sok rajzot képet lehet találni a fórumon belül!
Előszőr is ami a legfontosabb a
FÉKEZÉS:
Nagy sebességgel halad autónk, célegyenes végén éles kanyar,
mit tegyek? A válasz egyszerű, fékezz, kanyarodj!A valóságban
kivitelezni már nehezebb. Más tipusú autókkal még működhet ez a
technika,a kis hasmagasság, alacsony súlypont stb... miatt!
Amire nagy figyelmet kell forditani fékezésnél, a következő!
nem szabad állóra blokkolni a kerekeket, mert mivel mind a négy
kerék egyformán fékeződik, az autó elvesziti a stabilitását, (kitör)
Mit is jelent ez KITÖR? Gyakorlatilag a hátsó kerék megelőzi az
elsőt.
Törekedni kell arra, hogy lehetőleg olyan legyen a fékezés
ereje, amikor fékeződik az autó, de még nem állnak meg a kerekek.
(az ABS rendszer nem jó megoldás, de erről majd késöbb)
A megcsúszás nélküli erős fékezést úgy gyakorolhatjuk,hogy
aszfaltozott útszakaszt homokkal felszórjuk a féktávon,célszerű már
meglévő
poros útszakaszt választani! Nagy sebességgel haladva minél rövidebb
távon megállitani az autót, megcsúszás nélkül, lehetőleg a féktávnál
álljunk, de ne a végén!
minél közelebb vagyunk az autóhoz, annál
jobban látjuk a kerekek forgását, és az autó viselkedését!
Megoldás lehet még,a vizes aszfalt is, és a gyakorláshoz célszerű
minél csúszósabb keményebb összetételű gumit választani
Előfordul olyan is, hogy valaki vissza állitja, a fékek hatásfokát,
ami azt jelenti, hogy gyakorlatilag, még csúszós, sóderes talajon sem
lehet az autót blokkoló kerékkel fékezni! Ez nem jó megoldás, a fé-
keknek mindig 100%-osnak kell lennie ( de, hogy ez miért is számit
igazán arról majd késöbb!)
Tehát megtanúltuk nagy sebességről lefékezni az autót biztonságosan,
de még be is kell kanyarodnunk!
NAGY IVŰ GYORS KANYAR
Tudnunk kell, hogy bizonyos sebesség fölött, kanyarban,
az autó sodródik. Ami a pályáról való lesodródást kicsúszást jelenti!
MONSTER autók esetében a sodródásra szükség van, de lehetőleg a
pálya határain belűl maradjunk!
Ne keverjük össze ezt a fajta sodródást a hátsó kerék kitörésével járó
sodródással (brótszájdal) Nem ugyanaz! Itt csak az első kerekek
sodródnak oldal irányban, a hátsó kerék nem csúszik meg!
mit tegyün, ha a az autó tulságosan is sodródik?
Két megoldás is van: 1 finom fékezés, az autó kereke nem blokkolhat
nagy töbségben már az is elég ha visszavesszük
a gázt. Az autó lassan, de lassúl, a sodródás
csökken (ez az egyszerűbb megoldás)
2 (csak csúszós pálya, ill túlméretes erős moto-
rok esetében!!!!)
Erős gázadással, ugynevezett erőcsúsztatásba kényszeriteni az autót
(brotszájd) amikor is a hátsó kerék kitör a kanyarnak ellentétes
irányban, és az autó elejét a kanyar irányába tolja! A MONSTER autók
hajlamosak erős gázadásnál kétkerékre állni Ezért célszerü elöször
az 1-es verziót begyakorolni!
(Az erőcsusztatást, célszerű kis ivű kanyarokban használni)
Másik nagyon lényeges probléma, hogy az autó kereke kanyarban való
sodródásnál megtapad (útegyenletlenség) és borúl!
Ennek a hibának a kiküszöbölése érdekében, tisztában kell lennünk,
azzal a ténnyel, hogy a forgó kerék kevésbé akad meg Persze ha nagy
a kátyu, akkor mindegy!
Tehát nagy ivű kanyarokban sodródni minél gyorsabban forgó kerékkel
célszerű!
De, hogyan forduljunk gyorsan forgó kerékkel, miközben lassitanunk
kell a pályán maradáshoz? A MEGOLDÁS A KÖVETKEZŐ:
Még ha lassabb kanyarodásnak tűnik is:
A fordulási sebességhez képest picit lassabban kell belemenni a
kanyarba, és a kanyarodás megkezdésével egyidejüleg gyorsitani,
igy elérjük, hogy gyorsan forgó kerékkel kanyarodjunk!
SZÜK IVŰ KANYAROK, VISZAFORDITÓK, (SIKÁN)
Azt tudjuk, hogy a MONSTER autóknak nagy a forduló köre, Buggy-hoz
képest KB: 1,5-ese, ezért nehéz, illetve nem lehet vele hagyományos
értelemben fordulni, optimális iven! mert az autó a nagy forduló köre
miatt letér az ideális ivről, ami nagy időveszteséggel jár!
Ezt még fokozza, csuszós pályán, a sodródás, ami az első kerekek
oldalirányu csúszásával jár! növelve a fordulókört!
Megoldás: a rally autókhoz hasonlóan, csusztatni az autó hátulját
(brotszájdolni)
Gyakorlás: A sebességtől, és talajszerkezettől függően,
kb: 0,5 méterrel, a akanyar előtt satu fékezés és
(sok esetben elég csak egy pillanatrabelefékezni) a kanyar irányába
való kormányzás, majd amikor az autó keresztbe állt, ellenkormányozni
és gázadással szabályozni a csuszást!
A DRIFT-eléssel ellentétben, nem az a cél, hogy minél többet, és
látványosabban csuszon az autó, hanem az optimálisabb ivü kanyarodás
elérése! Sok esetben az is elég, ha az autó hátuja pár centit
csuszik kanyarodás közben!
A technika gyakorlása, a már emlitett homokos azfalton a legegyszerübb
lassu, közepes sebességgel haladva egyenesen, és az elözőleg ki-
helyezett bója elött a már emlitett módon csusztatva kanyarodni!
A technika akkor tökéletes, ha az autó elején képzeletben elhelyezett
lámpák, végig a bóját világitják meg, miközben az autó hátulja
félkörivben csúszik a boja körül!
Ahoz, hogy az autó kerekeit állóra fékezzük, szükséges a jól
beállitott fék, ami a kerekeket állóra tudja fékezni!
azért nem jó az ABS rendszer, mert megakadályozza ezt!
Nagyon fontos a megfelelő gumitipus megválasztása is,
mert a tulságosan tapadós puha gumi nem csúszik meg, ami az autó
borulását eredményezi.
Nem térnék ki a gumitipusokra, mert az már technikai dolog, De pl:
az a gumitipus, ami száraz időben, poros talajon megfelel egy adott
pályára, nem biztos, hogy beválik PL: eső, vagy fel locsolás után
nyirkos tapadós talajon! ITT ne nagy eső utáni sártengerré vál-
toztatott pályára gondoljunk, hanem amikor a viz leköti a port!
KB:2-szer tapadósabb lesz a talaj!
A MONSTER autó, vagy megcsuszik kanyarban, vagy felborul!
mindenki eldöntheti melyik a jobb!
UGRATÓK LEKÜZDÉSE!
Elöször is azzal kezdeném, hogy a MONSTER autók a nagy kerekek,
nagy sulyuk miatt törékenyebbek, más autókhoz képest
(ezzel nem mindenki ért egyet)
De mig pl: egy buggy 10-15 rossz leérkezés miatt 1-szer sérül
addig egy MONSTER 3-4-szer
Tehát, akinek a pénztárcája véges, az célszerű, ha nem ugrik egyből
a mély vizbe!
Azt tudjuk, hogy lehet szabályozni az autó vizszintes dőlésszögét
ugratás közben, a gáz, fék adagolásával! Nem is annyira bonyolult
Levegőben: ha az orra sülyed, gázt adok, ha emelkedik, fékezek!
Kivitelezni, már nehezebb! Mert a nagy kerekeknek nagy a lendületük,
és az autó hirtelen reagál! Nem szabad erőteljesen fékezni, és
gázt adni. inkább csak megmutatjuk neki!
Gyakori hiba, hogy az autó órra emelkedik, és a pilóta erőteljesen
belefékez, hogy kivédje a hanyattesést, ebben az esetben az autó
orral fog a földbe csapodni!
Tehát nagyon lassan ovatósan kezeljük a kart!
GYAKORLÁS: célszerű RC pályán, kimondottan erre a célra létrehozott
ugratókon gyakorolni! figyelembe kell venni, hogy minden ugratónak
más az ive, tehát egy begyakorolt technika, egy hasonló ugratón nem
biztos, hogy beválik!
Célszerű először csak átmenni az ugratón lassan, majd kicsit gyorsabb
sebességgel újból, az autó éppen csak elemelkedjen a talajtól, és
figyelni az autó mozgását!
Ami lényeges még: ugyanazon az ugratón elugratva, gyorsabb,
vagy lassabb
sebességgel, illetve gáz nélkül, vagy stabil gázzal is máshogy ugrik
el az autó!
De mindenképpen segitség lehet, ha egyenletes stabil gázzal,
nem túl gyorsan megyünk neki az ugratónak,és az ugrató elött
leveszük a gázt, és hagyjuk elugrani az autót magától!
Lényeg még, hogy az autóban nagy sebességü ugratásnál
maradjon erőtartalék, mert ha ful gázzal ugrunk el,
és az orra sülyedni kezd, nem lesz erőtartalék a gázadáshoz!
CÉLEGYENES:
Még egy pár sort, a hosszú egyenes szakaszokrol,
A NONSTER autók a magas épitésük miatt, hajlamosak nagy sebesség
mellett elvesziteni a stabilitásukat!
Az-az egyenletlenség amin közepes sebességgel még átmegy az autó
stabilan, nagyobb sebességgel már elveszitheti a stabilitását!
Ugyanakkor az egyenes szakaszokat, mindig kanyar követi,és nagy
sebességről hosszabbá válik a fékút is! ezt bele kell kalkulálni!
STABILITÁS:
bár ez inkább technikai kérdés,
sokan azt gondolják, hogy a gyárihoz képest bekeményitett teeszkóp
(sürű olaj) ledrótozott telók stb, javitják a stabilitást,
pedig pont az ellenkezőjét teszik! az autó nem fogja elnyelni az
egyenletlenségeket, és a stabilitás romlik!
ne felejtsük el, hogy a pálya felszine folyamatosan változik,
verseny közben is, A jó minőségü talaj egy versenynap végére
gidres-gödrös lesz, ami szintén boruláshoz vezet.
Célszerű bejárni a pályát futamok között is, és kerülni
a gödröket!
BORULÁS:
A verseny közbeni borulás, rengeteg időveszteséggel jár!
Amig valaki 3-4-szer borul körönként, van mit gyakorolnia!
az optimális borulások száma a 0. De a 3-4 körönkénti
1 borulás, már elfogadhatobb!
Sokan értek már el jó eredményt, lassubb, stabilabb vezetési
technikával, kevés borulással!
Ne felejtsük el, hogy a pályán eltöltött időt, csak
pályán eltöltött idővel lehet potolni!
Remélem sok MONSTEResnek tudtam segiteni!