Sziasztok.
Hát ez tényleg egy új dolog. Igen, van belőle 1300 W-os is, de nem is ez a lényeg. Ezek a motorok tényleg kefe nélküliek, azaz nem kell a motorokat bejáratni, nem kell szénkefét cserélgetni, nincs szükség arra sem, hogy néha felreszeljétek a kommutátort, szóval egyszerűbb. Néha persze itt is szükség van arra, hogy a csapágyak ki legyenek cserélve, hisz azok azért ugyanúgy elkopnak idővel.
Ami igazán érdekes bennük az az, hogy a teljesítményük sokkal nagyobb, mint a hagyományos brushed (szénkefés) motoroké, és ennek ellenére a fogyasztásuk is alacsonyabb. Egy egyszerű példa rá, hogy el lehessen képzelni: mondjuk egy 10 körös motor teljesítménye, de csak 20 körös motor fogyasztása, tehát "a kecske is jól lakik, és a káposzta is megmarad".
Hogy miért lehet ezekről még olyan keveset hallani? A válasz egyszerű, de mégsem. Ezek a brushless motorok nagyon "igénytelenek", hisz nincs szükség akkora karbantartásra, és az élettartamuk is sokkal hosszabb, így a gyártóknak ez nem olyan profitábilis, de ez asszem, hogy érthető. A másik, hogy alapvetően KÉT fajta technológia létezik, vagyis még nem született meg a "standardizáció", hogy melyik fog elterjedni, ezért még "kockázatos" ilyenbe fektetni véleményem szerint. Az egyik az ún. szenzoros, a másik a szenzor nélküli. A szenzoros valami olyasmit jelent, hogy (continuous data flow) folyamatos információáramlás van a motor és a szabályzó között, a másiknál nincs ilyen. Az előbbi technológia sokkalta kevesebb lehetőséggel bír, kisebb a motorok nyomatéka és max RPM-je, viszont kevesebbet is fogyasztanak. A szenzor nélküli motoronál több lehetőségünk van (pl. motor csere, és tuningolások..), erősebbek, magasabb a max RPM-jük, de többet is fogyasztanak, persze még így is kevesebbet, mint egy hagyományos brushed (szénkefés) motor.
Nagyon komolyak a lobbizások ezen irányban, hogy mi legyen a "standard", Amerikában már rendeznek ilyen motoroknak is versenyeket, és a nagyobb gyártók már próbálkoznak is ilyen motorokkal, pl a nosram is (
http://www.nosram.com/products.asp?id=26 ) készített egy olyan szabályzót, ami jó a hagyományos motorokhoz is, meg a brushless-ekhez is, és motort is csinált. A motornak a teljesítménye emlékeim szerint olyan 255 W-volt, és ez sem kevés, csak összehasonlítás képpen a hagyományos motorok olyan 150 körül vannak teljesítményben, persze én is ismerek 230W-osat, de az 8 körös motor, kb. 3 percet lehetne vele játszani egy 3600-as aksival. És ugyebár ez még csak a jéghegy alja, még csak most kezdenek belevágni a gyártók, de még nagyon erős a "piaci tapogatózás", hisz senki sem akar bukni.