Szevasztok!
Az általatok felsorolt rádiózavarok különböznek egymástól. A végeredmény persze hasonló, mert a szervók ide-oda rángatóznak és ez fölöttébb idegesítő.
Az első amit figyelembe kell venni, hogy milyen rendszerű a rádió? Az AM rendszerűek külünösen érzékenyek. Ha a csavarhúzóval szerelget a emberfia, akkor a csavarhúzó egyben egy szerencsétlen antennaként működik és kóbor, sokszor a saját adónkból jövő, elektromágneses jeleket "befogja" és fémes felületeket megérintve "kisül", azaz egy nemkívánatos nagyfrekvenciás kóboráram megy át az autómodell fémrészeibe. Ezt a vevő azonnal érzékeli, mert a mi vevőink nagyon érzékeny vevők! Eredmény sajnos az, hogy ez a pillanatnyi rádiófekvenciás jel megzavarja vevőnket. A vevő értelmezni nem tudja ezt a kellemetlen hatást, így csak kinjában megrángatja a szervókat. Hasonló a helyzet az izzitó gyetyapipa ráhelyezésekor, de külünösen a pipa levételekor! A keletkezett szikra az ami egy értelmetlen jel a vevő számára, de elég erős jel ahhoz, hogy a vevő hasonlóan reagáljon, mint az előbb említett esetben.
Az FM rádióknál ezek a hatások kisebbek, a vevő nem reagál olyan szélsőségesen a kóbor nagyfrekvenciás áramokra és szikrákra. A zavarszűrő kondenzátor segít, de nem szünteti meg teljesen a mellékhatásokat. A megoldás a jó földelés és "hidegítés" lenne, de ezt nem lehet megoldani egy autómodellben ami mozog és szigetelő gumikerékkel érintkezik a talajjal. A keletkezett dörzs elektromosság, ami a kerekek a talaj felületével, annak összedörzsölődésétől keletkezik, nos az újabb zavarforrás a szegény vevőink kárára. Ebben az esetben, különösen a PVC padlóra helyezett műszálas szőnyeg kifejezetten kedvez a dörzselektromos, azaz elektrosztatikus feszültségek keletkezésének.
Javaslatom egyezik az előttem szólóval, az ilyen esetekben sokszor fogjuk meg a radiátort, vízcsövet, talajba rögzített fémtárgyakat. A használatban lévő akkutöltők földelt konnektor aljzatba legyenek csatlakoztatva. A testünk képes "akkumulátorként" működni és elektronfölösleget felhalmozni, majd a lehető legkellemetlenebb pillanatban az autómodellünk fémfelületén kisűlni, amikor hozzáérünk. A vevőink természetesen ezt is a korábban említett zavarként veszik és szervók keceregnek, rángatóznak. Nem összetévesztendő jelenség az, amikor a teljesen digitális szervók zizegnek, mert az normális dolog, de csak akkor, ha nem mozdulnak meg!
Sanyi bátyó