Bemutatkozás | Hírek | Tagság | Taglista | Alapszabályzat | Versenyszabályzat | RCOR Ring Apaj | Támogatóink
MyModell | Cikkek | Leírások | Fotók | Videók | Versenyek | Rendezvények | Média ajánlat | Kapcsolat
           
Pontos idő: 2024.04.27 00:02:00

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 86 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5  Következő
Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2007.09.24 22:55:17 
Offline
Moderátor
Avatar

Csatlakozott: 2006.06.24 08:02:05
Hozzászólások: 479
Tartózkodási hely: Budapest
Ezt a témát az elektromos kategóriákban versenyzők és az ínyenc hobby modellezőknek indítom, akiknek lényeges, hogy milyen teljesítményt tudnak kicsiholni a modelljükből.
Üdv: SYL

_________________
http://www.sgmodell.hu
http://www.sylmax.hu


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.09.24 22:58:54 
Offline
Moderátor
Avatar

Csatlakozott: 2006.06.24 08:02:05
Hozzászólások: 479
Tartózkodási hely: Budapest
Sziasztok!

E-Power 4500 és
EP 4200 akkuk tesztje

Mivel a teszt elég terjedelmes, nem akartam ide bemásolni.
Elolvashatjátok itt:
AKKUTESZTEK

_________________
http://www.sgmodell.hu
http://www.sylmax.hu


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.10.30 14:13:53 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2004.02.12 11:39:56
Hozzászólások: 493
Tartózkodási hely: Szamosszeg
Tisztelt Urak!

Az EP (East Power) 4200-as akkukat csak ajánlani tudnám mindenkinek.
2 db 6 cellás válogatatlan sort raktam össze kb most 1 éve.
Az elektromos pályaautók között a Stock kategóriát versenyeztem végig
velük télen, nyáron. Sokan mondták hogy bátor vagyok 2 sorral autózni
egész nap. Aztán annyira mondták hogy vettem is használtan 2 sor
GP4300-as válogatott akkut mellé, amiből az egyiket egy kolléga átvett
tőlem. Szóval 3 akkuval mentem tovább a versenyekre. A válogatatlan
EP 4200-as akkuk egy cseppet sem nyújtottak gyengébb teljesítményt
mint bármelyik más akkuk, pedig egyszer kaptam kölcsönbe szinte új
LRP pakkot is, mert én nem lettem kész időre a töltéssel. Ha ment az autóm
akkor ugyanúgy ment mint a többieké.
Közben véget ért a szezon, a GP sort eladtam, az EP-ket megtartottam.
A 2db 6 cellás pakkból csináltam 3db 4 cellás pakkot a Pro12 kategóriára.
Megvolt vasárnap az első verseny, továbbra is elégedett vagyok az akksik
teljesítményével.

Nekem egyedül az itthoni árával van problémám. A házi válogatás
árából veszek bármilyen gyári válogatott sorokat.

Gyurici


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.15 18:28:18 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
gyurici írta:
Tisztelt Urak!

Az EP (East Power) 4200-as akkukat csak ajánlani tudnám mindenkinek.
....
....
Nekem egyedül az itthoni árával van problémám. A házi válogatás
árából veszek bármilyen gyári válogatott sorokat.

Gyurici


Az EP4200-as akkukat használtam én is az idei versenyeken. Ma jártam a forgalmazónál és kiderült, hogy mostmár közvetlenül a gyártól, igen jó áron kapják és adják az akkukat (www.SYL.hu).
Ezévben kizárólag "házi" válogatású akkukat használtam. Merem állítani, hogy ez az egyetlen módszer arra, hogy az akkuk terén előnyre lehessen szert tenni a versenytársakkal szemben, akik gyári válogatású sorokat használnak. Ha valakit érdekel szívesen beszámolok majd az ezirányú tapasztalatokról. A válogatás módszere, összehasonlító tesztek, gyakorlati tapasztalatok a használat során, stb. egy komolyabb cikket igényelnek, ha kapok egy kis bíztatást, lehet, hogy a hosszú, téli, modellezésmentes estéken rászánom magam.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.15 20:27:06 
Offline
karbantartós
Avatar

Csatlakozott: 2004.01.21 12:08:13
Hozzászólások: 4361
Szia!

Vedd úgy kérlek, hogy biztatunk nagyon! Szívesen okosodnánk ezügyben is!

Cs., :integet


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.15 20:37:28 
Offline
RCOR Star
Avatar

Csatlakozott: 2004.01.20 18:40:49
Hozzászólások: 6790
Egyet értek! Úgy is itt van a tél, a legtöbben elektromosban nyomulnak a tornatermekben! 8)


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.16 15:50:50 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
Köszönöm az érdeklődést. Hozzáfogok.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.17 11:05:09 
Offline
karbantartós
Avatar

Csatlakozott: 2004.01.21 12:08:13
Hozzászólások: 4361
Előre is köszönjük szépen!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.18 17:33:43 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
Köszönöm a bizalmat, Hogy ne hűljön ki a lelkesedésem úgy döntöttem, folytatásonként felteszem ide a fórumra a cikk egyes részeit. Amennyiben bárkinek építőszellemű megjegyzése, javaslata, kérdése van, így tovább segíthet a folytatásban.



VERSENYAKKUK ÖSSZEÁLLÍTÁSA

Aki bármilyen elektromos modellel versenyez, előbb-utóbb rájön, hogy az eredményesség egyik legfontosabb tényezője az akkumulátor. Az utóbbi évek tapasztalatai, sajnos, azt mondatják velem, hogy a versenyakkuk beszerzése egy nagy szerencsejáték, a drága, válogatott, márkás termékek közt is akad versenyre alkalmatlan példány. Akkuink állapota időben is változik, mit tegyünk hát, hogy a versenyen ne hagyjon cserben ez a fontos és kényes alkatrész? Készítsük el és ellenőrizzük magunk versenyre szánt akkuinkat! Ez a cikk ehhez kíván segítséget nyújtani.


Mit várunk el egy versenyakkumulátortól? Minél nagyobb kapacitást, tehát nagy áramot, lehetőleg minél nagyobb feszültség mellett, hogy a lehető legnagyobb teljesítményt kapjuk a futam idejére. A belső ellenállás is legyen kicsi, így az átlagosnál nagyobb áramigényű helyzetekben sem esik le a feszültség. Halandók számára a tartósság is fontos szempont, kevesen engedhetik meg az egy futam-egy akku rendszert.
Hogyan segít a válogatás ezen célok elérésében? Vegyük sorba:
Egy akkusor kapacitása gyakorlatilag megegyezik a legkisebb kapacitású celláéval. A válogatás segít kiszűrni a kis kapacitású cellákat, amik az egész sor teljesítményét csökkentenék. A valódi, versenyszerű körülmények közt mért kapacitás nagyon ritkán éri el a névleges értéket, a válogatás során elvégzett mérések által pontosan fogjuk tudni, mit várhatunk el az akkutól.
Az akkuk feszültsége alapjaiban határozza meg a modell sebességét. A különböző akkuk üresjárati feszültségei közt nincs nagy eltérés, viszont nagy áramú terhelésnél kiderül melyik alkalmas versenyzésre.
Belső ellenállást elég nehéz pontosan mérni, de nem is alapvetően fontos, mert következtethetünk rá a nagy áramú kisütés közben mért feszültségből.
Tartósság szempontjából fontos igazán a köteg celláinak kapacitásazonossága. A NiMH akkuknak árt a mélykisülés. Képzeljük el, hogy egy hatos pakkban van egy cella, melynek kapacitása csak 5%-al kisebb a többiénél. A védőáramkör 6x0.9 azaz 5,4 V-ra van beállítva.
A határérték elérésekor a cellákon ideális esetben a fesz. eloszlása így nézne ki:
0,9 0,9 0,9 0,9 0,9 0,9
Gyakorlatban pedig pl.
0,02 1,1 1,04 1,07 1,1 1,07.
A védőáramkör megfelelően működik, az első cella mégis mélykisülésbe kerül és károsodik. Ez a jelenség a kapacitáskülönbség további növekedéséhez vezet, ami néhány ciklus során a cella elfogadhatatlan mértékű romlását okozza.
Felmerül a kérdés, hogy tudunk-e javítani az akkuk tulajdonságain. Erre két módszer jöhet szóba. Az első szerint a cellát a negatív pólus felől bepréselik (pressed), ezzel csökkentve az elektródák közti távolságot és így a belső ellenállást. Ez a módszer versenyen tilos, mellesleg a mai korszerű, nagy kapacitású NiMH celláknál nem is nagyon működik, csak érdekességként említettem.
A másik módszer a néhol kissé túlmisztifikált „pusholás”. Ez rövid ideig tartó nagyon nagy, akár 3-4000 Amperrel történő kezelést jelent. A pontos eljárás cellatípusonként változik, ezek az eljárások, az ezzel foglalkozó cégek féltve őrzött titkai. Lássuk az általunk vizsgált négy szempontot a pusholás nyomán:
A kapacitást növelni nem lehet, jó esetben nem rontunk rajta. Ugyanakkor fennáll a cella teljes tönkremenetelének veszélye.
A pusholás, jó esetben, a belső ellenállás csökkenéséhez, a nagy áramú kisütési feszültség növekedéséhez vezet. Ez igen hasznos versenyszempontból, de ára van.
Mitől is csökken a belső ellenállás? Ezt a mennyiséget nagyban befolyásolja az akku elektródáinak felülete. A nagy áramlökés mikrorobbanásokat idéz elő az elektródákon, megnövelve azok felületét a „bombatölcsérek „ által. A cellák így jobban viselkednek majd nagy áramoknál.
A megnövelt feszültség árát elsősorban a tartósság oldalán fizetjük meg. Ha túl nagyot robbantunk, a levált anyagmennyiség csökkenti a kapacitást, és megnöveli az önkisülési hajlamot. A pusholt celláknál fokozott az a veszély, hogy tárolás során, önkisülés nyomán kerül az akku, már károsodást okozó, mélykisülési állapotba.
Ennyit arról, hogy miért is válogassunk, a továbbiakban lássuk, hogy hogyan.




FOLYT. KÖV


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.18 20:43:36 
Offline
karbantartós
Avatar

Csatlakozott: 2004.01.21 12:08:13
Hozzászólások: 4361
hajra, hajra, ezt olvasva, remeny gyult bennem, hogy egyszer megertem ezt a vilagot is! koszii!!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.18 22:58:34 
Offline
Nitrofüggõ
Avatar

Csatlakozott: 2004.01.22 21:29:38
Hozzászólások: 206
Tartózkodási hely: Gyál
Ez igen, elismerésem, és irigyellek is, hogy ennyire wágod ezt a témát!!!! Én is mint szerintem a fórumozók közül sokan, nagyon várom a folytatást, hátha tényleg megértünk valamit... :)

_________________
info@bliss-co.hu
06-30-210-6806
RS5, FG HUMMER-Baja 4wd, serpent 710, 720,960, Savage 25, Revo,
Wraith, Mini Z monster, Micro RS4, 60'RAPTOR, T-rex 450
T3PK 75.910 86CH


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.19 19:08:32 
Offline
RC mániákus

Csatlakozott: 2006.03.05 21:02:16
Hozzászólások: 690
Szia ecozoli!

Gratulálok az írásodhoz, végre egy kis írás az akkukról is.
Megkérhetnélek, hogy csinálj egy tesztet az általad válogatott sorokról? Az első írásodban azt írtad, hogy ezekkel előnyre leeht szert tenni a gyári válogatásokkal szemben. Össze szeretném hasonlítani a gyári válogatásaimat és a te álltalad válogatott akkukat, ha lehetséges. Csináltunk nemrég egy tesztet a gyári válogatásokról.
A tesztet Hypo barátommal csináltuk úgy, hogy 4,2A linear töltéssel és 5mv/cellás delta-peakkel töltöttük az akkukat (hűtöttük őket töltés közben). Feltöltődés után 5 perc lehülési időt hagyva elkezdtük őket meríteni 20A-el lineárisan. (Ennyi egy 23 körös Tamiya Super Stock motor átlagos áramfelvétele, Robitronic Pro Masteren terhelten mérve). A sor 6 cellából állt. A feszültségadatokat 10mp-ként rögzítettük, a pakkot 0,9v/celláig merítettük.
Nagyon örülnék, ha lenne egy ilyen összehasonlító táblázat, mert akkor valóban láthatnánk, hogy egy sima pack egy házi- és egy gyári válogatás között mi is a különbség.

Üdv

_________________
Tamiya TA-05, DF-03, TNX, TT-01, Porsche Turbo RSR 934
Sanwa M11
06705251994


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.19 21:25:06 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
Kedves Oceanearth!

Igen, az elméleti rész befejezése után, szándékomban áll egy konkrét folyamat részletes, pontos adatokat tartalmazó bemutatása is.

Köszönöm a javaslatot!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.21 20:04:58 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
Ennyit arról, hogy miért is válogassunk, a továbbiakban lássuk, hogy mivel és hogyan.
A legegyszerűbb ha veszünk egy direkt ilyen célra kifejlesztett készüléket pl. Competition Electronics Turbomatcher 4-35. Ez elég drága mulatság, főleg ha a kihasználtságát is figyelembe vesszük, de igen profi megoldás. Emellet szükség van egy egyszerű, automatika nélküli, időzített töltőre, ami tud legalább 500 mA-t.
Nem feltétlenül szükséges azonban ekkora beruházás. Elég egy töltő-kisütő készülék is.
A készüléknek meg kell felelnie a következő kritériumoknak:
-minimum 20 A kisütési áram, egy cella esetén is.
-kapacitásmérés
-átlagfeszültség mérés
-nagyon jó csatlakozási minőség az akkukkal. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy csak a közvetlenül vezetékkel csatlakozó, külön mérőszálas típusok megfelelők.
-előnyös ha van grafikus kijelzés is
-szintén előnyös ha lehetséges az egyes cellák feszültségének figyelése a töltés, kisütés során.
Természetesen kellenek maguk az akkucellák is. A legjobb ha minél frissebb, szűz gyári cellákat használunk, nyilván versenyre alkalmas, nagy teljesítményű típusból. Ne feledjük, csak válogatunk, csak akkor lesz jó az eredmény, ha van miből.
A válogatottan vett sorokat sem fölösleges azonban ellenőrizni, így biztosan tudjuk majd, hogy érdemes összerakni a sorokat, és kiderül ha mégsem a ráírt adatokat hozza, vagy egy-két cella kilóg a sorból.
Szükségünk lesz továbbá egy befogócsőre, amiben össze tudjuk fogni, az összeállítani kívánt akkusor cellaszámának megfelelő számú cellát, forrasztás nélkül, illetve néhány vékony (0,2-0,5 mm) vörösréz lemez darabra, amiket a cellák közé tehetünk (kb.1,5x3 cm).

A végleges forrasztáshoz szükséges kellékekre most nem térek ki.

A legegyszerűbb metódus szerint, az akkukat „feszültségnövelő” eljárást (pusholást) követően teljesen feltöltjük, majd a kisütési adatok alapján válogatjuk. Sajnos a kereskedelmi válogatások többsége e módszer szerint készül. Első pillantásra korrekt módszer, de kipróbálása során számos hiányosságára derült fény.
Az akkucelláknak van egy formálódási szakasza, melynek során stabillá válnak paraméterei.
Legalább egy teljes töltés-kisütési ciklus szükséges ahhoz, a tényleges mérés előtt, hogy pontos adatokat kapjunk. A használatba vétel előtt hosszan tárolt akkuknál nem túlzás a két ciklusos formattálás sem. A formáláshoz használjunk normál töltőáramot, 1/10 C-t 14 órán át.
Ezt a töltést nem kell cellánként külön elvégezni, egyszerre is tölthetjük őket.
Ezután, már egyenként, kisütöm az akkukat 10 A-rel 0,8V-ig. Már most érdemes kapacitást mérni, ez már most is használható eredményt ad, kiszűrhetjük a nagyon gyenge cellákat. A feszültség adatokat, ebben a fázisban, még figyelmen kívül hagyhatjuk.
Most kell eldönteni,hogy akarunk-e pusholni.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.21 20:42:01 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2004.02.12 11:39:56
Hozzászólások: 493
Tartózkodási hely: Szamosszeg
Üdv!

Két hír, ami egészen örvendetes számomra.
Az egyik az olcsóbb akksik, a másik hogy végre valaki elmagyarázza a
pusholást, és remélem megtudhatom a házi válogatások mégegy
kivitelezését.
Nekem a most használt akkuim annyira megnyerték a tetszésemet, hogy
a jövő nyári szezonban maradnék a típusnál. Viszont hogy jobban
fel tudjam venni a versenyt, mindenképpen válogatott akkukat használnék, élettartam miatt pusholás nélkül. A gyári válogatások mind
pusholva vannak, tehát marad a házi módszer. Stock kategóriában
mindenképpen a feszültség növelés a cél, egy kevés kapacitás vesztés
nem olyan lényeges.

Az érdekelne még hogy a 4500-as E-Power hogy bírta a kiképzést?
Láttam hogy annak magasabb feszültségük volt.

Gyurici


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.22 06:47:18 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
gyurici írta:
Üdv!

Az érdekelne még hogy a 4500-as E-Power hogy bírta a kiképzést?
Láttam hogy annak magasabb feszültségük volt.

Gyurici


Az ígért gyakorlati bemutatáshoz éppen ilyen akkukat fogok használni, kiderül, hogy bírják a kiképzést.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.23 16:15:01 
Offline
RC mániákus

Csatlakozott: 2006.03.05 21:02:16
Hozzászólások: 690
Sziasztok!


A hétvégén jópáran képviselték a magyarokat a prágai GP-n, elég jó erdménnyel. Ahogy láttuk Juraj és Martin Hudy már 4500-as E-Power SMC válogatással mentek.
Biztos jók ezek a cellák, ám válogatás nélkül fabatkát sem érnek.
Azt pedig majd, hogy egy házi válogatás és egy gyári válogatás között mi a különbség emg majd meglátjuk az összehasonlító teszten.
Ecozoli te a házi válogatásaid, hány cellából csinálod?

Üdv

_________________
Tamiya TA-05, DF-03, TNX, TT-01, Porsche Turbo RSR 934
Sanwa M11
06705251994


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.23 16:25:08 
Offline
RC mániákus

Csatlakozott: 2006.03.05 21:02:16
Hozzászólások: 690
Elnézést a rossz kifejezésért, tehát válogatás nélkül versenycélokra alkalmatlanok. Így értettem, hogy fabatkát sem érnek.

Üdv

_________________
Tamiya TA-05, DF-03, TNX, TT-01, Porsche Turbo RSR 934
Sanwa M11
06705251994


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.23 18:56:45 
Offline
Nitrofüggõ

Csatlakozott: 2007.10.26 15:17:40
Hozzászólások: 200
Kedves Oceanearth!

Köszi a hasznos infókat. Örülök annak, hogy e cikk kapcsán végre felszínre kerülnek gyakorlatban is használható, valós tényeken alapuló információk.
Az összehasonlításra én is kíváncsi vagyok, valahogy meg kéne oldani, hogy jól ellenőrizhető, azonos körülmények közt el tudjuk végezni.
Teljesen egyetértek azzal, hogy versenyen csak válogatott, ellenőrzötten jó minőségű akkukkal érdemes indulni.
Annyi cellára van szükség, amennyiből ki tudod válogatni az igényeidnek megfelelőket. A konkrét szám nagyban függ az alapanyag minőségétől.
Pontos részletek a következő részben.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007.11.23 22:26:42 
Offline
Pullstarter szaggató
Avatar

Csatlakozott: 2006.12.23 21:54:35
Hozzászólások: 2
Kedves ecozoli!

Felajánlanánk részedre, tesztelési célra, egy doboz, a gyártótól frissen beszerzett 4500mAh-ás EP akkumulátort. Bármikor átveheted őket üzletünkben.

SYLKA team


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 86 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség