Köszönöm a bizalmat, Hogy ne hűljön ki a lelkesedésem úgy döntöttem, folytatásonként felteszem ide a fórumra a cikk egyes részeit. Amennyiben bárkinek építőszellemű megjegyzése, javaslata, kérdése van, így tovább segíthet a folytatásban.
VERSENYAKKUK ÖSSZEÁLLÍTÁSA
Aki bármilyen elektromos modellel versenyez, előbb-utóbb rájön, hogy az eredményesség egyik legfontosabb tényezője az akkumulátor. Az utóbbi évek tapasztalatai, sajnos, azt mondatják velem, hogy a versenyakkuk beszerzése egy nagy szerencsejáték, a drága, válogatott, márkás termékek közt is akad versenyre alkalmatlan példány. Akkuink állapota időben is változik, mit tegyünk hát, hogy a versenyen ne hagyjon cserben ez a fontos és kényes alkatrész? Készítsük el és ellenőrizzük magunk versenyre szánt akkuinkat! Ez a cikk ehhez kíván segítséget nyújtani.
Mit várunk el egy versenyakkumulátortól? Minél nagyobb kapacitást, tehát nagy áramot, lehetőleg minél nagyobb feszültség mellett, hogy a lehető legnagyobb teljesítményt kapjuk a futam idejére. A belső ellenállás is legyen kicsi, így az átlagosnál nagyobb áramigényű helyzetekben sem esik le a feszültség. Halandók számára a tartósság is fontos szempont, kevesen engedhetik meg az egy futam-egy akku rendszert.
Hogyan segít a válogatás ezen célok elérésében? Vegyük sorba:
Egy akkusor kapacitása gyakorlatilag megegyezik a legkisebb kapacitású celláéval. A válogatás segít kiszűrni a kis kapacitású cellákat, amik az egész sor teljesítményét csökkentenék. A valódi, versenyszerű körülmények közt mért kapacitás nagyon ritkán éri el a névleges értéket, a válogatás során elvégzett mérések által pontosan fogjuk tudni, mit várhatunk el az akkutól.
Az akkuk feszültsége alapjaiban határozza meg a modell sebességét. A különböző akkuk üresjárati feszültségei közt nincs nagy eltérés, viszont nagy áramú terhelésnél kiderül melyik alkalmas versenyzésre.
Belső ellenállást elég nehéz pontosan mérni, de nem is alapvetően fontos, mert következtethetünk rá a nagy áramú kisütés közben mért feszültségből.
Tartósság szempontjából fontos igazán a köteg celláinak kapacitásazonossága. A NiMH akkuknak árt a mélykisülés. Képzeljük el, hogy egy hatos pakkban van egy cella, melynek kapacitása csak 5%-al kisebb a többiénél. A védőáramkör 6x0.9 azaz 5,4 V-ra van beállítva.
A határérték elérésekor a cellákon ideális esetben a fesz. eloszlása így nézne ki:
0,9 0,9 0,9 0,9 0,9 0,9
Gyakorlatban pedig pl.
0,02 1,1 1,04 1,07 1,1 1,07.
A védőáramkör megfelelően működik, az első cella mégis mélykisülésbe kerül és károsodik. Ez a jelenség a kapacitáskülönbség további növekedéséhez vezet, ami néhány ciklus során a cella elfogadhatatlan mértékű romlását okozza.
Felmerül a kérdés, hogy tudunk-e javítani az akkuk tulajdonságain. Erre két módszer jöhet szóba. Az első szerint a cellát a negatív pólus felől bepréselik (pressed), ezzel csökkentve az elektródák közti távolságot és így a belső ellenállást. Ez a módszer versenyen tilos, mellesleg a mai korszerű, nagy kapacitású NiMH celláknál nem is nagyon működik, csak érdekességként említettem.
A másik módszer a néhol kissé túlmisztifikált „pusholás”. Ez rövid ideig tartó nagyon nagy, akár 3-4000 Amperrel történő kezelést jelent. A pontos eljárás cellatípusonként változik, ezek az eljárások, az ezzel foglalkozó cégek féltve őrzött titkai. Lássuk az általunk vizsgált négy szempontot a pusholás nyomán:
A kapacitást növelni nem lehet, jó esetben nem rontunk rajta. Ugyanakkor fennáll a cella teljes tönkremenetelének veszélye.
A pusholás, jó esetben, a belső ellenállás csökkenéséhez, a nagy áramú kisütési feszültség növekedéséhez vezet. Ez igen hasznos versenyszempontból, de ára van.
Mitől is csökken a belső ellenállás? Ezt a mennyiséget nagyban befolyásolja az akku elektródáinak felülete. A nagy áramlökés mikrorobbanásokat idéz elő az elektródákon, megnövelve azok felületét a „bombatölcsérek „ által. A cellák így jobban viselkednek majd nagy áramoknál.
A megnövelt feszültség árát elsősorban a tartósság oldalán fizetjük meg. Ha túl nagyot robbantunk, a levált anyagmennyiség csökkenti a kapacitást, és megnöveli az önkisülési hajlamot. A pusholt celláknál fokozott az a veszély, hogy tárolás során, önkisülés nyomán kerül az akku, már károsodást okozó, mélykisülési állapotba.
Ennyit arról, hogy miért is válogassunk, a továbbiakban lássuk, hogy hogyan.
FOLYT. KÖV
|